فراخوان جذب متقاضیان سرمایه گذاری برای گردشگری در تاسیسات آبی...

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: ۱۱ طرح در رابطه با گردشگری در تاسیسات آبی در استان بررسی شده و در این راستا دو فراخوان برای جذب گردشگر و سرمایه گذار منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، محمد علایی در سی و یکمین جلسه مدیران عامل بخش آب کشور که با حضور معاون آب و آبفای وزیر نیرو بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در رابطه با اقداماتی که در حوزه جذب اعتبارات پروژه های عمرانی آب در استان انجام شده اظهار کرد :

استان خراسان رضوی در حوزه جذب اعتبارات خسارت سیل در سال ۹۸ از مجموع ۸۰ میلیارد ریال ردیف ساماندهی ۹۶ درصد و از ۹ میلیارد ریال ردیف تغذیه مصنوعی و مرمت سردهانه آبگیرها نیز ۱۰۰ درصد جذب شده است .

وی افزود: در رابطه با بودجه  ۹۰۰ میلیون تومانی باقی مانده، تاکنون ۱۱۲ درصد هزینه‌کرد داشته ایم و مدارک این هزینه کرد نیز ارائه شده است .

علایی در رابطه با گردشگری حوزه آب گفت: خوشبختانه در دوران آقای مهندس حسینی در استان، تجربه بسیار موفقی در سد چالیدره داشته ایم. این طرح با اعتبار سه شخصیت حقوقی آب منطقه ای، شهرداری طرقبه_شاندیز به همراه شرکت گردشگری چالیدره اجرایی شد که تجربه بسیار موفقی بود .

بررسی ۱۱ طرح گردشگری تاسیسات آبی در استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: پس از آنکه دستورالعملی از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران برای ما ارسال گردید ۱۱ طرح در رابطه با گردشگری تاسیسات آبی در استان بررسی شد و در این راستا دو فراخوان در آذرماه سال ۹۷ و آذرماه ۹۸ در راستای جذب گردشگر و سرمایه گذار منتشر شد .

علایی تصریح کرد: گفتنی است اعتبارات تاسیسات طرح چالیدره با سرمایه گذاری حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به جز سد، توسط بخش خصوصی انجام شده که بسیار طرح موفقی بوده و در حال حاضر نیز فعال است. گفتنی است که ما برنامه ای برای توسعه طرح چالیدره با همکاری منابع طبیعی به استانداری ارائه دادیم. نکته اینجاست که طرح چالیدره با یک تفاهم نامه بسیار خلاصه در سال ۱۳۸۳ در ۶ ماده و ۱۴ بند عملیاتی شده است .

۱۶ میلیارد تومان اعتبار برای جذب گردشگر در طرح سد درونگر

وی با بیان اینکه برای جذب گردشگر در حوزه آب، دو طرح دیگر نیز در دستور کار خود قرار دادیم، بیان کرد: این دو طرح شامل سد درونگر  با اعتبار سرمایه گذاری ۱۶ میلیارد تومان و سد فریمان با اعتبار سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومان است. ازجمله اقداماتی که برای اجرایی شدن این دو طرح انجام دادیم انتشار دو فراخوان در این رابطه و دریافت مصوبه استانی لازم در این زمینه بوده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: از دیگر اقدامات ما انجام مکاتبات کتبی با فرمانداری شهرستان برای اطلاع رسانی به همه سرمایه گذاران که توانایی فعالیت در این طرح را دارا هستند و تعیین قیمت کارشناسی توسط کارشناسان هیئت مدیره. براساس مصوبه هیئت مدیره، هفته آینده موافقت نامه اولیه طرح منعقد خواهد شد تا سرمایه گذار برنده کار خود را آغاز کند. همچنین سرمایه گذار ۶ ماه فرصت دارد تا مجوزهای لازم را نیز جمع آوری کند .

وی اظهار کرد: در سد فریمان نیز همین فرآیند طی شده است. اصل بحث، سرمایه گذاری در دریاچه سد است، هنوز رودخانه پایین دست و تاسیسات آب منطقه ای در پایین دست سد جزو این توافقات نیست و در آینده به آن اضافه خواهد شد. ما تلاش داریم امکانات قانونی لازم را در اختیار سرمایه گذاران برای تحقق این طرح ها قرار  دهیم. قرار است کل سازه سد فریمان به سرمایه گذار واگذار شود. همچنین یک سری نکات امنیتی مد نظر حراست است که حتما بایستی لحاظ شود. خوشبختانه انسجام خوبی در استان وجود دارد و همکاری های مناسبی با محیط زیست و  گردشگری در این زمینه صورت گرفته است .

علایی با بیان مشکلات عملیاتی کردن طرح گفت: نمی توان یک نسخه واحد برای تمام سدهای یک استان بست چه برسد به تمامی سدهای کشور. بنابراین نیاز است تا استان ها اختیارات بیشتری داشته باشند تا بتوانند راحتتر کار خود را انجام دهند .

وی با ارائه پیشنهاداتی تشریح کرد: پیشنهاد ما این است که پس از تعیین سرمایه گذار برنده، برگزاری مزایده حذف شود؛ چراکه معنایی در بر نخواهد داشت. باید دست شرکت ها باز باشد تا بتوانند سرعت عمل بیشتری داشته باشند. همچنین در شرح خدمات مربوط به سدسازی های آینده حتما بحث گردشگری در مرحله مطالعات مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم با یک طرح کلان مدونی اقدامات لازم را انجام دهیم .

علایی ادامه داد: گفتنی است بحث هایی نیز با میراث فرهنگی داشته ایم و سرمایه گذار موظف است که مجوزهای لازم در تمام حوزه های مربوط را در مدت زمان ۶ ماه به دست آورد. نکته دیگر این است که برای سر طرق، سد نسر، سد زاوین و ... متقاضی برای سرمایه گذاری داریم .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات