تاكنون 10 هزار چاه غیرمجاز در کشور مسدود شده است/ مطالعه 50 سد براي گردشگري آبی

تاكنون 10 هزار چاه غیرمجاز در کشور مسدود شده است/ مطالعه 50 سد براي گردشگري آبی

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «قاسم تقی‌زاده خامسی» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر عزم وزارت نیرو برای ساماندهی چاه‌های غیرمجاز کشور اعلام و خاطرنشان كرد:  116 هزار مورد از چاه‌هاي غيرمجاز زير 20 متر است و آب زیادي مصرف نمي‌كنند، بايد به سراغ چاه‌هاي غيرمجاز پر مصرف برويم.
وی ادامه داد: حدود 30 هزار حلقه از این تعداد چاه غیرمجاز، پرمصرف است که باید با همکاری جهاد کشاورزی و جلب مشارکت کشاورزان اقدام جدی در این باره انجام دهیم.
تقي‌زاده خامسي همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران وارد كننده آب خواهد شد، گفت: ايران وارد كننده آب نخواهد شد؛ چرا که با بهره‌وري بالا براي اين جمعيت آب داريم و مديريت منابع آب بايد بر اساس اقليم خشك و نيمه خشك برنامه‌ريزي شود .

*مطالعه 50 سد براي گردشگري
تقي‌زاده خامسي همچنين درباره گردشگري سدها اظهار داشت: مطالعه حدود 50 سد در اغلب استان‌هاي كشور كه شرايط گردشگري دارند آغاز كه براي برخي فراخوان صادر شده و فراخوان برخي ديگر هم صادر مي‌شود.
وي افزود: اميدواريم تا دو ماه آينده فراخوان كلي هم حداقل براي 30 سد صادر شود.
معاون وزير نيرو سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري سدها را بسيار اقتصادي و فضاي سدهاي كشور را بي نظير عنوان كرد و گفت: تا پايان مرداد به صورت عموم و احتمالا در صورت كاهش شرايط اضطراري كرونا، نمايشگاهي برگزار و در آن از سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در اين حوزه دعوت مي‌كنيم.
وي دوره مطالعاتي در اين حوزه را يك سال اعلام و از تمامي سرمايه‌گذاران در اين بخش دعوت به شركت در فراخوان كرد.
تقي‌زاده خامسي گفت:‌ اين كار ملاحظاتي دارد كه بايد رعايت شود. در مقطع خوبي هستيم و قطعا سود خواهد داشت.
وي همچنين درباره اقتصاد آب ، از آن به عنوان مساله‌اي بسيار جدي در حوزه آب و آبفا نام برد و گفت:‌ اكنون در برخي نقاط كشور كه آب را شيرين مي‌كنيم از توليد كننده حتي تا 10 هزار تومان آب را مي‌خريم. در كشور قيمت تمام شده آب به طور متوسط دو برابر قبوضي است كه صادر مي كنيم.
تقي‌زاده خامسي همچنين با اشاره به پرداخت يارانه براي بخش آب اظهار داشت:‌ اين يارانه را دولت پرداخت مي‌كند و معتقديم اگر قرار است يارانه‌اي هم پرداخت شود بهتر است قيمت تمام شده را به مردم اطلاع رساني كنيم كه اين كار در صرفه جويي اثرگذار خواهد بود.
وي يادآوري كرد:‌ قيمت آب در بخش كشاورزي تقريبا" رايگان است و يكي از دلايلي كه در اين بخش آب با راندمان پايين استفاده مي شود ابعاد اقتصادي آب است.
تقي‌زاده خامسي درباره تغييرات ساختاري بخش آب هم گفت:‌ چند هدف را در اين چارچوب دنبال مي كرديم؛ از جمله يكپارچه‌سازي آبفاي شهري و روستايي كه در تمام استان ها اين اتفاق افتاد و در اين‌ها شركتي به نام آبفاي استان داريم. بر اين اساس، حدود 9 هزار پست از آبفاي روستاي كاهش يافت.
وي افزود: اين يكپارچگي حسن‌هاي زيادي دارد اما مهمترينش، اين است كه قدرت كارشناسي و اقتصادي شركت‌هاي شهري به قسمت روستايي كمك مي‌كند كه در دو سه ماه گذشته، طبق برآوردها يكپارچه سازي اثرگذار بود.
معاون وزیر نیرو در خصوص تغییر ساختار آب کشور گفت: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، با حفظ سمت، به عنوان مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب کشور منصوب خواهد شد و این مصوبه در راستای همگرایی بیشتر نسبت به ساختار موجود است.
تقي‌زاده خامسي درباره آبرساني به غيزانيه هم گفت: اين بخش 85 روستا دارد كه براي اين روستاها، از دو سال پيش مجتمع آبرساني تعريف شده است. اينها قبلا شبكه آبرساني داشتند اما چون قديمي بود كيفيت خود را از دست داده و در جاهايي پرت آب آن بالا بود.
وي ادامه داد:  وزارت نيرو تصميم به ايجاد خط جديدي به طول 25 كيلومتر گرفت كه اين كار در مدت يك، دو و سه ماه انجام نمي شود. با اعتراض مردم، وزارت نيرو كار را تسريع كرد و قرار است در سه فاز يك ماهه اين كار انجام شود .
معاون وزير نيرو افزود: بخش اول در  خرداد ماه براي 37 روستاي اين بخش انجام شد، در ماه‌هاي تير، مرداد و نيمه شهريور هم عمليات آبرساني به تمامي 85 روستا و دسترسي آنها به آب پايدار انجام مي شود.
وي اعتبار اين كار را در مجموع 190 ميليارد تومان اعلام كرد.
تقي‌زاده خامسي همچنين از سفر يك هيئت از افغانستان در روز يكشنبه به ايران خبر داد و گفت:‌ در اين هيئت مسئولان وزارت آب و برق كشور افغانستان حضور دارند كه بعد از ظهر با آنها قرار دارم تا در مورد مسايل آبي صحبت كنيم.
وي افزود:‌ در اين ارتباط تاكنون پيشرفت ها و تصميمات خوبي از جمله نقشه‌برداري‌ها صورت گرفته است. در خصوص مسائل زيست محيطي هم كارهايي انجام شده كه اميد است زودتر به نتيجه برسد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات