چرخه بازتولید معتادمتجاهر باید قطع شود/ مقابله با  ...

چرخه بازتولید معتادمتجاهر باید قطع شود/ مقابله با ...

چرخه بازتولید معتادمتجاهر باید قطع شود/ مقابله با آسیب‌های اجتماعی را رسالت خود می‌دانیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری، در حاشیه مراسم آغاز عملیات احداث اردوگاه نگهداری و درمان معتادین متجاهر که با حضور استاندار خراسان رضوی، جمعی از اعضای شورای شهر مشهد، فرماندار و شهردار و مدیران شهری برگزار شد، اظهارکرد: موضوع آسیب‌های اجتماعی شهر مشهد، یکی از دغدغه‌های تمام بزرگان نظام و کشور است چراکه وجود برخی آسیب‌ها در شهر امام‌رضا(ع) به هیچ وجه زیبنده و شایسته نیست.

حیدری با بیان اینکه اعتیاد و بویژه معتادان متجاهر پراکنده در سطح شهر یکی از همین آسیب‌ها هستند، گفت: حضور معتادان متجاهر در فضاهای عمومی شهری علاوه بر ایجاد نازیبایی، آثار و تبعات منفی اجتماعی بسیاری نیز بهمراه دارد و از سوی دیگر موجب افزایش آمار وقوع جرائم نیز می‌شود؛ لذا براساس دغدغه‌مندی مدیریت شهری در بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی، در ساخت این اردوگاه مشارکت کردیم.

وی افزود: همانگونه که شهرداری در زمینه‌هایی چون زیباسازی شهر، گسترش فضای سبز و ... هزینه‌های سنگینی را انجام می‌دهد تا موجبات رضایتمندی شهروندان را فراهم آورد، در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر که یکی از عناصر نازیبای شهر هستند، باید مشارکت داشت.

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه این موضوع یکی از دغدغه‌های شورای پنجم بوده و از ابتدای دوره دربودجه سنواتی به سازمان بهزیستی برای نگهداری و درمان معتادان کمک کرده‌ایم، گفت: این موضوع باید به شکل ریشه‌ای و اساسی حل شود؛ باید مدلی را اجرایی کنیم که برگشت‌ناپذیر باشد، نه اینکه در دوره کوتاهی معتادان نگهداری شوند و مجدد به اعتیاد بازگردند.

حیدری خاطرنشان کرد: این بازگشت افراد به اعتیاد چرخه باطلی را ایجاد می‌کند و لذا باید روی روش‌ها، مدل‌های نگهداری، ترک اعتیاد، توانمندسازی کارهای روانی-اجتماعی متمرکز شویم تا میزان بازگشت به حداقل ممکن کاهش یابد.

وی با بیان اینکه بازگشت 70 تا 80 درصدی معتادان به اعتیاد آماری نگران‌کننده است، گفت: چرخه تولید معتاد متجاهر باید قطع شود، در غیراینصورت فضای اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه دائما معتاد متجاهر تولید می‌کند و ورود دستگاه‌های ذی‌ربط بعنوان درمانگر موجب افزایش هزینه‌ها می‌شود.

حیدری با تاکید بر لزوم تلاش در جهت کاهش نابرابری‌های اجتماعی، فقر، توانمندسازی و ارائه مهارت و ایجاد اشتغال، افزود: معتاد متجاهر، ثمره فضای نامتعادل اجتماعی و اقتصادی شهر و فضای کلان کشور است؛ اقدامات ما باید زیربنایی باشد البته با توجه به زمان‌بر بودن این فعالیت‌ها، نمیتوان اقدامات کوتاه‌مدت را رها کرد.

وی در پایان گفت: امیدواریم هرچه زودتر شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم و در اختیار نهادهای درمان‌گر قرار گیرد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات