انجام تعمیرات حدود 90 هزار مگاوات واحد نیروگاهی از تابستان گذشته/ پیگیری جدی کاهش 10 درصدی مصرف برق در دستگاه‌های دولتی

انجام تعمیرات حدود 90 هزار مگاوات واحد نیروگاهی از تابستان گذشته/ پیگیری جدی کاهش 10 درصدی مصرف برق در دستگاه‌های دولتی

«رضا اردکانیان» روز سه‌شنبه در حاشیه آیین بهره‌برداری همزمان از 43 پروژه صنعت آب و برق در دو سرفصل ساخت و سازها و ساز و کارها در چارچوب دهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در استان‌های خوزستان، خراسان شمالی و مازندران که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: اگر همراهی و همکاری مصرف‌کنندگان اعم از خانگی، صنعت و کشاورزی نمی‌بود، اکنون با خاموشی مواجه بودیم.
وی با اشاره به ظرفیت 83 هزار مگاواتی نیروگاه‌ها خاطرنشان کرد: برخی واحدها سالی دو بار نیازمند فرآیند تعمیر هستند.
اردکانیان گفت: جای کار بیش از این است و انتظار می‌رود در حدود 40 روز آینده بویژه در شرایط کرونایی مردم همکاری بیشتری کنند. تصور  این که یک بیمارستان با مشکل تامین برق مواجه شود برای تک تک هموطنان ما سخت و غیر قابل قبول است.
وزیر نیرو اظهار داشت:  هر کدام از ما در محیط اداری، منازل و اماکن تجاری با رعایت های لازم می توانیم به هموطنان خودمان اطمینان دهیم که تابستان را بدون مشکل طی می کنیم. در صنعت و کشاورزی هم تعداد زیادی قرار داد امضا شده و در حال اجراست .
وی گفت: مانند سال گذشته که ده ها میلیاردتومان پاداش رعایت زمان مصرف در ساعت های اوج بار و کاهش مصرف به مشترکان پرداخت شد، در ساعت‌های غیر اوج هم برق ارزان تر و حتی رایگان در بخش کشاورزی در اختیار مشترکان گذاشتیم که امسال هم این کار انجام می‌ شود .
اردکانیان یادآوری کرد: نسبت به پایش جدی مصرف دستگاه‌های اداری و دولتی و کاهش 10 درصدی مصرف در آنها هم با همکاری استانداران عمل می کنیم تا مردم مطمئن شوند این اصلاح و مراقبت، از خود نهاد دولت آغاز شده است.
اردکانیان در خصوص عملیاتی شدن برنامه‌های آب و برق در قانون برنامه ششم توسعه ادامه داد: نه قانون برنامه ششم و نه هیچ قانون دیگری با تعبیری که از قانون داریم نمی تواند بلندپروازانه باشد چون فرآیند تصویب قانون، پیچیده و زمان بر است و توسط دستگاه های مختلف و نه صرفا" قانون گذار در جلسات متعدد تنظیم شده و صورت قانون به خود می گیرد.
وی افزود: آنچه می تواند موجب عدم تحقق قانون در شکل کاملش بشود ندیدن همه ابعاد آن به صورت کامل است.
وزیر نیرو اظهار داشت: وقتی در قانونی ذکر می‌شود که سالی 5 هزار مگاوات نیروگاه احداث خواهد شد، این به اتکای توانی است که در کشور وجود دارد و بازار مصرفی است که می تواند این ظرفیت انرژی تولیدی در کشور و منطقه را داشته باشد، اما در کنار این تکلیف قانونی، شرایط عملی شدن آن از جمله منابع مالی آن برای اجرای قانون دیده می شود.
وی گفت: خوشبختانه تلاش‌هایی صورت گرفته که در عین حال محدودیت شدید منابعی که بر کشور حاکم شده دو کار به نحو موازی انجام شود .
اردکانیان اظهار داشت: افزایش ظرفیت تولید به نحوی بوده که در دولت تدبیر و امید سالانه به طور متوسط بیش از 2 هزار و 200 مگاوات ظرفیت نصب شده به توان موجود اضافه شده در حالی که در سال‌های گذشته متوسط زیر 1800 مگاوات بوده است.
وی افزود: اقدام دوم، تمرکز و توجهی است که به موضوع مدیریت مصرف شده است؛ به نحوی که به‌ویژه در روزهای اوج بار رشد بار سابق را نداشته باشیم که ما را نیازمند تولید بسیار زیادی می‌کند و این به معنای توقف روند تولید و کاهش عرضه انرژی نیست که در این سال‌ها عرضه انرژی در عین حال مدیریت مصرف همواره بیش از سال قبل خود صورت گرفته است.
وی گفت: امید است در گشایش های بیشتر در منابع مالی بیش از 5 هزار مگاوات را هم به دلیل بازار مصرفی که انرژی در منطقه دارد به ظرفیت تولیدی کشور اضافه کنیم.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات