سرشماری عمومی نفوس و مسکن تأثیری در مبلغ یارانه‌ها ندارد

سرشماری عمومی نفوس و مسکن تأثیری در مبلغ یارانه‌ها ندارد

http://www.bananews.ir/معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران با اشاره به اینکه هفتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن از ۲ لغایت ۲۲ آبان اجرا می‌شود گفت: سرشماری عمومی نفوس و مسکن تأثیری در مبلغ یارانه‌ها ندارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نعمت الله ترکی در گفت‌وگو با فارس، درباره سرشماری عمومی نفوس و مسکن اظهار داشت:‌ نخستین قانون سرشماری در سال ۱۳۱۸در مجلس شورای ملی وقت تصویب شد که از آن تاریخ تا سال ۱۳۳۴ اقدام قابل توجهی که منجر به سرشماری عمومی با پوشش کامل جمعیت کشور شود انجام نشد.

وی ادامه داد: نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران در آبان سال ۱۳۳۵ به طور رسمی اجرا شد. بعد از این تاریخ سرشماری‌ها هر ۱۰ سال یکبار انجام و آخرین سرشماری سال ۱۳۸۵ صورت گرفت.

ترکی درباره علت کاهش سرشماری از ۱۰ سال به ۵ سال بیان داشت: ایران از جمله کشورهای رو به توسعه است. بدین معنی که تغییر در وضعیت‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار گسترده است.

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران یادآور شد: تغییر ساختار سنی جمعیتی، تعیین سطح توسعه یافتگی و دسترسی به شاخص‌های کلیدی و سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور و برنامه توسعه‌ای برنامه چهارم تا پایان سال ۸۹ و شروع برنامه پنجم از ابتدای سال ۹۰ از دلایل کاهش سرشماری از ۱۰ سال به ۵ سال است.

وی درباره اهداف سرشماری اظهار داشت: سرشماری یکی از عمده‌ترین راه‌های شناخت کشور ما برای برنامه‌ریزی، نظارت، کنترل، ارزیابی خدمات و فعالیت‌هاست، بنابراین لازمه برنامه‌ریزی جامع و تصمیم‌سازی موثر و کارآمد داشتن اطلاعات وآمار صحیح است.

ترکی یادآور شد: هرچه قدر که بتوانیم اطلاعات و آمار به هنگام‌تری در مورد جمعیت کشور به دست آورد برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ گذاری‌ها از دقت و اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی افزود: با توجه به تحول‌های سریع جمعیتی کشور، افزایش مهاجرت و سرعت زیاد تقسیم‌های کشوری و همچنین دقت برآوردهای جمعیتی و ارزیابی دقیق برنامه‌های ۵ ساله توسعه اقتصادی دولت مصوب کرد سرشماری هر پنج سال اجرا شد.

ترکی یادآور شد:‌ موارد درخواستی در پرسشنامه‌های سرشماری با ۷۵ درصد تغییر نسبت به سرشماری قبلی اطلاعات دقیق‌تر و کاملتر را در اختیار برنامه‌ریزان و مسئولان اجرایی قرار می‌دهد.میزان تحصیلات، اشتغال، برخورداری از مزایای بهداشت و درمان، سلامت و میزان توسعه یافتگی شهری و روستایی را از جمله محورهای پرسشنامه مطرح است که به سرشماری قبلی متفاوت خواهد بود.

وی افزود: در این سرشماری در طول ۲۰ روز ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار خانوار در استان تهران مراجعه خواهد شد نیروی انسانی اجرایی همکار در این طرح حدود ۱۹ هزار و ۴۰۰ نفر می‌باشند که از این تعداد ۱۵ هزار و ۹۰۰نفر مأمور سرشماری خواهند بود.

 

 

    نظرات