مسکن، مشکل بزرگ جوانان در عربستان سعودی

مسکن، مشکل بزرگ جوانان در عربستان سعودی

http://www.bananews.irشبکه الجزیره قطر روز دوشنبه اعلام کرد خرید یا اجاره مسکن به یک مشکل بزرگ برای جوانان عربستان تبدیل شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، بسیاری از مردم عربستان از افزایش شتابان بهای خانه و زمین تا سطحی بی سابقه در کشورشان شکایت دارند. با اینکه برخی نهادهای دولتی و موسسه های خصوصی طرح هایی را برای مبارزه با این افزایش قیمت اعلام کرده اند اما هنوز هم بهای مسکن در این کشور سیر صعودی را طی می کند.

به همین دلیل گروهی از جوانان عربستان فیلمی را روی پایگاه اینترنتی یو تیوب قرار داده اند تحت عنوان 'مونوپلی' (انحصار) نام این فیلم اشاره ای است به اقدام برخی تجار و شخصیت های ذی نفوذ در احتکار اراضی قابل استفاده برای ساخت مسکن. طی تنها چند روزی که از انتشار این فیلم روی شبکه اینترنت سپری شده بیش از یک میلیون نفر از آن دیدن کرده اند.

جوانان عربستان دیدگاه خود در قبال بحران مسکن و احتکار اراضی قابل ساخت در دست یک گروه محدود را در قالب یک مستند درام ارائه کرده اند.

برخی آمارها در عربستان حاکی است که تنها ۱۰ درصد مردم این کشور توان خرید و تملک واحد مسکونی را دارند و علت این امر گرانی بسیار شدید مسکن و بالا بودن اجاره بها است.

سادگی و خودجوش بودن اقدام جوانان عربستانی در تهیه فیلم مستند مسکن باعث شده هنرمندانی که در این فیلم ایفای نقش کرده اند بتوانند چهره واقعی و تاثیرگذار از مشکلات و رنج های افراد فاقد مسکن به خصوص در بین جوانان را به نمایش در آورند.

فیلم مونوپلی علاوه بر بحران مسکن، چند مورد دیگر از خدمات دولتی را هم به نقد کشیده است چراکه همین بحث ها و انتقادها در صحنه واقعی افکار عمومی عربستان هم جریان دارد.

در این فیلم قصه های جداگانه از جوانان جویای مسکن به تصویر کشیده شده و فیلم با خرید یک خودروی ون از سوی این جوانان بی خانه برای سکونت دسته جمعی در آن پایان می یابد.

این تصویر تمسخر آمیز از مشکل مسکن در عربستان، تحسین صدها هزار تن از بازدید کنندگان فیلم در اینترنت را به دنبال داشته است.

مشکل در عربستان کمبود تعداد خانه های آماده فروش نیست بلکه مشکل در قیمت بسیار بالای آنهاست و مساحت زمین های آماده ساخت هم در این کشور کم نیست اما قیمت سنگین آنها اجازه نزدیک شدن قشر متوسط و به خصوص جوانان جویای مسکن را نمی دهد و همه این زمین ها در دست سرمایه داران بخش زمین و مسکن که کاری جز دلال بازی ندارند محدود شده است.

تعداد کمی از جوانان در این کشور موفق به دریافت وام مسکن می شوند اما این وام هم برای یافتن یک منزل مناسب کمکی به آنها نمی کند.

 

 

    نظرات