پروژه ای با نام متروی پرند

پروژه ای با نام متروی پرند

http://www.bananews.ir/کلنگ زنی مترو پرند و آغاز عملیات اجرایی آن بهمن‌ماه سال ۸۸ با هدف بهبود حمل و نقل شهر جدید پرند و امکان دسترسی آسان به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در سه قطعه توسط وزارت راه و ترابری، وزارت مسکن و شهرسازی وقت و شهرداری تهران آغاز شد و بنا به وعده مسوولان بهمن‌ماه سال ۸۹ مردم باید در این مسیر سوار مترو می‌شدند.

پیش‌تر از آن نیز یکی از معاونان وزارت مسکن و شهرسازی دولت نهم وعده داده بود که سه شهر پرند و هشتگرد که در مجاورت تهران قرار دارند تا سال ۹۰صاحب مترو می‌شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمل و نقل شهرهای جدید در کنار مراکز صنعتی می‌تواند به پایداری جمعیت در این‌شهرها کمک کند. در دنیا مساله جابه‌جایی بین محل سکونت و اشتغال امری طبیعی است و بررسی در شهرهای بزرگ دنیا نشان می‌دهد که اگر بین محل سکونت و اشتغال افراد فاصله وجود داشته باشد با برقراری حمل و نقل ریلی فاصله این شهرها جبران می‌شود.

اما به رغم این‌که به نظر می‌رسد به وعده‌های داده شده درباره مترو پرند عمل نشده است مهندس علی نیکزاد- وزیر راه و شهرسازی که حمل و نقل شهرهای جدید را از دغدغه‌های اصلی خود می‌داند، چندی پیش اعلام کرد: متروی پرند با قوت و قدرت در حال اجرا است به طوری که از حرم مطهر تا فرودگاه امام (ره) را شرکت فرودگاه امام و از فرودگاه تا حرم را وزارت راه و شهرسازی احداث می کند و قبل از آن نیز به عهده شرکت مترو است.

وی افزود:‌ قبل از آقای درویش، آقای محسن هاشمی وعده داد به طور کامل زیر آن زد یعنی هیچ کاری انجام ندادند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که مدیر جدید مترو تهران با ما توافق و اعلام کرده که اگر مبلغ پیشنهادی که من به عنوان وزیر راه و شهرسازی قبول دارم را تامین کرده و در اختیار شرکت متروی تهران قرار دهید، آنگاه ما کنار برویم و سه قسمت متروی مربوط به پرند به شهرداری واگذار شود.

نیکزاد با اشاره به این که شهرداری اعلام کرده تا سال ۹۱ مسیر را احداث می‌کند، خاطرنشان کرد: از آنجاکه شهرداری بهره‌بردار است این تصمیم خوبی است چرا که اگر خودمان بسازیم مرحله واگذاری به بهره‌برداری نیز وجود دارد.

وی با بیان این که کار شرکت متروی تهران را قبول داریم، گفت: ‌درحال پیگیری هستیم تا از معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری این پول را در اختیار شرکت متروی تهران قرار دهیم اما این به معنای تعطیل بودن متروی پرند نیست.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ‌اکنون متروی پرند در قسمت فرودگاه تا حرم و همچنین در خود پرند در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، اکنون تعدادی از واحدهای مسکن مهر در شهر جدید پرند آماده افتتاح است که به دلیل عدم تامین خدمات زیربنایی افتتاح آنها به تعویق افتاده است اما ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند که بزرگ‌ترین سایت مسکن مهر کشور است ساخته می‌شود و به طور کلی از پیش‌تر جمعیت این شهر ۷۰۰ هزار نفر پیش بینی شده است بنابراین به نظر می‌رسد مسوولان باید هرچه سریعتر فکری به حال مشکل حمل و نقل این شهر جدید و اتصال آن به پایتخت کنند.

البته اواخر سال گذشته یک دستگاه ریل باس در مسیر تهران ـ پرند به کار گرفته شد تا از مشکل رفت و آمد مردم به مادرشهر بکاهد.

به علاوه چندی پیش صابونی- مدیر عامل شهر جدید پرند- اظهار کرد: خط سه متروی تهران – پرند که از اسلامشهر به پرند می‌رسد در دست مطالعه است.

به هر حال به نظر می‌رسد در صورت عدم تحقق وعده‌ها در این بخش، سیاست تامین مسکن برای اقشار کم درآمد که مراکز اشتغال بسیاری از آنها در داخل پاییتخت واقع شده است، چندان موفق نباشد چراکه چندی پیش نیز وزیر راه و شهرسازی به ایسنا اعلام کرد که برخی از کسانی که مسکن مهر گرفته‌اند آن را اجاره داده و در جای دیگر ساکن شدند که به نظر می‌رسد این اقدام به دلیل فقدان خدمات رفاهی لازم انجام شده است.

 

 

    نظرات