مسکن مهر، ثمره رویکرد عدالت گستری دولت احمدی نژاد

مسکن مهر، ثمره رویکرد عدالت گستری دولت احمدی نژاد

http://www.bananews.ir/اجرای طرح مسکن مهر همسو با توزیع سهام عدالت و قانون هدفمندی یارانه ها در راستای تحقق عدالت اجتماعی از رویکردهای اصلی دولت دکتر احمدی نژاد می باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نقش تأمین مسکن محرومان در ریشه‌کنی فقر و برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و در این جهت تلاش دولت برای خانه دار اقشار کم درآمد جامعه ستودنی است.

کارشناسان معتقدند، چهارچوب نظری طرح مسکن مهر (سیاست زمین صفر) که نقش مهمی در کاهش بی سابقه قیمت مسکن داشت، از جمله راهکارهای مهم دولت نهم و دهم برای خانه دار کردن کم درآمدها و کاهش سهم هزینه مسکن در سبد خانوار منطبق بر تاکیدات صریح حضرت امام (ره) مبنی بر ضرورت حل مشکل زمین و عدم دریافت هیچ گونه وجهی در قبال اعطای زمین جهت ساخت مسکن اقشار کم درآمد است.

براساس این نظر در ادبیات 'سیاست گذاری مسکن ' یکی از شاخص‌های مهمی است که دولت‌ها همواره آن ‌را مورد توجه قرار می دهند، شاخص 'سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار است.

به گفته حسین خلیلی مرد مدیرکل مسکن و شهرسازی آذربایجان شرقی این شاخص که در کشورهای پیشرفته در حدود ۲۰ درصد است، در سبد هزینه خانوارهای ایرانی به ۳۰ درصد و در کلانشهرها به ۵۰ درصد هم می رسد.

بنابراین اولویت اول در کاهش هزینه نیاز‌های اساسی خانوار به طور طبیعی با بخش مسکن است زیرا این بخش دارای بیشترین سهم در سبد هزینه‌ خانوار است.

به اعتقاد کارشناسان، دولت دکتر احمدی نژاد با اولویت دادن به تأمین مسکن محرومان در برنامه‌های اقتصادی خود در عمل سیاست های کاهش هزینه‌ خانوار و اصلاح هزینه های بخش مسکن را در اولویت نخست قرار داد، زیرا در صورت تأمین مسکن ارزان قیمت برای محرومان، گام اول فقرزدایی و برقراری عدالت اقتصادی برداشته می شود.

از طرف دیگر در ادبیات اقتصادی، کالای 'زمین' به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر بفرد همچون غیرقابل تولید بودن، غیرمنقول بودن، جانشین نداشتن و ناهمگن بودن دارای اهمیت بالایی است و همیشه تخصیص بهینه منابع محدود زمین یک کشور به آحاد مردم و فعالیت‌های اقتصادی از اولویت های برنامه‌ریزان اقتصادی بوده است.

خلیلی مرد معتقد است: اگر سیاست‌های زمین در اقتصاد یک کشور به درستی طراحی و اجرا نشود کل اقتصاد از این ناحیه دچار آسیب و انحراف می شود و هزینه های تولید در تمام بخش ها اعم از مسکن، کشاورزی، صنعت، و خدمات افزایش می یابد و در نتیجه نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در سوداگری زمین، از تولید کالا و خدمات فراتر رفته و سرمایه‌گذاری در تولید کالا و خدمات فاقد توجیه اقتصادی می شود.

وی می افزاید: با توجه به اینکه در بخش مسکن، زمین اصلی‌ترین نهاده تولید است و بیشترین هزینه را در فرآیند تولید مسکن به خود اختصاص می‌دهد،سیاست زمین صفر یکی از پیشرفته‌ترین سیاست‌هایی است که در حال حاضر در کشورهای موفق در حل معضل مسکن در حال انجام است.

بدین معنی که دولت ها حق مالکیت زمین های خود را برای ساخت مسکن به مردم نفروخته بلکه بدون دریافت وجه و به صورت حق بهره برداری (اجاره بلند مدت) در اختیار آنان قرار می دهند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم در این باره گفت: دولت با اجرای طرح مسکن مهر هم در واقع با واگذاری زمین بدون دریافت هزینه (هزینه صفر) و بدون فروش حق مالکیت زمین، هزینه تولید را به شدت کاهش داد.

محمد اشرف نیا افزود: این راهبرد باعث ‌شد هزینه زمین از نقدینگی اولیه برای تولید مسکن حذف شود و تمام سرمایه‌ها به تولید مبدل شده و در نهایت مسکن با هزینه‌ کمتری تولید و به دست محرومان و مستضعفان برسد.

رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی هم گفت: تولید مسکن، با توجه به ارتباط پسین و پیشین بسیار بالای این بخش با سایر بخش های تولیدی و خدماتی، اشتغالزایی و رشد اقتصادی بالایی را به همراه دارد که منجر به افزایش درآمد خانوارها می شود.

رضا حسینی افزود: اصولا بخش مسکن تنها بخشی است که با اتخاذ سیاست های مناسب می‌تواند به صورت توامان هزینه‌های خانوار را کاهش و درآمد را افزایش دهد و این کوتاهترین مسیر برای تحقق عدالت و مبارزه با فقر و محرومیت است.

رضا مرادی صاحب یکی از واحدهای مسکونی شهر جدید سهند هم که هشت سال اجاره نشینی در شهر تبریز را تجربه کرده است، به کرایه های بالای املاک مسکونی در کلانشهر تبریز اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از درآمد ۵۰۰ هزار تومانی خود را در ماه اجاره می داده و نتوانسته سرمایه ای برای خرید مسکن گردآوری کند.

وی، طرح مسکن مهر را عامل خانه دار شدنش دانست و اظهار امیدواری کرد: با توسعه هر چه سریعتر مراکز خدماتی و درمانی در این شهر جدید ، شرایط زندگی تسهیل شود.

مدیرکل مسکن و شهرسازی آذربایجان شرقی نقش مسکن مهر در ایجاد ثبات و امید به زندگی و تثبیت نظام را یادآور شد و گفت: مدت زمان انتظار برای مسکن‌دار شدن در کشور بالای ۱۵ سال بود و به جز دهک‌های معدودی امکان خانه‌دار شدن برای مردم یک آرزو بود.

خلیلی مرد افزود: مدت انتظار با اجرای مسکن مهر در آذربایجان شرقی به ۱۸ ماه و در برخی شهرهای استان این زمان تا چهار ماه نیز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تثبیت بازار مسکن در پی اجرای موفق مسکن مهر در کشور محقق شده است، تاکید کرد: نکته حایز اهمیت در کنترل تورم در بخش مسکن مهر این است که این پدیده موجب رکود در تولید مسکن نشده است.

 

 

    نظرات