قلعه تاریخی روستای گرمدره در حال تخریب

قلعه تاریخی روستای گرمدره در حال تخریب

www.BanaNews.irقلعه تاریخی روستای گرمدره چهارمحال و بختیاری با قدمت بیش از ۴۰۰سال در اثر بی توجهی مسئولان مربوطه در حال تخریب است و از سویی دیگر مدرسه ای نیز در این بنای تاریخی در حال ویرانی قرار دارد که جان دانش آموزان را مورد تهدید قرار می دهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)  قلعه تاریخی روستای گرمدره با قدمت ۴۰۰سال مربوط به دوره قاجاریه است که درآن زمان برای دیده بانی، مقابله با راهزنان وحفظ آرامش ساکنان آن منطقه ساخته شده است.

این قلعه شامل پنج برج دیده بانی بوده که در اثر بی توجهی سه برج تخریب شده و دو برج دیگر این قلعه درحال تخریب است. این قلعه در مرکز روستای گرمدره قرار دارد.

سرپرست دهیاری روستای گرمدره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این قلعه مربوط به دوره قاجاریه است که بیش از ۴۰۰سال قدمت دارد که وسعت این قلعه پنج هزارمترمربع است.

حسین شاهبندری اذعان داشت: این قلعه دارای پنج برج دیده بانی بوده که به علت بی توجهی وعدم رسیدگی سازمان میراث فرهنگی به این قلعه، متاسفانه سه برج آن تخریب ودوبرج دیگر نیز در حال تخریب است.

وی افزود: میراث فرهنگی طی مکاتبات فراوان اقدام به مرمت دو برج در سالهای گذشته کرده که متاسفانه به حالت اولیه برنگشته واگر تعمیر نشود با بارش باران تخریب خواهند شد.

شاهبندری تصریح کرد: پس از پیگیریهای مکرر دهیاری، این قلعه جزو آثار ملی ثبت شد.

سرپرست دهیاری روستای گرمدره بیان داشت: این قلعه قبلا در شمال روستا بود اما به خاطر توسعه روستا در حال حاضر در مرکز روستا واقع شده است.

حسین شاهبندری گفت: درداخل قلعه مدرسه ابتدایی شهید محمد منتظری است که دانش آموزان در این مدرسه مشغول تحصیل هستند که با بارش باران وتخریب دیوارها خطر جانی برای دانش آموزان وجود دارد.

وی با بیان اینکه این مدرسه نیز نیاز به تعمیر ومرمت دارد، عنوان کرد: جابه جایی سریع مدرسه به مکانی دیگر ضروری است.

وی بیان داشت: مسئولان مربوطه برای حفظ سلامتی دانش آموزان این روستا باید در جابه جایی مکان این مدرسه اقدام کنند.

شاهبندری اذعان داشت: قلعه نیاز جدی به مرمت دارد و از اداره مربوطه با توجه به پایان فصل کاری وآغاز فصل سرما خواستاریم هرچه سریعتر نسبت به حفظ ومرمت این اثر تاریخی اقدام کند.

وی بیان داشت: با مرمت وبازسازی قلعه، صنعت گردشگری در این روستا رونق می گیرد واین امر باعث جذب گردشگر و اشتغالزایی برای جوانان روستا می شود.

یکی از اهالی روستای گرمدره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این قلعه می توانست یکی از جاذبه های گردشگری در منطقه سامان باشد ولی متاسفانه به دلیل کم توجهی میراث فرهنگی به این آثار با ارزش نه تنها کسی متوجه این آثار نیست بلکه در حال تخریب نیز هستند.

وی افزود: آثار ملی و تاریخی هویت وگذشته ما هستند و ما در نگهداری آن باید تلاش کنیم تا این آثار برای نسلهای آینده نیز باقی بمانند.

یکی دیگر از اهالی روستا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه روستای گرمدره در حاشیه زاینده رود واقع شده وسالیانه گردشگران زیادی از طبیعت بکر ودرختهای سربه فلک کشیده وباغات زیبای این روستا دیدن می کنند متاسفانه به دلیل عدم معرفی توسط سازمانهای مربوطه از این اثر تاریخی در این روستا کمتر کسی به دیدن این اثر زیبا می رود.

روستای گرمدره در۵۰ کیلومتری شهرسامان و ۷۰ کیلومتری شهرکرد مرکزاستان چهار محال و بختیاری واقع شده است.

 

 

    نظرات