باباپور:اقدام شهردار در فسخ قرارداد با شرکت کیسون شجاعانه بود

باباپور:اقدام شهردار در فسخ قرارداد با شرکت کیسون شجاعانه بود

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در گفتگو در خصوص آخرین وضعیت قرارداد شهرداری اهواز با شرکت کیسون گفت: در دولت اسبق همزمان اراده ای برای احداث و راه اندازی قطار شهری در هشت کلانشهر ایران شکل گرفت که کلانشهر اهواز نیز جزو آنها بود.
وی ادامه داد: سال ۸۴ خطوط مترو اهواز با انعقاد دو قرارداد به مبلغ ۹۵ میلیارد تومان به شرکت کیسون واگذار شد. در ادامه با توجه به ادغام دو قرارداد ۱۰۶ و ۱۰۷مربوط به مسایل عمرانی و تجهیز خطوط ریلی، مقرر شد در قرارداد ۱۰۸ در قالب EPC+F پروژه مترو به شرکتی که توانایی جذب فاینانس را داده باشد واگذار شود.
مهران باباپور افزود: شرکت کیسون با توجه به ادعای آوردن فاینانس توانست از سایر رقبایش پیشی بگیرد و در نهایت پیروز رقابت میان شرکت ها در انجام پروژه قطار شهری اهواز شود. شرایط تامین منابع مالی پروژه هم به این شکل بود که ۸۵ درصد هزینه از طریق فاینانس و ۱۵ درصد مابقی سهم وزارت کشور و شهرداری باشد.
نایب رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای اسلامی شهر اهواز بیان کرد: جزییات قرارداد مترو اهواز بر مبنای ۲۳ کیلومتر با مبلغ ۷۹۰ میلیون دلار (با دلار ۹۰۸ تومانی) عقد شد؛ به عبارتی این مبلغ می شود ۷۴۰ میلیارد تومان که از این مبلغ ۳۱۰ میلیارد تومان آن مربوط civil به امورات حفاری و عمرانی و بتن ریزی بود و مابقی آن تجهیزات ریلی متحرک و ثابت و غیره می شد.
نایب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: نکته حایز اهمیت در قرارداد کیسون این است که مجموعه مطالعه، طراحی و اجرای این پروژه توامان به شرکت کیسون واگذار شده است اما در این مدت می بینیم که همین شرکت به دلیل ادعای افزایش بخش های از قرارداد مانند خاکبرداری ایستگاه ها یا قطر دهانه تونل ها معترض شده و مبالغ بیشتری را بابت انجام کار از شهرداری طلب کرده است! در صورتی که کیسون در کار مطالعاتی که بر عهده خودش بوده متعهد به دقت لازم در برآوردهایش بوده است.
باباپور افزود: قرارداد این پروژه می گوید بایستی ۲۳ کیلومتر مسیر ریلی و واگن و ایستگاه ها و تجهیزات رو زمینی در ۴ سال (بعدا به ۵ سال افزایش یافت) تحویل شهرداری اهواز شود؛ اکنون این مدت زمان به ۱۵ سال رسیده و هرروز شرکت کیسون علیرغم دریافت ۶۰۰ میلیارد تومان از کل مبلغ ۷۴۰ میلیارد تومان یک ادعای جدید مطرح می کرد و بهانه ای برای ادامه کار می تراشید.
وی در تشریح علل مدارا با شرکت کیسون اظهار کرد: با توجه به وجه بین المللی شرکت و علاقه دولت به حفط اعتبار آن، مرتبا کمک ها و مساعدت ها برای ادامه کار قطار شهری اهواز صورت می گرفت و دولت هرگز حمایت خود را از این شرکت دریغ نکرد و هر زمان که شهرداری عزم برخوردهای قانونی با این شرکت را می کرد، دولتمردان به دلیل اهمیت پروژه در فسخ قرارداد ملاحظاتی در نظر می گرفتند.
باباپور با انتقاد از روند اجرای پروژه قطار شهری اهواز خاطر نشان کرد: دیدید که کیسون کار قطار شهری اهواز را سالیانه ۱٫۸ درصد پیش می برد از سویی این شرکت ضوابط لازم برای حفظ و نگهداری از همان ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی را نیز رعایت نکرد و پیش از تحویل کار در بخش هایی از جمله میدان هجرت و میدان چهارشیر ساختار عمرانی دچار فرسودگی و تخریب شده است.
نایب رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اهواز و شهرداری شاهد بودند که کیسون به آخرین توافقنامه خود با شهرداری نیز پایبند نبود؛ اظهار کرد: از دید شورا و شهرداری اهواز این شرکت دیگر توانایی ادامه کار را ندارد. من معتقدم اقدام شهردار اهواز بسیار بجا و شجاعانه بوده است. شهرداری و دولت هم دیگر توان پرداخت مطالبات مطرح شده از سوی کیسون را ندارند.
وی با گلایه از شیوه عملکرد مدیران وقت خاطر نشان کرد: ای کاش مدیران وقت پیش از این و با زیان کمتر تکلیف قطار شهری اهواز را روشن می کردند و کار به اینجا نمی کشید. کیسون بجای ادامه کار هرروز به دنبال طرح ادعاهای جدید برای اخذ مبالغ بیشتر است! چه ادعایی برای شهروندان بهتر از این که کیسون با گذشت ۱۵ سال تنها ۲۷ درصد از پروژه را انجام داده است؟!
باباپور با تاکید بر لزوم ورود دستگاه قضا در پروژه مترو شهر اهواز گفت: ما برای احقاق حقوق مردم نیاز به حمایت مسئولان استان داریم. ما از دستگاه قضا می خواهیم برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم به مساله مترو اهواز ورود کند. نماینده محترم ولی فقیه در استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار خوزستان، شهردار و اعضاء شورا می بایست در مسیر خطیر واگذاری قرارداد به پیمانکار جدید مترو دست به دست هم بدهند و جلو خسارتهای مالی به شهروندان را بگیرند.
وی گفت: مسئولان استان برای درک فاجعه مترو شهر اهواز میزان پیشرفت این پروژه را با سایر کلانشهرها مقایسه کنند. در حالی که بسیاری از شهروندان مشهدی، اصفهانی، شیرازی و.. از خطوط قطار شهری بهره مند هستند؛ اما اهوازی ها همچنان پس از ۱۵ سال با پیشرفت ۲۷ درصدی مترو کامشان تلخ مانده است و حسرت این شهرها را می خورند.
باباپور تصریح کرد: اهواز دیگر توان تحمل خسارت را ندارد به عنوان نایب رئیس شورا معتقدم اقدام شهردار اهواز در فسخ قرارداد کیسون عاقلانه و شجاعانه بوده است و ما نیز از ایشان حمایت می کنیم و معتقدیم کیسون دیگر توان ادامه کار را ندارد.
این عضو شورای اسلامی شهر اهواز در پایان تاکید کرد: کیسون به مدیران شهر درسی داد که بدانند مماشات در پروژه های عمرانی که مستقیما با منافع مردم مرتبط هستند نتیجه ناگواری خواهد داشت از اینرو می بایست مابقی طرح های عمرانی شهر اهواز با جدیت و سرعت و نظارت مطلوب به سرانجام برسند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اهواز

    منبع خبر

    شورای شهر اهواز

    شورای شهر اهواز یک شورای شهر در شهر اهواز می باشد

      نظرات