تحریک رونق مسکن از بافت فرسوده

تحریک رونق مسکن از بافت فرسوده

http://www.bananews.ir/در همایشی که روز گذشته وزارت راه‌وشهرسازی برگزار کرد، مسوولان بخش مسکن دو گزارش متفاوت از «مسکن‌مهر» و رقیب جدید آن «بافت‌فرسوده» ارائه کردند که اگرچه قرار نبود این دو دیگری را نقض کند، اما آمارهایی که در متن گزارش‌ها اعلام شد نشان داد بافت‌فرسوده طی یک‌سال گذشته به قدری مورد توجه سرمایه‌گذاران ساختمانی قرار گرفته که برای ماه‌های آتی عملا نقش «ضامن رونق مسکن» را در بازار به دست خواهد گرفت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) براساس تازه‌ترین آمارها، اخیرا حجم ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده کل کشور تا دو برابر افزایش پیدا کرده به طوری که بعد از توجه گسترده انبوه‌سازان تهران به مناطق فرسوده پایتخت در سال۸۸، تحرک کشوری در بافت‌فرسوده از اوایل سال گذشته قوت گرفت و از ساخت ۳۰ هزار واحدمسکونی در سال قبل از آن به حجم ۶۰ هزار واحدمسکونی در سال۸۹ رسید.

در سال۸۹ از ۷۰۰ هزار واحدمسکونی که در شهرهای کشور احداث شده، ۶۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهرها بوده که ۹ درصد از کل ساخت‌وساز را به خود اختصاص داده و ۱۰۰ درصد نسبت به سال۸۸ افزایش یافته است.

در تهران طی سال گذشته نوسازی بافت‌فرسوده ۱۰۸ درصد رشد داشت و ۱۷ درصد از کل ساخت‌وساز در پایتخت را شامل شده بود به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود برای ماه‌های باقیمانده از سال جاری، حجم حضور سازنده‌ها در بافت‌های فرسوده کشور که پتانسیل آن به مراتب بیش از تهران است، بیشتر شود.

محمد آیینی معاون شرکت عمران و نوسازی شهری ایران –وابسته به وزارت راه‌وشهرسازی- روز گذشته با تاکید بر حمایت قانون برنامه پنجم از بافت‌های فرسوده اطمینان داد بانک‌ها به موقع تسهیلات نوسازی را در اختیار سازنده‌ها قرار می‌دهند. همچنین وزیر راه‌وشهرسازی در شروع همایش دیروز، ضمن پاسخ به برخی انتقادها از اوضاع شهرسازی پروژه‌های مسکن‌مهر و اینکه زمین‌های ۹۹ساله در مناطقی که خدمات شهری در آنجا ضعیف است واگذار شده، گفت: منتقدان اگر توانستند در داخل تهران زمین پیدا کنند آدرس آن را به ما بدهند تا به ۹۹ساله تبدیلش کنیم و آن را برای ساخت مسکن‌مهر اختصاص دهیم.

علی نیکزاد برای دور جدید ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر نیز آب پاکی را روی دست انبوه‌سازان ریخت و گفت: سهمیه‌های جدید ساخت مسکن‌مهر را بدون آنکه افزایشی در قیمت ساخت اعمال کنیم براساس همان متر مربعی ۳۰۰ هزار تومان، واگذار خواهیم کرد تا سازنده‌ها از طریق بهره‌وری افزایش هزینه‌ها را جبران کنند.

اعلام عدم افزایش قیمت ساخت پروژه مسکن‌مهر به این معنی است که این پروژه در صورتی که دوباره تکرار شود مثل دو سال اخیر جذاب و پرسود نخواهد بود و به این ترتیب انبوه‌سازان چاره‌ای جز تقویت بازار نوسازی بافت‌های فرسوده نخواهند داشت. محمد آیینی، مساحت بافت‌های فرسوده شناسایی شده در کشور را ۷۰ هزار هکتار اعلام کرده که این زمین‌ها قابلیت احداث حداقل ۵ میلیون واحدمسکونی را دارد. این میزان ظرفیت معادل فعالیت ۵ سال انبوه‌سازان در شرایط رونق مسکن است.

براساس تازه‌ترین اعلام وزیر راه و شهرسازی نرخ ثابت ساخت مسکن مهر در سال‌های اخیر، در سال آینده نیز همچنان ثابت می‌ماند و در سال ۹۱ هیچ گونه تحولی در قیمت مسکن مهر ایجاد نمی‌شود.

علی نیکزاد در جریان برگزاری مراسم روز جهانی اسکان بشر در این باره افزود: اگرچه در ابتدای اجرای طرح مسکن مهر در کشور عده‌ای ثبات قیمتی مسکن مهر را امری غیرممکن می‌دانستند، اما با همکاری انبوه‌سازان و تلاش‌های سایر مسوولان ثبات نرخ این واحدها به قوت خود باقی است و در سال‌های آینده نیز ادامه دارد.

