کعب عمیر:کیسون شهر اهواز را شخم زد
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر میگوید: اواخر سال ۹۷ جلسهای با حضور معاون عمرانی استاندار خوزستان برگزار و در نتیجه موضوع ادامه همکاری شرکت کیسون در پروژه قطار شهری اهواز به شورای فنی وزارت کشور ارجاع شد.
رحیم کعب عمیر با اشاره به اینکه اعلام شده بود که قرارداد مربوط به کیسون و تجهیزات پروژه نیز مربوط به شرکت نورینکو است که داوری آن باید در پاریس انجام شود، اضافه میکند: بند شرکت خارجی را حذف کردیم که البته این بخش از اختلاف را نیز شورای فنی حل میکند؛ پس از کش و قوسهای فراوان و جلسات مکرر شهردار در تهران و استان نهایتاً تصمیمگیریها به فسخ قرارداد شرکت کیسون منجر شد.
وی با اشاره به اینکه قرارداد دیگر متروهای شهری در کشور به نحوی تنظیم شده که زیر نظر سازمان حملونقل و ترافیک است ولی در خوزستان اینطور نبوده و زیر نظر استانداری است، عنوان میکند: نکته بعدی اینکه معاون حملونقل و ترافیک شهرداری عضو هیئتمدیره و شورای سازمان مترو نیستند؛ رئیس شورای شهر عضو شده که مرتب تغییر میکند.
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر اهواز در واکنش به اینکه ممکن است شیرینی این فسخ قرارداد به کام مردم اهواز تلخ شود، میگوید: قطعاً شهرداری جنبههای حقوقی کار را در نظر گرفته و وقتی فسخ قرارداد ابلاغ شود دیگر قابل بازگشت نیست.
کعب عمیر با تاکید بر اینکه برای جایگزین کردن پیمانکار جدید در اسرع وقت اقدام میشود، ادامه میدهد: اگر خط یک مترو اهواز فازبندی شده و به پیمانکار اجازه نمیدادند که در صورت عدم افتتاح آن نسبت به زخمی کردن دیگر نقاط شهر اقدام کند، خیلی بهتر بود؛ متاسفانه شرکت کیسون تا انتها شهر را شخم زده و اگر ارائه عملکرد زودتر از اینها مطالبه میشد قطعاً اینقدر خسارت نمیدادیم.
وی یادآور میشود: شرکت کیسون به عنوان پیمانکار مترو اهواز متاسفانه شهر را زخمی، مردم را اذیت، سیمای شهری را نازیبا، شهر را دارای ترافیک و در عین حال خسارتهایی را به شهروندان و سیستم مدیریتی شهر وارد کرده است؛ بنابراین بعد از انتخاب پیمانکار بعدی باید بخشبندی شدن اجرای پروژه در اولویت باشد.
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر اهواز با اشاره به بحثهای بسیار در خصوص مترو اهواز، بیان میکند: طراحی نقطه آغاز و پایان کار روی زمین بود نه زیرزمین ولی بعد پدافند غیرعامل زیرزمینی شدن آن را تقاضا کرد که در غرب کارون «کندفیل» باشد ولی چون نوع بافت خاک ریزش زیادی داشت این کار انجام نشد.
کعب عمیر بیان میکند: جای سوال دارد که مطالعات ژئوتکنیک این پروژه چطور انجام شده و با آزمایشها یا گمانهزنیهایی بخش غرب کارون را میخواستند اجرایی کنند.
وی در پایان میگوید: برای فسخ قرارداد شرکت کیسون از شهردار اهواز حمایت میکنیم چون این کار باید خیلی زودتر انجام میشد؛ متاسفانه در ۱۵ سال اخیر تجهیزات بسیاری در این پروژه مستهلک و فرسوده شده که همه جزو سرمایههای با ارزش محسوب میشوند.
نظرات