تالار بین‌المللی کیش سیمانی می‌شود

تالار بین‌المللی کیش سیمانی می‌شود

http://www.bananews.ir/عراق خریدار ثابت سیمان ایران است و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال با افت تقاضای داخلی به دلیل فصل سرما، میزان صادرات سیمان از بورس افزایش قابل توجهی پیدا کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) تیرماه سال گذشته بود که سیمان پس از سال‌ها انتظار دربورس کالا عرضه شد که در ماه های ابتدایی حجم معاملات این محصول خاکستری بسیار پایین بود، اما از آغاز سال ۹۰ با توافق انجمن تولیدکنندگان سیمان با بورس، ۲۲ شرکت سیمانی در بورس پذیرش شدند و رفته رفته معاملات این محصول جان گرفت. رونق معاملات به جایی رسید که هر هفته بیش از ۲۵ هزار تن سیمان در بورس به فروش می‌رسد که در یک ماه گذشته رکورد جدیدی در این آمار به ثبت رسیده است. از ۲۰ شهریورماه تا ۲۰ مهر ماه ماه‌جاری، ۱۵۰ هزار و ۱۹۰ تن انواع سیمان در بورس مورد معامله قرار گرفت که نکته حائز اهمیت صادرات نزدیک به ۲۰ هزار تن سیمان از طریق رینگ صادراتی در این مدت است که به شرکت‌های سیمان دورود و فارس اختصاص داشت. مدیرعامل یکی از شرکت‌های کارگزاری بورس کالا در این باره گفت: حجم معاملات سیمان در بورس کالا در حال افزایش است، اما زمانی این معاملات بازدهی مثبتی خواهد داشت که عرضه و تقاضا نرخ این محصول را تعیین کند. هاشم باروتی افزود: افزایش ۱۲ درصدی قیمت سیمان در دو ماه گذشته برای پوشش هزینه‌های تولیدکنندگان سیمان بود که توانست ارزش سهام شرکت‌های سیمانی را در بورس اوراق بهادار بالا ببرد و نشاطی به بازار سرمایه بخشد، اما این امر تاثیر زیادی بر معاملات سیمان در بازار آزاد و بورس کالا نداشت. وی معتقد است تا زمانی که قیمت سیمان واقعی نشود و همسو با نرخ‌های جهانی در بورس و بازار تعیین نشود، افزایش معاملات این محصول با قیمت‌های مصوب در بورس کمکی به این صنعت نخواهد کرد.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، باروتی درخصوص رشد حجم صادرات سیمان از طریق بورس کالا افزود: عراق خریدار ثابت سیمان ایران است و پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال با افت تقاضای داخلی به دلیل فصل سرما، میزان صادرات سیمان از بورس افزایش قابل توجهی پیدا کند. این کارگزار بورس کالا اظهار کرد: صادرات سیمان می‌تواند برخی از هزینه‌های تولیدکنندگان سیمان را با توجه به بالاتر بودن قیمت‌های صادراتی به نسبت نرخ‌های داخلی جبران کند.

    نظرات