مسئولیت اطفای حریق در اراضی جنگلی و مراتع بر عهده سازمان جنگل ها و مراتع است

مسئولیت اطفای حریق در اراضی جنگلی و مراتع بر عهده سازمان جنگل ها و مراتع است

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، محمدباقر هنربر در گفتگو با خبر نگاران با اشاره به تجربه آتش سوزی پارسال در جنگل های ارسباران، اظهار کرد: از همان موقع، اقدامات، رایزنی ها و مکاتبات با ستاد بحران مرکز و هماهنگی با دستگاه های اجرایی، فرمانداری ها، شهرداری ها و ارگان های نظامی و انتظامی برای مدیریت مناسب و دقیق پیشگیری، مقابله و مهار آتش سوزی احتمالی در سالجاری به انجام رسیده است.

وی به بروز برخی کاستی ها و شیطنت های تعدادی از دستگاه های اجرایی در آتش سوزی سال گذشته ارسباران اشاره و  اضافه کرد: بر همین اساس از همان زمان مدیریت بحران استانداری با همکاری و تعامل نزدیک دستگاه قضایی آذربایجان شرقی و دادستانی عمومی و انقلاب اسلامی مرکز استان وارد عمل شد و ورود جدی به ماجرا را شروع کردند که دستگیری و محاکمه تعدادی از افراد دخیل در آن آتش سوزی از جمله اقدامات مهم بود.

هنربر با قدردانی از ورود و حساسیت ویژه دادگستری کل آذربایجان شرقی به موضوع صیانت و حفاظت از مراتع و جنگل های استان، اظهار داشت: این مهم جزو تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری اسلامی ایران بوده و بر همین اساس مدیریت ارشد استان، دستگاه قضائی و سایر نهادها و ارگان های مربوطه وارد عمل شده و کوچکترین اغماضی را بر نمی تابند.

وی نبود امکانات لازم و کافی برای اطفای حریق هوایی را مهمترین و بزرگترین مشکل آتش سوزی جنگل های ارسباران در سال گذشته دانست و ادامه داد: متاسفانه پارسال پس از ۵ روز پیگیری موفق به اعزام بالگرد به مناطق دچار حریق شده استان از مرکز شدیم، اما این مشکل با ابلاغ قانون جدید مدیرین بحران تا حد زیادی رفع شده است.

هنربر اضافه کرد: طبق بند ج ماده ۱۴ همین قانون مسئولیت اطفای حریق در اراضی جنگلی و مراتع به سازمان جنگل ها و مراتع زیرنظر وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است که این امر بسیاری از مشکلات ناشی از متولیان مقابله با آتش سوزی ها در این مناطق را مرتفع می کند.

وی گفت: بر همین اساس نقشه ۵۰۴ پلاک از مناطق حفاظت شده جنگلی و مرتعی آذربایجان شرقی برای جلوگیری از اطاله دادرسی های حقوقی و کیفری و پیگیریهای پرونده متخلفین تصرفات تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست استان داده شده است.

هنربر با بیان اینکه طبق همین قانون، نخستین جلسه کمیته صیانت از جنگل های آذربایجان شرقی نیز به دستور استاندار طی سالجاری برگزار شد و تقسیم بندی پهنه های جنگلی و مرتعی استان و سپردن مسئولیت اطفای حریق آنها به شهرستان های مختلف از مصوبات آن بوده است.

وی یادآوری کرد: ۱۵ شهرستان دیگر آذربایجان شرقی نیز که دارای جنگل و مرتع هستند به صورت مستقل و با مدیریت میدانی فرمانداری ها، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی در مواقع آتش سوزی وارد عمل می شوند که در نمونه اخیر این حوادث، آتش سوزی ۱۰ هکتاری مراتع شهرستان میانه مهار و کنترل شد.

گشت زنی بالگرد جمعیت هلال احمر در مناطق جنگلی آذربایجان شرقی هر ۱۵ روز یک بار

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی از اتخاذ تصمیم برای گشت زنی بالگرد جمعیت هلال احمر در مناطق جنگلی آذربایجان شرقی هر ۱۵ روز یک بار خبر داد و اظهار داشت: در صورت وقوع هر گونه آتش سوزی این بالگرد موظف است هلی برد نیروها را در اسرع وقت انجام داده و به موقع نیاز و اضطرار نیز بالگرد بسکت دار از کرمانشاه به تبریز اعزام شود.

هنربر، ورود شخص رییس جمهوری به مساله بالگردها را بسیار مهم و تاثیرگذار برشمرد و افزود: در آخرین جلسه مدیریت بحران کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد که در آن به مجهز شدن استان های دارای جنگل و مناطق حفاظت شده به بالگرد بسکت دار تاکید شد.

وی تصریح بند «ز» ماده ۱۴ قانون جدید مدیریت بحران مبنی بر تکلیف نیروهای مسلح برای اطفای حریق هوایی را مورد تاکید قرار داد که می تواند بخش مهمی از مشکلات ناشی از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع را برطرف کند.

هنربر، بروز برخی اختلاف نظرها بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت دفاع را ناشی از نبود مواد قانونی برای تعیین تکلیف نهادهای مزبور دانست و ادامه داد: با ابلاغ قانون جدید، تاکنون ۲۰ میلیارد تومان از بدهی های وزارت دفاع پرداخت شده و ۱۵ میلیارد تومان نیز قرار است به عنوان تنخواه در اختیار استان ها قرار داده شود که گامی بسیار مهم و ارزشمند برای ساماندهی مدیریت اطفای حریق جنگل ها و مراتع کشور به شمار می رود.

وی از آذربایجان شرقی، مناطق شمالی و حاشیه های زاگرس را جزو استان های دارای اولویت تخصیص بودجه های فوق اعلام کرد.

این مقام مسئول از نهایی شدن تعداد ۲۵ مصوبه در کمیته صیانت از جنگل ها و مراتع آذربایجان شرقی برای مقابله و پیشگیری از آتش سوزی های احتمالی خبر داد که بحث آموزش دهیاران، شوراهای اسلامی و جوامع محلی به منظور تامین تجهیزات، خرید آتش کوب ها و تعیین همیاران محیط زیست و دیده بان ها جزو رئوس این مصوبات است.

هنربر، بهره مندی از ظرفیت جوامع محلی در مهار آتش سوزی ها را بسیار مهم خواند و اضافه کرد: این اقدام یکی از برنامه های مهم و مفید کمیته صیانت از جنگل ها و مراتع استان است که با جدیت دنبال می شود و چون افراد بومی منطقه از شناخت کافی و کامل از محل های آتش سوزی برخوردارند، می توان از این پتانسیل موجود در مناطق جنگلی برای از دست ندادن فرصت های طلایی مهار، استفاده کرد.وی استفاده از ظرفیت واحدهای صنعتی، معدنی و تولیدی آذربایجان شرقی برای ایجاد امکانات جهت مهار انواع حوادث غیرمترقبه را جزو دستورعمل های مدیریت بحران استان نام برد و گفت: در این راستا مجتمع معدن مس سونگون در تامین تجهیزات و ماشین آلات سبک و سنگین مورد نیاز و نیروی انسانی همراه با سایر دستگاه ها همراه و همیار مدیریت بحران بوده است که این تلاش ها قابل قدردانی است.

هنربر اضافه کرد: در این راستا قرار است تفاهم‌نامه چند جانبه ای بین مدیریت بحران، منابع طبیعی، محیط زیست و مجتمع

معدن مس سونگون با هدف مقابله با انواع تهدیدهای طبیعی و غیرطبیعی اعم از آتش سوزی، زلزله و سیل منعقد شود

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات