نخستین قطار کانتینری اکو وارد زاهدان شد

نخستین قطار کانتینری اکو وارد زاهدان شد

http://www.bananews.irمدیرکل راه آهن جنوب شرق از ترانزیت نخستین قطار کانتینری اکو در سال جاری خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید مصطفی داودی با اشاره به توافقنامه سه کشور ایران، پاکستان، ترکیه جهت راه‌اندازی قطارهای اکو در سال ۲۰۰۹ میلادی در مسیر استانبول-تهران- اسلام آباد گفت: صبح امروز نخستین قطار کانتینری اکو در سالجاری وارد ایستگاه زاهدان شد.

وی گفت: این قطار با تعداد ۱۴ دستگاه واگن حامل۱۴ کانتینر از مبدا آنکارا (ترکیه) به مقصد لاهور (پاکستان) حرکت نمود که پس از عبور از شهرهای تبریز، زنجان، قزوین، کاشان، یزد، کرمان وارد ایستگاه زاهدان شد.

وی با اشاره به تفاوت عرض خط دو کشور ایران و پاکستان از انجام عملیات ترانسشیپمنت (جابه جایی کانتینرها) در ایستگاه راه آهن زاهدان خبر داد و گفت: این قطار امروز پس از انجام تشریفات گمرگی زاهدان را به مقصد کویته پاکستان ترک خواهد کرد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق با تاکید بر نقش بسیار مهم قطار اکو در ارتباط کشورهای جنوب شرق آسیا و شبه قاره هند با کشورهای اروپایی و آسیای میانه و گسترش روابط اقتصادی میان اعضای اکو گفت: این خط ریلی ترانزیتی از دو سو دروازه ورود به آسیای جنوب شرق و اروپا بوده و نقش مهمی در ترانزیت کالا و تحول اقتصادی کشورهای منطقه خواهد داشت.

داوودی طول خط راه آهن اسلام آباد – تهران- استانبول را ۶۵۰۰ کیلومتر دانست و افزود: از این مقدار ۲۵۷۰ کیلومتر آن در ایران، ۲۰۰۰کیلومتر آن در ترکیه و در حدود۱۹۰۰ کیلومتر در خاک پاکستان است و زمان حرکت به وسیله راه آهن و شبکه ریلی کمتر از نصف حمل و نقل دریایی است و نسبت به مسیر جاده ای امن تر و برای محیط زیست نیز بهتر خواهد بود.

شایان ذکر است دومین قطار حمل خودرو با تعداد ۵ دستگاه واگن خودرو بر دبل دک حامل تعداد ۵۰ دستگاه خودرو از مبدا تهران وارد ایستگاه زاهدان شد و پس از انجام تشریفات مربوطه تخلیه و تحویل نمایندگی های ایران خودرو شد.

 

 

    نظرات