وی زمان مشخص، قیمت مقطوع و کیفیت مطلوب را از نقاط قوت طرح ملی مهر عنوان کرد و گفت: خدمتی که مسکن مهر به شهرسازی کشور انجام داده است در تاریخ شهرسازی ایران بی‌نظیر است.

نیکزاد خاطرنشان کرد: غلبه بر توسعه حاشیه‌نشینی، تخلفات ساختمانی و زمین خواری مهم‌ترین دستاوردهایی است که علاوه بر تامین انبوه مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه در جریان اجرای مسکن مهر تحقق یافته است.

از به چالش کشیدن مسکن مهر استقبال می‌کنم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برخی انتقادات موجود از طرح مسکن مهر، تصریح کرد: از به چالش کشیدن طرح مسکن مهر استقبال می‌کنم.

وی افزود: با وجود اینکه موافق ساخت مسکن مهر در شهرهای جدید و در خارج از کلانشهرها هستم، اما این تصمیم در زمان وزرای سابق اتخاذ شده است. نیکزاد افزود: در جواب کسانی که مسکن مهر را فاقد رعایت اصول و مشخصات فنی ساختمان می‌دانند باید این نکته را متذکر شوم که در کل کشور و در تمام پروژه‌ها حتی یک آجر بدون نظارت و کارشناسی مهندس ناظر مورد تایید سازمان نظام مهندسی در ساختمان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و من این انتقاد آنان را به هیچ وجه نمی‌پذیرم.

درخواست از سازمان ملل برای وام‌مسکن

به گزارش «دنیای اقتصاد» وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با برنامه‌های سازمان ملل برای اسکان بشر در دنیا اعلام کرد: این سازمان به رغم تمام ادعاهای مطرح شده عملکرد موفقی در راستای دستیابی به اهداف مورد نظر برای اسکان مردم دنیا نداشته است.

وی با بیان اینکه برخوردهای سیاسی و عدم برخورداری از نگرش انسانی مهم‌ترین عامل عدم موفقیت این سازمان جهانی است، گفت: از سازمان ملل به عنوان مجری طرح اسکان بشری دو گلایه مهم دارم؛ اگر ایران در حال حاضر با طرح‌هایی همچون مسکن مهر از وضعیت مطلوبی در سطح منطقه برخوردار است چرا سازمان ملل آن را به عنوان کشوری توانمند در این زمینه معرفی نمی‌کند؟ و اگر در این زمینه کشور ضعیفی هستیم چرا این سازمان منابع بانک جهانی و اختصاص وام برای توسعه تامین مسکن مورد نیاز را از ایران دریغ می‌کند.

مقایسه ایران با جهان در هزینه مسکن

یک مقام وزارت راه وشهرسازی نیز در همایش روز گذشته گفت: آخرین آمارهای ارائه شده از سوی سازمان عمران و بهسازی شهری ایران حاکی است ایران در مقایسه با کشورهای همطراز تا میزان ۴۰ درصد هزینه‌های اسکان بشر را کاهش داده است.

همچنین سیاست‌های کلی شهرسازی و تامین مسکن و الزام برای کاهش هزینه‌های اسکان در کشور باعث رشد ۵/۳ برابری نوسازی بافت‌های فرسوده نسبت به ۲۶ سال قبل شده است.

عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اعلام کرد : در فواصل سال‌های ۸۵ تا ۸۷ به طور متوسط سالانه ۱۰ هزار واحد مسکونی در کشور نوسازی شد که این میزان در سال ۸۸ با سه برابر افزایش به ۳۰ هزار واحد رسیده است. محمد آیینی افزود: همچنین در سال گذشته ۶۰ هزار واحد فرسوده نوسازی شد و در سال جاری نیز برنامه حمایت از نوسازی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۵۰ هزار واحد مسکونی فرسوده تحویل شده از سوی ساکنان، تاکنون ۳۳۷ هزار واحد در این بافت‌ها ایجاد شده ؛یعنی به ازای هر واحد مسکونی ۳/۲ واحد جدید در محدوده بازسازی شده احداث شده است.

آیینی با اشاره به شناسایی ۴۶ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی در ۶۰ شهر کشور اعلام کرد: در حال حاضر ۵ میلیون و ۱۱۱ هزار نفر در این سکونتگاه‌ها ساکنند که با محاسبه ۸ میلیون و پانصد هزار ساکن موجود در محدوده بافت‌های فرسوده در مجموع ۳۰ درصد جمعیت شهری را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به تهیه طرح‌های توانمندسازی در این سکونتگاه‌ها نهادسازی در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی را مهم‌ترین اقدام انجام شده در این راستا عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۱۷۰ محله در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده است که از این تعداد ۲۵۰ محله به عنوان محلات هدف با سرمایه‌ای بالغ بر ۴ میلیارد و ۲۰۰ هزار میلیون تومان در فهرست توانمندسازی و بهسازی قرار گرفته‌اند.

 

    نظرات