طرح مدیریت داده‌های سنجش انرژی کشور در بازه‌های 15 دقیقه‌ای

طرح مدیریت داده‌های سنجش انرژی کشور در بازه‌های 15 دقیقه‌ای

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، دفتر سنجش و پایش انرژی شرکت مدیریت شبکه برق ایران در سال 1395 و پس از بررسی و انجام مطالعات لازم، اقدام به اجرای طرح "مدیریت داده های سنجش انرژی کشور در بازه‌های 15 دقیقه‌ای (تولید، انتقال و مصرف)" با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی کرد که این طرح امروز به بهره‌برداری رسیده است.
برای اجرای این طرح، نیاز به مراجعه حضوری به ایستگاه‌های شبکه سراسری برق و ارتقای زیرساخت مخابراتی، اصلاح بستر ارتباطی بین کنتورها و یکسان سازی تنظیمات کنتورها بود، به همین منظور معاونت مخابرات و پشتیبانی فنی اقدام به انعقاد قرارداد با شرکت های پیمانکار دارای صلاحیت در زمینه زیرساخت مخابراتی و تجهیزات سنجش و پایش انرژی به منظور دریافت آموزش‌های لازم توسط همکاران مجموعه و پس از آن، اعزام آنها به تمامی ایستگاه‌های سراسری شبکه برق با همکاری شرکت‌های برق منطقه‌ای کرد. در فرآیند انجام این پروژه، 2020 ایستگاه مورد مراجعه حضوری و ارتباطات و تنظیمات 24 هزار و 500 کنتور مورد اصلاح و بازبینی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، در زمینه خرید تجهیزات مخابراتی، با همکاری معاونت مخابرات و پشتیبانی فنی و با هدف بومی سازی و استفاده از توانمندی‌های داخلی، امکان ساخت مودم روتر مطابق نیازمندی‌های موجود توسط شرکت‌های داخلی فراهم شد و این معاونت نسبت به انعقاد قرارداد با دو شرکت داخلی برای تامین و پشتیبانی فنی تجهیزات مخابراتی مورد نیاز اقدام کرد.
در حال حاضر با ارتقای زیرساخت مخابراتی صورت گرفته در ایستگاه‌های برق، شاهد افزایش سرعت قرائت اطلاعات، افزایش امنیت اطلاعات ارسالی (در سه سطح کنتورها، بستر ارتباطی (استفاده از شبکه فیبر صنعت برق، شبکه APNو سمت پایگاه داده)، افزایش قابلیت اطمینان بستر مخابراتی، کاهش میزان قطعی‌ها و رفع مشکل نقاط کور مخابراتی ایستگاه‌های شبکه هستیم. با بهره برداری از این ایستگاه‌ها امکان قرائت تمامی کنتورها (واحد نیروگاهی، خطوط، ترانسفورماتورها و فیدرها) توسط سرورهای مرکزی به صورت مکانیزه از محل شرکت مدیریت شبکه برق ایران و بدون نیاز به مودم‌های آنالوگ و خطوط تلفن فراهم شده است.
گفتنی است، معاونت مخابرات و پشتیبانی فنی به منظور استفاده حداکثری از زیرساخت موجود، جهت شناسایی نیازمندی‌های شرکت‌های توزیع، اقدام به برگزاری جلسات دوره‌ای با چهار شرکت توزیع جنوب کرمان، استان مرکزی، استان قزوین و شهرستان اصفهان کرد. در جلسات کارشناسی برگزار شده با نظارت معاون مخابرات و پشتیبانی فنی طرح "مدیریت داده‌های سنجش انرژی کشور در بازه های 15 دقیقه‌ای (تولید، انتقال و مصرف)" به چهار شرکت توزیع ذکر شده ارائه شد و پس از دریافت پیشنهادات اعلام شده، وب سایت و سرویس برای ارائه اطلاعات قرائت شده ایجاد شد. لازم به ذکر است اطلاعات قرائت شده شامل توان‌های اکتیو و راکتیو، ولتاژها و جریان‌های فازها است.
بر این اساس، در حال حاضر با اتمام طرح ارتقای زیرساخت مخابراتی در کشور، امکان محاسبه مجموع مصرف کشور به صورت 15 دقیقه‌ای فراهم شده است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات