آهنگ بازگشت اهالی بافت تاریخی متناسب با سرعت بهسازی محلات آن نیست

آهنگ بازگشت اهالی بافت تاریخی متناسب با سرعت بهسازی محلات آن نیست

مهدی هوشمندی نژاد در گفت‌وگو با برنامه بوم‌گردی #صبح_سیلک با بیان اینکه برخی ساکنین بافت تاریخی کاشان برای ماندگاری در این بافت با مشکلاتی مثل محدودیت تردد با خودرو یا کمبود پارکینگ مواجه هستند، تأکید کرد: دانشگاه‌ها و محافل علمی برای رونق و پویایی این محلات طرح و ایده‌پردازی کنند.

وی معماری و شهرسازی گذشته را خیرخواهانه دانست و یادآور شد: معماری گذشته با اولویت نگاه به مردم بود و این را از طراحی صفه یا تختگاه پیرنشین در مقابل خانه‌ها برای نشستن موقت و تجدید قوای رهگذران می‌توان فهمید.

مدیرعامل شرکت عمران و احیای بافت فرسوده شهرداری افزود: این نوع نگاه خیرخواهانه در وجه تسمیه و شکل گیری محلات گرد فضاهای معنوی مثل مسجد و زیارتگاه هم متجلی شده و اسم‌های قدیم محلات، معرف این هویت و نگاه خیرخواهانه هستند.

هوشمندی‌نژاد، بافت تاریخی محله گلچقانه در خیابان فاضل نراقی را یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری و شهرسازی قدیم معرفی و تبیین کرد: این محله با خانه‌های رزشمندی مثل لاجوردی، علاقه‌بند، فیلسوفی، هاشمیان و... در سال 82 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

این محقق افزود: وجود امامزاده با گنبدمخروطی شکل به سبک معماری دوره ایلخانی، مجموعه مسجد و آب انبار، کارگاه بزرگ شعربافی با 12 دستگاه ماکوپران، خانه سنتی توکل با کابری صنف معماران و... از ارزش‌های معماری این بافت است.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات