گسترش پدیده شهرنشینی مسبب ایجاد حاشیه‌نشینی و ناسازگاری‌های فرهنگی

گسترش پدیده شهرنشینی مسبب ایجاد حاشیه‌نشینی و ناسازگاری‌های فرهنگی

http://www.bananews.ir/شهردار زاهدان گفت: روحیات و شیوه زندگی مردم شهرنشین با گسترش شهرنشینی دستخوش دگرگونی‌های نسبتا زیادی می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اسماعیل حسین‌زهی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: شهرنشینی و افزایش آن بر اقتصاد و محیط زیست یک منطقه، تأثیر زیادی دارد.

وی بیان کرد: گسترش پرشتاب پدیده شهرنشینی در بسیاری کشورها باعث به‌وجود آمدن پدیده‌هایی همچون حاشیه‌نشینی، زاغه‌نشینی، تکدی‌گری، تشکیل شهرهای خوابگاهی، افزایش بیکاری و بزهکاری و مشکلات و ناسازگاری‌های فرهنگی می‌شود.

به گفته حسین‌زهی، شهرنشینی، جامعه ایران را طی سه دهه گذشته دستخوش تحولا‌ت زیادی کرده است، درحالی که خود شهرنشینی در ارتباط با پدیده دیگری همچون رشد جمعیت، قابل بررسی است. در واقع ایران طی دهه‌های اخیر با این دو پدیده مرتبط به هم، یعنی افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی مواجه بوده است. این دو به صورت متقابل بر یکدیگر اثر گذاشته و ترکیب و توزیع جمعیت کشور را تحت تأثیر قرار داده‌ است.

شهردار زاهدان در ادامه اظهارکرد: در دنیای امروز که به جرات می‌توان آن را نقطه عطف پیشرفت صنعتی بشر خواند، شهرنشینی یکی از فاکتورهای اصلی این فرایند محسوب می‌شود. تجمع گروه قابل ملاحظه‌ای از انسانها در یک نقطه از یک سرزمین که به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد، شهر را تشکیل می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به فضای اندک و منابع محدود در شهر، رقابت برای به دست آوردن فرصتهای مناسب، بسیار شدید و دشوار است. جمعیت ساکن در شهر نیز خود عاملی بر افزایش این فشار است.

حسین‌زهی گفت: سازمان جهانی بهداشت، گسترش شهرنشینی را یکی از اثرگذارترین وقایع قرن ۲۱ بر سلامت انسان‌ها می‌داند.

وی در پایان گفت: از آنجایی که امروزه بیش از ۵۰ درصد از عوامل مؤثر بر سلامت را عوامل اجتماعی نظیر سواد، اشتغال و فقر تشکیل می‌دهد، نگاه به حوزه سلامت، رویکردی فرهنگی و اجتماعی نیز هست. شهرهای بزرگ ایران با چالش‌های متعددی از جمله تراکم جمعیت، مسکن، استقرار صنایع بزرگ، استقرار واحدهای عمده تهیه و توزیع کالا، آلودگی هوا و شرایط زیست‌محیطی نامناسب، کمبود امکانات و تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه پسماندها، بیکاری، اعتیاد، ترافیک روبه‌رو هستند که این مسئله ضرورت بازنگری در سیاست‌گذاری مدیریت کلانشهرها و توجه جدی به سلامت شهری را گوشزد می‌کند.

 

 

    نظرات