فاضلاب و تهدید تالاب مهارلو

فاضلاب و تهدید تالاب مهارلو

http://www.bananews.ir/خشکی دریاچه مهارلو در استان فارس نه تنها عاملی برای نابودی این دریاچه به شمار می رود بلکه ورود فاضلاب نیز مرگ شکننده تالاب را به دنبال دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، دریاچه مهارلو در ۱۵ کیلومتری شیراز واقع شده و با وسعتی حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع پناهگاهی برای حیات وحش و پرندگان محسوب می شد. مهمترین زیستمندان این تالاب را می توان پرنده هایی نظیر فلامینگو، مرغابی، آنقوت و... دانست.

این دریاچه همچنین به واسطه همجواری با کلانشهر شیراز یکی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی شیراز نیز محسوب می شود.

در زمانی که دریاچه پر آب بود، قایق سواری در آن و تفریح در کنار مهارلو همواره ازجمله برنامه های اوقات فراغت خانواده ها محسوب می شد و از این بابت شرایط ویژه ای برای گردشگری برون شهری شیرازیها و استان فارسیها فراهم می شد.

دریاچه مهارلو

اما طی مدت اخیر تمامی تالابهای استان فارس با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده و هر روز وضعیت تالابهای این استان بدتر می شود به گونه ای که اخیرا اعلام شد تالاب بختگان در خطر سونامی نمک است و البته این مشکلات فقط به بختگان مربوط نمی شود بلکه هم اکنون دریاچه پریشان، کافتر، مهارلو و... هرکدام به طرق مختلف با معضلاتی روبه رو هستند.

دریاچه مهارلو یکی از دریاچه های مهم استان فارس است که در نزدیکی شهر شیراز قرار دارد، این تالاب در زمان پرآبی محلی امن برای مهاجرت پرندگان بود.

مهارلو تنها دریاچه استان است که مقدار کمی آب در آن وجود دارد که این آب هم مربوط به فاضلابها و آلاینده های شهر شیراز است که نه تنها در احیای تالاب نقشی ندارد بلکه مرگی شکننده برای دریاچه مهارلو به شمار می رود.

نماینده هماهنگ کننده استانی تالابهای فارس در گفتگو با خبرنگار مهر در شیراز با بیان اینکه دریاچه مهارلو با خشکی شدیدی روبه رو است، گفت: این دریاچه نیز به شوره زار نمک تبدیل شده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

علمدار علمداری افزود: دریاچه مهارلو نیز مانند تمامی دریاچه های استان فارس با مشکلات زیاد ناشی از خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و می توان این ادعا را داشت که وضعیت این تالاب بسیار نگران کننده است.

به گفته وی برخی آلاینده های سمی و خطرناک که برای حیات دریاچه مهارلو زیان آور است وارد تالاب می شوند.

وی در خصوص ورود فاضلاب به این دریاچه افزود: دریاچه مهارلو مقدار کمی آب دارد که این آب هم مربوط به فاضلابهای شهری است که از رودخانه خشک به سمت دریاچه هدایت می شود و این فاضلابها هم مملو از آلاینده های شیمیایی و پایدار است که هم زیستگاه دریاچه تهدید می کند و هم آلایندگی نمک را به دنبال دارد.

نماینده هماهنگ کننده استانی تالابهای فارس ادامه داد: این دریاچه نه تنها روند حیات طبیعی ندارد بلکه زیستگاه آن هم با مشکل روبه روست و فاضلابهای وارد شده به مهارلو مرگ شکننده آن را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه مهارلو در گذشته وضعیت مناسب زیستی برای پرندگان داشت، گفت: در گذشته در فصلی از سال پرندگان مهاجر به این دریاچه می آمدند اما در حال حاضر به دلیل غلظت نمک شرایط برای تولید و تکثیر آبزیان به منظور تشکیل زنجیره غذایی وجود ندارد و پرنده ای به مهارلو مهاجرت نمی کند.

علمداری با اشاره به اینکه کیفیت زیستگاه به دلیل ورود فاضلاب پایین آمده، اظهار داشت: بخش زیادی از تالاب مهارلو خشک شده و بخشهای خشک شده مملو از رسوبات نمکی و در حین حال مواد آلوده است و به دنبال وزش باد این مواد آلوده جابه جا شده و آلودگی هوا و به دنبال آن شیوع بیماریهای پوستی و تنفسی را به دنبال دارد.

نماینده هماهنگ کننده استانی تالابهای فارس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حیات تالاب با ورود آب سالم و طبیعی ارتباط دارد، گفت: حیات تالاب مهارلو هم مانند دیگر تالابهای استان فارس نابود شده و تفاوت این تالاب با تالابهای دیگر استان در این است که مرگ مهارلو بسیار شکننده است زیرا رسوبات آب در این تالاب بیشتر از تالابهای دیگر است.

 

 

    نظرات