حق‌آبه تالاب بین‌المللی هامون از چاه نیمه‌ها رهاسازی شود

حق‌آبه تالاب بین‌المللی هامون از چاه نیمه‌ها رهاسازی شود

ایرنا- وحید پورمردان روز یکشنبه در این‌باره اظهارداشت: به منظور اقدامات عملیاتی اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان برای احیای تالاب بین‌المللی هامون و با عنایت به حجم مناسب روان آبها و دشتمال‌های حاصل از بارندگی‌های زمستان گذشته بخش‌های وسیع و بی‌سابقه‌ای در چارچوب برنامه احیای تالاب آبگیری شد.

وی گفت: با شروع فصل گرما و بادهای ۱۲۰ روزه و احتمال خشک شدن مناطق آبگیری شده و از سویی تخمگذاری و لانه گزینی پرندگان مهاجر و تالابی، ضرورت اجرای فاز دوم احیای تالاب از محل چاه نیمه‌های سیستان یک ضرورت حتمی برای ادامه روند کنترل کانون‌های گرد و غباری و اکوسیستم این تالاب محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس تفاهم‌نامه منعقده این اداره‌کل با سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله آب منطقه‌ای برای تامین حق آبه تالاب بین‌المللی هامون از محل چاه نیمه‌های سیستان، (سالانه ۶۰ میلیون متر مکعب) این اداره‌کل طی درخواست کتبی، حق آبه تالاب هامون را از این محل در شرایط کنونی و با توجه به برنامه‌ریزی جهت احیای مرحله‌ای و رو به توسعه آن مطالبه کرده است.

وی بیان کرد: احیای پوشش گیاهی ایجاد شده در بخش‌هایی از بستر تالاب بین‌المللی هامون که کانون گرد و غبار بوده و از سویی احیای کسب و کارهای بومی منطقه علاوه‌بر ثمرات زیست محیطی دارای آثار اقتصادی در منطقه است.

پورمردان تصریح کرد: هر چند میزان ۶۰ میلیون متر مکعب حقابه زیست محیطی در مقایسه با گنجایش ۱۱ تا ۱۳ میلیارد متر مکعبی تالاب بین‌المللی هامون بسیار کم است اما ورود برنامه‌ریزی شده حق آبه از محل چاه نیمه‌های سیستان در تداوم این برنامه یک عامل مهم و اساسی است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات