فعالسازی دفاتر تسهیلگری تاریخی، رویکردی نو در  ...

فعالسازی دفاتر تسهیلگری تاریخی، رویکردی نو در ...

فعالسازی دفاتر تسهیلگری تاریخی، رویکردی نو در مدیریت شهری مشهد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، احمد نوروزی در حاشیه بازدید جمعی از اعضای شورای شهر مشهد و شهردار از دفاتر تسهیلگری محلات «سرشور» و «جنت» با بیان اینکه بازآفرینی فرآیندی وسیع و شامل حوزه‌های مختلف است، اظهارکرد: بافت‌های فرسوده گونه‌های مختلفی، اعم از بافت‌های ناکارآمد مرکز شهر، حاشیه نشینی، روستاهای الحاق شده به شهر، مراکز نامتجانس مثل زندان و کارخانجات، گاراژهای مسافربری و بافت‌های تاریخی را شامل می‌شود.

نوروزی افزود: شورای پنجم شهر مشهد از ابتدای فعالیت خود توجه ویژه‌ای به مقوله بازآفرینی داشت و در گام نخست شهرداری مشهد را مکلف به تشکیل سازمان بازآفرینی کرد؛ سازمانی که در میان نامهربانی‌های وزارت کشور و اعمال نظرات نادرست آنها نهایتا شکل گرفت.

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد در گام دوم ملزم به ایجاد 20 دفتر تسهیلگری شد و در حال حاضر 28 دفتر مستقر و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، گفت: به منظور آغاز حرکتی نو و رویکردی جدید در مدیریت شهری مشهد، شهرداری و سازمان بازآفرینی تصمیم به فعالسازی دفاتر تسهیلگری تاریخی گرفت؛ با این هدف که بناهای باارزش میراثی در حوزه شهرسازی خود را حفظ کنیم و بازآفرینی را در این رابطه فعال کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: بناهای تاریخی، سرمایه متعلق به مالکان است و باید شرایط را به نحوی پیش ببریم که صرفنظر از زیبایی شهری، نمای ساختمان‌ها و بازسازی و مرمت داخل بنا، به اقتصاد آنها هم بپردازیم.

نوروزی افزود: اگر همه این تلاش‌ها را بکنیم ولی به لحاظ اقتصادی، این ساختمان‌ها برای مالکان دارای بازدهی نباشد و ارزش افزوده ایجاد نکند، عملا نمیتوانیم از آنها نگهداری کنیم؛ شیوه غلطی که سازمان میراث فرهنگی پیش گرفته و هر بنا باارزش و تاریخی که روی آن دست می‌گذارد، باعث قفل شدنش می‌شود و بسیار رفتار صلب و سختی دارد.

وی همچنین گفت: در تعامل برای حفظ هویت تاریخی شهر و مسائل اقتصادی باید برنامه‌ریزی کنیم که آثار حفظ شود؛ در غیراینصورت دچار مشکل خواهیم شد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات