مردم باید به ثبات قوانین ایمان و اعتماد پیدا  ...

مردم باید به ثبات قوانین ایمان و اعتماد پیدا ...

مردم باید به ثبات قوانین ایمان و اعتماد پیدا کنند/ توسعه پایدار شهر پیوسته مدنظر شورای پنجم شهر مشهد

به گزارش پایگاه ااطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، حمیدرضا موحدی‌زاده، صبح امروز و در نطق پیش از دستور نود و چهارمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، ابتدا با اشاره به بیستم خردادماه، روز «فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای»، اظهارکرد: ورزش پهلوانی از دیرباز نماد سلامت جسم و روح و جوانمردی و گذشت و خداپرستی بوده و مردم هم احترام خاصی برای پهلوانان و اخلاق پهلوانی قائل بوده اند.

موحدی‌زاده افزود: این مناسبت را گرامی می‌داریم و امیدواریم صفات پهلوانی همچون گذشت، مردانگی، پاک‌نفسی، پاک‌سرشتی و دفاع از حق مظلوم و ... در افکار و عقاید ما تجلی پیدا کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود به بحث توسعه پایدار شهری و ارتباط آن با محیط زیست پرداخت و گفت: توسعه را رشد کمی و کیفی جامعه و ارتقاء سطح فرهنگ و امکانات و رفاه و توسعه زیرساخت‌ها و زیربناء‌ها دانسته‌اند ولی توسعه پایدار، توسعه‌ای بوده که به محیط زیست آسیبی نرساند.

موحدی‌زاده همچنین تاکید کرد: توسعه را نباید به قیمت از دست دادن محیط زیست بدست بیاوریم چراکه در چنین شرایطی، هیچ اورده‌‎ای برای شهروندان ما نخواهد داشت و سلامتی آنها را هم به خطر می‌اندازد؛ بالتبع، از بین رفتن منابع طبیعی ک محیط ژست شهری خواسته و مطالبه هیچکس نیست.

نایب رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه شورای پنجم برای توسعه پایدار شهر پیوسته اولویت قائل شده‌ و توجه ویژه‌ای به موضوعاتی چون کنترل آلودگی هوا و کاهش ترافیک داشته است، افزود: در همین راستا بواسطه اقداماتی چون اصلاح هندسی معابر، توسعه فضای سبز، افزایش سرانه‌های خدماتی و ... سعی کرده‌ایم، گام‌های تاثیرگذاری برداریم؛ کوه پارک از جمله همین اقدامات است که شهرداری آگاهانه در جهت توسعه فضای سبز شهر اجرایی کرده است.

موحدی‌زاده خاطرنشان کرد: سرانه فضای سبز در کشورهای توسعه یافته بیش از 25 مترمربع بوده ولی در ایران به دلیل اینکه کشوری در حال توسعه است، این شاخص پایین‌تر است؛ با این وجود، شهر مشهد در مقایسه با سایر کلانشهرهای کشور از وضعیت بهتری برخوردار بوده و اکنون حدود 16.6 مترمربع برای هر شهروند برآورد شده است که باید در جهت افزایش آنها تلاش کنیم.

وی توسعه و گسترش فرهنگ پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را از دیگر سیاست های شورای پنجم در جهت حفظ و حراست از محیط زیست شهری دانست و گفت: تا پایان سال طول مسیرهای دوچرخه به 220 کیلومتر خواهد رسید که برای شهر مشهد و در قیاس با سایر کلانشهرها رقمی قابل قبول است.

نایب رئیس شورای شهر مشهد افزود: گسترش و توسعه خطوط مترو، بعنوان حمل و نقل پاک دیگر نکات مورد توجه در این دوره بوده است.

موحدی‌زاده در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به آتش‌سوزی هایی که در برخی جنگل‌ها و مراتع شاهد هستیم، اظهارکرد: در 75 روز نخست سال جاری، 240 مورد آتش‌سوزی گزارش شده که بسیار نگران‌کننده و آزاردهنده است. عامل انسانی و طبیعی دخیل در این موضوع هستند.

وی با تاکید بر لزوم مراقبت بیشتر از شهرمان، گفت: آتش‌سوزی کوچکی هم در بخشی از کمربند جنوبی شاهد بودیم و شهرداری و سایر ارگان‌ها باید آمادگی لازم را داشته باشند تا شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم و با فوریت مهار شود.

موحدی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‎‌های خود به جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی که امروز با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد برگزار می‌شود پرداخت و تصریح کرد: همه مشهد را آبرو و اعتبار ایران می‌دانند و معتقدند که زائر و مسافر با مشاهده بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی باید بهترین قضاوت را از برنامه‌ریزی شهری مشهد داشته باشد.

وی با بیان اینکه امیدواریم تصمیم و خروجی امروز جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی موجب خروج از بن‎بست کنونی و رونق بخشی به پروژه‌‎های سرمایه‌گذاری شود، تصریح کرد: حدود 400 طرح و پروژه، براساس گزارش استاندار محترم، در بافت پیرامونی حرم مطهر بلاتکلیف مانده است که ارزش آنها در مجموع حدود 50 هزار میلیاردتومان می‌شود.

نایب رئیس شورای شهر مشهد افزود: بیش از 10 هزار میلیاردتومان، حقوق مکتسبه‌ای است که اگر راه حلی برای آن اندیشیده نشود، درگیر آن خواهیم بود.

موحدی‌زاده با تاکید بر اینکه مردم باید به ثبات قوانین ایمان و اعتماد پیدا کنند، تصریح کرد: شهرداری براساس طرح‌های جامع و تفصیلی باید نیازهای شهر را پاسخگویی کند و حقوق مردم، برمبنای انصاف و عدالت و اخلاق و عقلانیت نباید بلاتکلیف بماند.

وی همچنین گفت: سرمایه‌گذار براساس قانون روز فعالیت خود را آغاز می‌کند و نمیتوان در وسط راه قانون را عوض کرد؛ قوانین جدید باید تکمیل‌کننده قوانین پیشین باشند و نه محدودکننده.

موحدی‌زاده تاکید کرد: امیدواریم شورای عالی معماری و شهرسازی با تصمیم خود مشکل شهر مشهد را حل کند و مردم نسبت به کارایی قوانین و ثبات آنها اعتماد پیدا کنند.

وی در ادامه به طرح راهبردی توس هم اشاره داشت و افزود: توس آبرو ایران و شهر مشهد است و باید تلاش کنیم تا این طرح به سرانجام خوبی برسد و مردم به سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز و توسعه این منطقه تشویق شوند.

نایب رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به لایحه حمایت از اطفال و کودکان نیز گفت: شورای پنجم لایحه شهر دوستدار کودک را به تصویب رساند و دبیرخانه‌ای نیز برای اجرایی شدن آن شکل گرفت که باید لوایح را عملیاتی کند.

موحدی‌زاده با بیان اینکه شهرداری مشهد باید توجه ویژه‌ای به مصوبات شورا داشته باشد و در جهت اجرایی شدن آنها گام بردارد، اظهارکرد: توضیح علل تاخیر در اجرای مصوباتی که اجرای آنها به هر دلیلی به تاخیر افتاده باید از سوی شهرداری ارائه شود و برهمین اساس عملکرد شهردار و معاونان ایشان را ارزیابی خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پویایی فعالیت‌های عمرانی شهرداری علیرغم تاثیرات منفی کرونا بر حوزه اقتصاد و درآمدها پرداخت و تصریح کرد: پروژه های مختلفی در نقاط مختلف شهر در حال اجراست و حتی تا آخر سال 4 ایستگاه آتش‌نشانی در مناطق 1 و 3 و 7 و 10 به بهره‌برداری خواهد رسید؛ این تحرکات همه نیازمند بودجه و اعتبار است.

موحدی‌زاده با بیان اینکه عدم افزایش نرخ عوارض شهر و پروانه در درازمدت به نفع شهر نیست، گفت: دولت به مدیریت های شهری اجازه افزایش بهای این عوارض، براساس نرخ تورم و بهای خدمات و هزینه تمام شده را داده است تا بتوان شهر را اداره کرد.

وی با بیان اینکه هزینه اداره امروز شهر با سالهای گذشته کاملا متفاوت بوده و چندین برابر شده است، گفت: اکنون تنها 30 درصد بهای حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو توسط شهروندان پرداخت می‌شود و برای تامین مابقی این هزینه، از سایر منابع شهر استفاده می‌کنیم.

موحدی‌زاده گفت: دولت محترم اگر این افزایش‌ها را به صلاح نمی‌داند، بدهی خود به شهرداری‌ را پرداخت کند؛ شهرداری مشهد حدود 20 میلیاردتومان از دولت بخاطر یارانه حمل‌ونقل عمومی طلب دارد.

وی در ادامه افزود: علیرغم همه تنگناهای مالی و اقتصادی شهرداری، شاهد آسفالت کوچه‌ها و معابر و خیابان‌ها و مناسب‌سازی پیاده‌روهای شهر هستیم و این فضای تحرک و پویای شهر نشان از موفقیت نسبی شورای شهر و شهرداری است.

موحدی‌زاده اظهارکرد: همت شورای شهر و مدیریت شهری در این دوره، فراهم آوردن رفاه بیشتر برای شهروندان است و در مسیری گام برمیداریم که امید اجتماعی و مشارکت مردمی افزایش پیدا کند؛ این شیوه به نفع همه بوده و باید پیگیر آن باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات