جاده‌سازی در ارتفاعات ۲۷۰۰متری الموت

جاده‌سازی در ارتفاعات ۲۷۰۰متری الموت

http://www.bananews.ir/با اجرای عملیات راه‌سازی در گردنه‌های صعب‌العبور، مردم روستای "دینه‌رود" الموت از توابع استان قزوین در چند قدمی شبکه راه‌های ارتباطی کشور قرار گرفتند.

روستای "دینه‌رود" در شمالی‌ترین نقطه از بخش الموت شرقی و در دامنه کوه‌های سربه فلک کشیده البرز و درست پای شاه البرز واقع شده و حتی تابستان هم یخچال‌های طبیعی‌اش پیداست، روستایی که از سویی با استان البرز و از دیگر سو با مازندران همجوار است.

برای تهیه گزارش در یکی از روزهای پایانی شهریور راهی روستای "دینه‌رود" شدیم، پس از رسیدن به انتهای مسیر دسترسی به روستا و با گذشتن از کناره‌های رودخانه خروشان الموت رودخانه‌های چوبی و گلی روستاییان از لابه لای درختان سپیدار نمایان شد.در بدو ورود به روستا با مردمی خونگرم و میهمان‌نواز و با اراده‌ای به استواری البرز روبرو شدیم، مردمانی که با دامپروری و تاحدودی کشاورزی روزگار می‌گذرانند، روستانشینانی که می‌گویند سال‌ها دوری از مرکز و صعب‌العبور بودن منطقه سختی‌هایی را به آن تحمیل کرده است که فقط بخشی از آن به گفته محمدعلی یکی از ساکنان منطقه، سخت بودن فروش محصولات دامی، محرومیت از امکانات بهداشتی، پزشکی و ... بوده است.

گو اینکه به دلیل نداشتن راه به عنوان مهمترین زیرساخت توسعه، مردم از نعمت روشنایی برق هم محروم مانده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، اما کوهستانهایی که پیش از این به غیر از مردم بومی هر از گاهی فقط گام‌های کوهنوردان را احساس می‌کرد، این روزها صدای ماشین‌آلات راهسازی با سکوت کوهستان به هم آمیخته است. مردم می‌گویند با ساخت راه روستایی فرآورده‌های چهارهزار دام مردم منطقه به آسانی به بازارهای استانهای قزوین و مازندران می‌رسد.

کارشناسان شیلات معتقدند با توجه به سرچشمه گرفتن الموت از کوه‌های البرز و گذشتن آن از روستای دینه‌رود، ساخت جاده استعدادهای آبزی‌پروری این منطقه را هم شکوفا خواهد کرد؛ از سویی دیگر منطقه الموت با داشتن جاذبه‌های طبیعی مثل دریاچه "اوان" و آثار تاریخی از جمله قلعه حسن صباح از جمله مناطق مهم گردشگری محسوب می‌شود؛ لذا احداث جاده‌ای جدید در این منطقه موجب سهولت دسترسی گردشگران به ویژه کوهنوردان به مناطق بکر و زیبای الموت و دامنه‌های با طراوت البرز می‌شود.

مهندس محمدامین نصراللهی‌زاده، مدیرکل راه وترابری استان قزوین که برای بازدید از مراحل ساخت جاده روستای "دینه‌رود" به این منطقه آمده است در توضیح نحوه اجرای پروژه راهسازی جاده دینه‌رود گفت: راه این روستا یک شاخه از جاده‌ای است که از قزوین به سمت شهرستان تنکابن در استان مازندران می‌رسد. پروژه‌ای که به طول پنج کیلومتر از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و حدود چهار کیلومتر آن طی سال‌های گذشته بازگشایی شده است.

وی درخصوص یک کیلومتر باقی مانده افزود:با توجه به طبیعت سخت و کوهستانی منطقه، بخش قابل توجهی از یک کیلومتر باقی مانده را صخره‌ای یکپارچه تشکیل می‌هد، صخره‌هایی که برای هموار کردن آن نزدیک به یک میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

وی ضمن تاکید بر مزایای اقتصادی اجرای این پروژه بیان کرد: آن چیزی که در ساخت این جاده از مزایای اقتصادی پر اهمیت‌تر به نظر می‌رسد، اولویت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در زمینه خدمت‌رسانی به مناطق محروم و افزایش حس همدلی بین مردم است. حسی که انگیزه‌های نقشه‌بردار وکارشناس این پروژه را هم دوچندان کرده است.

به گزارش بنانیوز، به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وترابری استان قزوین، محمد الوهاب که ساکن شهرستان مریوان استان کردستان است و در این پروژه فعالیت می‌کند بیان کرد: در این پروژه با وجود اینکه در بسیاری از موارد دستگاه‌ها در ارتفاعات خطرناک کار می‌کنند وقتی خوشحالی مردم منطقه برای برخورداری از جاده ارتباطی را می‌بینیم احساس غرور می‌کنیم، شاید در این پروژه کار ما سخت و طاقت فرسا و با فاصله زیاد از مرکز باشد، ولی همت و تلاش در راه توسعه و آبادانی ایران اسلامی در سال جهاد اقتصادی مایه افتخار من است و فرقی نمی‌کند کجا کار کنم.

سیاست‌های محرومیت‌زدایی نظام مقدس جمهوی اسلامی در استان قزوین موجب شده به مانند اقصی نقاط ایران اسلامی برنامه‌های مدونی برای احداث و بهسازی و آسفالت راههای روستایی صورت گیرد.

برنامه‌هایی که طی سال‌های اخیر هرچه بیشتر شتاب گرفته و موجب شده به گفته مدیرکل راه وترابری قزوین بیش از نیمی از پنج هزار و دویست کیلومتر راه روستایی این استان آسفالت شود و طبق برنامه زمان‌بندی تعریف شده، تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار استان قزوین تا پایان امسال از راه روستایی آسفالته بهره‌مند شوند.

مهندس جعفر قزوینیان، معاون راهسازی اداره کل راه وترابری استان قزوین هم با تشریح برنامه‌های پیش‌بینی شده برای تسریع در اجرای پروژه ساخت، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی گفت: اجرای روش "ای پی سی" برای نخستین بار در استان قزوین در پروژه راه روستایی دینه‌رود در نظر گرفته شده است.

به گفته قزوینیان در این روش وظیفه مطالعه و اجرای پروژه با قیمت مقطوع به پیمانکار سپرده شده است؛ به طوری که در راه روستای دینه‌رود به طول۸۷۰ متر با مشخصات راه روستایی درجه دو با عرض پنج متربا اختصاص نزدیک به یک میلیارد تومان اعتبار باید تکمیل و در موعد مقرر تحویل شود و به همین دلیل امروز شاهد اجرای این طرح در زمان‌بندی مقرر هستیم.

حال امروز این طرح‌ها و برنامه‌ها برای توسعه روستاهای دور دست برق امید و شادی را در چشمان مردم روستای دینه‌رود و مردم ساکن در روستای همجوار آن یعنی " اواتر" زنده کرده است تا به عنوان آخرین افراد ساکن در روستاهای استان قزوین به زودی به شبکه راههای ارتباطی بپیوند و همسفر جاده توسعه و آبادانی ایران اسلامی باشند.

 

 

    نظرات