حصول توافق اولیه امور منابع آب کاشمر با حق‌آبه‌بران ششطراز

سید احمد عصمتی مقدم - کاشمر: در راستای تحقق مدیریت مشارکتی حصول توافق اولیه امور منابع آب کاشمر با حق‌آبه‌بران ششطراز با حضور و هماهنگی نظام صنفی کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد انجام گرفت که پایان‌بخش بی‌نظمی‌های بهره‌برداری از آب‌سطحی ششطراز خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی، مدیر امور منابع آب کاشمر با اعلام این خبر گفت: ششطراز از مهم‌ترین رودخانه‌های فصلی منطقه ترشیز به‌شمار می‌رود که از منطقه کوهستانی کوهسرخ در شمال شهرستان کاشمر سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی حدود ۸۰ کیلومتر از مناطق غربی شهرستان خلیل آباد در جنوب کندر به سد شهید مدرس می‌ریزد .

" حسین حکمتی فر" افزود:  حق‌آبه سطحی این رودخانه به شش سهم تقسیم شده که سابقاً و عرفاً دو سهم آن به کشاورزان شهر کندر اختصاص یافته و چهار سهم دیگر آن وارد روستاهای جابوز، بزنجرد، مزده و ارغا می‌شود .

وی با اشاره به رخداد سیلاب ابتدای فروردین سال جاری و لزوم تقویت سفره‌های آب زیرزمینی گفت:  بستر رودخانه ششطراز از بهترین مکان‌های تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی می‌باشد که با بررسی کارشناسان امور و با هماهنگی دادستان محترم شهرستان خلیل‌آباد در تاریخ 99.01.10 تمامی شق‌النهرهای غیرمجاز و دریچه‌های احداثی مسدود و این امر موجب آغاز روند مذاکرات بهره‌برداران با امور منابع آب شد .

" حکمتی فر" گفت: با همکاری نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان خلیل‌آباد و جلسات فشرده متعدد با مشارکت کشاورزان منطقه و نمایندگان حق‌آبه‌بران، توافق اولیه‌ای مبنی بر امکان بهره‌برداری حق‌آبه‌بران از آب‌ سطحی ششطراز با رعایت قوانین و دستورالعمل‌های مربوطه تحت نظارت و کنترل نظام صنفی و امور منابع آب و جلوگیری از بهره‌برداران غیرمجاز با همکاری نماینده حق‌آبه‌بران حاصل شد .

مدیر امور منابع آب کاشمر در ادامه گفت:  عدم توجه به اهمیت نقش منابع آب‌ سطحی در تغذیه منابع آب زیرزمینی منطقه موجب شده‌است تا حق‌آبه‌بران به دلیل عدم آگاهی کافی، بیش از سهم خود از آب رودخانه بهره‌برداری کنند و علاوه بر آن در نقاطی غیر از مجرای اصلی دریچه‌ها، شق‌النهرهایی در رودخانه تعبیه نمایند. همچنین افراد دیگری غیر از حق‌آبه‌بران نیز با ایجاد شق‌النهرهایی اقدام به بهره‌برداری غیرمجاز از آب‌های سطحی می کردند که با توسعه بی‌رویه باغات خود و یا فروش آب، ارزش افزوده ای را به عنوان سرمایه برای خود ایجاد می‌نمودند که این امر با حفاظت از حقوق عامه منافات دارد .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات