بازسازی و بازآفرینی بناهای تاریخی وحدت رویه داشته  ...

بازسازی و بازآفرینی بناهای تاریخی وحدت رویه داشته ...

بازسازی و بازآفرینی بناهای تاریخی وحدت رویه داشته باشند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، حمیدرضا موحدی‌زاده، در حاشیه بازدید جمعی از اعضای شورای شهر مشهد و شهردار از دفاتر تسهیلگری محلات «سرشور» و «جنت» اظهارکرد: سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد ماموریت پیدا کرده تا بتواند فضاهای سنتی شهر مشهد، که تعداد بسیاری هم هستند، را بویژه در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی شناسایی و بازآفرینی کند.

وی با بیان اینکه برای تحقق و اجرایی شدن این ماموریت، حدود 40 دفتر تسهیلگری پیش‌بینی شده که تاکنون28 دفتر در محلات هدف مستقر شده‌اند و 40 دفتر دیگر نیز تا پایان سال فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، گفت: بخشی از هویت معماری و تاریخی شهر ما به بناها و آثاری متعلق به دوره های قاجار و پهلوی برمی‌گردد و ضمن اینکه معرف تاریخ ارزشمند ماست، هموطنان و مردم را با سلیقه و نگرش و دیدگاه مشهدی‌ها در بیش از 100 سال قبل آشنا می‌کند؛ لذا این ماموریت را به سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد دادیم.

موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: بخشی از بناهای تاریخی به جا مانده از سالها قبل، در حال خراب شدن است و بخشی هم به حال خودش رها شده چراکه برنامه جدی و مشترکی برای تشویق مردم به نوسازی و احیاء این بناها وجود نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری و ارگان‌های مربوطه و مالکان میتوانند در تعامل با یکدیگر گام های ارزشمندی در جهت بازآفرینی بناهای تاریخی بردارند، گفت: برخی از این بناها به دلیل فوت مالکان، درگیر مسائل وراثتی شده و باید پیش‌بینی مشوق و یا نحوه مشارکتی سازنده، با کمک ورثه این بناها را بازسازی کنیم.

موحدی‌زاده افزود: بخشی از بناهای تاریخی و میراثی را دفاتر تسهیلگری شناسایی کرده و این آثار در سازمان بازآفرینی نیز رصد شده و بانک اطلاعاتی آنها درحال تکمیل است.

نایب رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه رویکرد شورای پنجم، حتی الامکان، شناسایی آثار تاریخی باارزش و بازسازی و بازآفرینی آنها با کمک مالکان و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری است، اظهارکرد: شناسایی این بناها و راه حل‌های ارائه شده در قالب دفاتر تسهیلگری و با بهره‌گیری از مهندسان و معماران زبده اجرایی می‌شود.

موحدی‌زاده گفت: به منظور بازسازی و بازآفرینی بناهای تاریخی باید الگوی مشترکی داده شود تا هر قطعه و ملک بنا به سلیقه شخصی بازسازی نشود و شاهد وحدت رویه باشیم؛ وحدت رویه‌ای که هویت تاریخی بنا و زمان ساخت، دوره قاجار و پهلوی، را برای بازدیدکننده تداعی کند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات