کارگروه اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب یزد برگزار گردید

کارگروه اجرایی مدیریت جامع کیفیت منابع آب استان با موضوع برنامه ریزی برای حفاظت کیفی منابع آب از اثرات بقا و ماندگاری ویروس کرونا برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد در این جلسه نماینده شرکت آب و فاضلاب شهری اظهار کرد: از ابتدای شیوع کرونا، شرکت آبفا دستگاه تولید ماده ضد عفونی کننده مولتی اکسیدان را در شرکت راه­اندازی نموده که این دستگاه روزانه 3000 الی 4000 لیتر مواد ضد عفونی کننده تولید می کند که از آن با درصد رقیق شدگی متناسب جهت کاربری های مختلف از جمله  گندزدایی آب، ‌پساب تصفیه خانه های فاضلاب، سطوح مختلف داخل شرکت استفاده گردیده است.

وی ادامه داد: این دستگاه به علت توانایی تولید حجم بالا، ماده گندزدا را در اختیار سایر ارگانها از جمله شهرداری ها جهت ضد عفونی نمودن و تغسیل متوفیان ناشی از کرونا و سایر متقاضیان قرار داده است و با توجه به اینکه دستگاه مذکور در داخل محوطه شرکت آب وفاضلاب قرار گرفته است، کلیه افرادی که به این ماده گندزدا احتیاج داشته اند، به اندازه مصرف از آن برداشت نموده اند.

ابراهیم علی دوست گفت: همچنین درخصوص کلر آزاد باقی مانده در آب شبکه، شرکت آبفا از زمان شیوع کرونا میزان کلر آزاده باقی مانده در کل شبکه را افزایش داده است به طوری که در کلیه مناطق برداشت میزان کلر حدود 7/0 الی 8/0 میلی گرم در لیتر می باشد و دانشگاه علوم پزشکی نیزبا اندازه گیری های دقیق، نظارت کامل بر میزان کلر آزاد باقی مانده در شبکه توزیع را دارد.

وی در خصوص تامین آب شهرها و روستاهای استان نیز بیان کرد: با توجه به افزایش 15 الی 35 درصدی افزایش مصرف آب، شرکت آبفا، آبفار و آب منطقه ای تمام تلاش خود را در خصوص تامین آب سالم و بهداشتی در طول 24 ساعت شبانه روز انجام داده است و علاوه بر آن یک دستگاه آب شیرین کن در سطح شهر یزد و چندین دستگاه آب شیرین کن با EC مناسب در سطح شهرستان هایی که با مشکل کیفیت آب مواجه می باشند ضمن رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی از جمله نصب شیر برداشت برقی، در مدار برداشت  قرار گرفته است.

علی دوست خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است پساب تصفیه خانه های فاضلاب نیز طی دو مرحله و به صورت مستمر به وسیله مولتی اکسیدان و آب ژاول  گندزدایی میگردد و پساب خروجی عاری از هر گونه آلودگی میکربی و ویروسی می باشد.

در ادامه «سید مرتضی هاشمیه»نماینده سازمان جهادکشاورزی استان یزد بیان کرد: در استان یزد آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب خام، یا پساب آمیخته با فاضلاب و یا حتی پساب تصفیه شده وجود ندارد و از این بابت جای هیچ گونه نگرانی نیست.

نمایندگان مرکز بهداشت استان هم  گزارشی از لیست بیمارستانهای فاقد سیستم تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب و یک واحد بیمارستان استان که فاقد سیستم بی خطر ساز زباله می باشد، را ارائه وبیان کرد: دانشگاه آمادگی هر گونه همکاری جهت الزام بیمارستان ها به رعایت ضوابط زیست محیطی را دارد.

نماینده اداره کل حفاظت زیست استان با بیان این که تا کنون طی چندین مرحله اخطاریه به بیمارستان هایی که فاقد سیستم دفع بهداشتی فاضلاب می باشند، ارسال گردیده است، گفت: متاسفانه اقدام مثبتی از سوی بیمارستان ها و دانشگاه علوم پزشکی صورت نگرفته است که در این خصوص همکاری های بیشتر دانشگاه علوم پزشکی مورد درخواست ما می باشد و ادامه روند قانونی رفع آلودگی بیمارستان های خاطی در دستور کار قرار دارد.

در خصوص دفع پسماندهای بیمارستانی نیز نماینده شهرداری گزارش جامعی در خصوص دریافت زباله های بی خطر سازی شده از جانب بیمارستان ها ارائه و بیان کرد: گود و ترانشه مجزایی جهت دفن زباله های بیمارستانی در نظر گرفته شده است و در هنگام دفن، از پتوهای گندزدا در قسمت زیرین و روی زباله استفاده میگردد تا هیچ گونه خروجی از محل دفن زباله های بیمارستانی در منطقه وجود نداشته باشد.

وی افزود: پسماندهای عادی نیز به صورت روزانه در محل، دفن بهداشتی شده و پوشش های مناسب بر روی زباله ها قرار میگیرد. از طرفی با توجه به اینکه زباله های عادی در لایه سوم دفن قرار دارند، هیچگونه شیرابه ای نفوذ نخواهد کرد و کلیه اقدامات حفاظتی برای افرادی که در تماس با زباله قرار دارند انجام شده و خوشبختانه تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر ابتلا به کرونا ویروس در افرادی که به طور مستقیم با پسماند در ارتباط بوده اند، ارائه نشده است.

وی گفت: در خصوص تغسیل و دفن متوفیان، غسالخانه مجزایی در محل دفن در نظر گرفته شده است که متوفیان کرونا ویروس، در آن محل با آب کلردار تغسیل و به صورت جداگانه دفن میگردند لازم به ذکر است در این خصوص پروتکل های بهداشتی دفن از جمله آهک پاشی و استفاده از آب دارای کلر آزاد باقی مانده، جهت شستشو رعایت گردیده است.

گفتنی است در پایان این جلسه مقرر گردید اقدامات قانونی بعدی از جمله ارسال پرونده به مراجع قضایی در خصوص بیمارستانهایی که مجهز به سیستم دفع بهداشتی فاضلاب نمی باشند، صورت پذیرد ودانشگاه علوم پزشکی نیز همکاری های لازم را با اداره کل حفاظت محیط زیست در خصوص رفع آلودگی پسماند و فاضلابهای بیمارستانی به عمل آورد.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای یزد

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای یزد

    شركت آب منطقه‌ای یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات