برگزاری همایش طرح های برتر صنعت ساختمان با هدف درآمدزایی

برگزاری همایش طرح های برتر صنعت ساختمان با هدف درآمدزایی

http://www.bananews.ir/وزارت مسکن وشهرسازی سابق در دوره نخست وزارت علی عبدالعلی زاده در آبان سال ۱۳۷۸ در حاشیه همایش سیاستهای توسعه مسکن اقدام به معرفی ۱۰ انبوه ساز برتر در کشور کرد .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) وزارتخانه مذکور در دوره های بعد به این مساله توجه کمتری پیدا کرد و این امر سبب شد تا شرکتها و موسسه هایی که خود نقش اجرایی در بخش ساختمان ومسکن ندارند، برای کسب درآمد لازم وارد این میدان شوند و از اعتبار برخی افراد در این بخش تحت عنوان داور بهره بگیرند ، تا منافع اقتصادی لازم را به دست آورند .

البته فلسفه برپایی همایش های گوناگون در کشور طی سه دهه گذشته همواره به عنوان ابزاری برای اطلاع رسانی به مخاطبان گروه های هدف مطرح بوده است ، اما در سالهای اخیر برخی شرکتهای تبلیغاتی و حتی موسسه های مطبوعاتی بابرپایی همایش به منظورکسب درآمد بخش مسکن را نشانه گرفته و از آن بهره برداری اقتصادی می کنند .

بخش ساختمان ومسکن همواره با مشکل نبود نظارت مواجه بوده و اکنون شاهد برپایی برخی از همایش ها در این بخش هستیم که برگزار کنندگان آن جز کسب منافع سرشار تحت عناوین مختلف ، انگیزه دیگری ندارند .

شرایط حاضر به گونه ای است که مجری نظارت در بخش ساختمان ومسکن مشخص نیست و میدان برای تاخت و تاز افرادی که دل نگران این بخش از بعد انتفاعی هستند ،باز است و همچنان پیش می روند .

همایشهایی چون همایش انبوه سازان و متولیان ساخت وساز ، دستاوردهای نوین در عرصه ساختمان و ... دیگر عناوین اینگونه همایش ها است که می توان از آنها به عنوان دستاورد اقتصادی برای برگزارکنندگان نام برد وشرکت کنندگان چیزی جز اتلاف وقت نداشتند.

پیش از این ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور گفته بود : افراد سودجو در سالهای اخیر بخش ساختمان ومسکن را هدف منافع اقتصادی خود قرار داده اند و اقدام به برپایی همایشهای بی محتوا به منظور کسب درآمد می کنند.

وی معتقد است : تشکل های بخش خصوصی قدرتی برای جلو گیری از سوء استفاده افراد ،شرکتها و موسسه های منفعت طلب در بخش ساختمان ومسکن ندارند .

به گفته رهبر ،اهل حرفه بایدبا هوشیاری در برابر اینگونه سود جویی ها بایستند و اجازه ندهند ابزاری برای سوء استفاده دیگران باشند.

مهران میرکاظمی از دست اندرکاران بخش ساختمان ومسکن اظهار داشت : امروزه برپایی همایش های فاقد کیفیت در بخش ساختمان ومسکن را شاهد هستیم که برگزار کننده با ابزار موسیقی بیشتر تمایل به سرگرم کردن حاضران دارد و این نشست ها از کیفیت تهی هستند .

به اعتقاد وی ،چنانچه بخش خصوصی در حوزه ساختمان و مسکن ، امکان اطلاع رسانی آسان را در اختیار داشته باشد و به مسئولان ذیربط پیام خود را برساند ، مراکز کنترل کیفیت از جمله مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن نیز با نظارت مستمر امکان معرفی برترین ها را داشته باشد ، دیگر نیازی به شرکتها و موسسه های مطبوعاتی نیست تا آنها طرح برتر انتخاب کنند .

وی ضعف در تشکیلات وزارت تازه تاسیس راه وشهرسازی را عاملی دانست که هر سود جویی وارد این بخش شود و با ابزارهایی مانند معرفی طرح برتر به سان یک بنگاه اقتصادی از آن منتفع شود.

یکی از موسسه های مطبوعاتی که اقدام به برپایی شرکتهای برتر در حوزه ساخت وساز کرده بود در توضیح برگزاری این حرکت چنین نقل آورده بود که شرکتهای برتر ساختمانی ایران را از میان شرکتهایی که در یک سال گذشته با این نشریه همکاری داشته اند ،معرفی خواهد کرد .

وزارت مسکن وشهرسازی سابق در سال ۱۳۷۸ انبوه سازان برگزیده را با مشخصات رعایت مقررات ملی ساختمان و استانداردها و رعایت الگوی مصرف در جهت بهینه کردن ساخت ،منطبق با نیازهای خانواده و نیز صرفه جویی در انرژی و مصالح ساختمانی ذکر کرده بود .

انتظار می رود شرکت های نوظهور و تازه تاسیس به جای اینکه فریب همایش های بی محتوای برخی برگزار کنندگان غیر حرفه ای بخش ساختمان ومسکن را بخورند ،در جهت اخذ استاندارد های کیفی از مراجع ذیصلاح تلاش به عمل آورند .

به گزارش بنانیوز به نقل از ایرنا، امروزه شرکت های سود جو در بخش ساختمان ومسکن به بهانه انتشار کتاب مرجع بخش ساختمان ومسکن، سوء استفاده های مادی خود را پی می گیرند و جالب اینکه بابت این اقدام هزینه های گزافی را از شرکتها اخذ می کنند .

وزارت راه وشهرسازی به عنوان مرجع اصلی دستگاه دولت در بخش ساختمان ومسکن محسوب می شود ، باید لااقل یک دستگاه نظارتی در تشکیلات خود را برای کنترل برگزاری اینگونه همایش ها و جشنواره های معرفی برترین های صنعت ساختمان موظف سازد تا شاهد اینگونه برنامه های سود جویانه نباشیم .

یک موسسه مطالعاتی منتسب به یکی از دانشگاه های کشور آنچنان از برپایی نشست نخست خود تحت عنوان طرح برتر صنعت ساختمان منتفع شده بود که پیش از آنکه یک سال از ارزیابی انتفاعی سال گذشته سپری شود ، ظرف ۹ ماه نشست دوم را برگزار کرد و شاید نشست سوم هم امسال و یا اوایل سال آینده برگزار شود .

به نظر می رسد که مطالعات بخش ساختمان ومسکن از سوی موسسه یاد شده ، درآمد زایی بالایی داشته که نباید فرصت ها را از دست داد و یکی پس از دیگری اینگونه برنامه ها به منظور حصول به نتایج انتفاعی آن باید با سرعت برگزار شود .

شرکتها و موسسه های سود جو در بخش ساختمان و مسکن یکی از ابزارهایی که به خدمت می گیرند ، برگزاری همایش در محل های لوکس و جذاب و ایجاد زمینه فریب شرکتهای نو تاسیس است.

استفاده ابزاری از مجریان رسانه ملی که شاید به عنوان روشی برای سرپوش گذاشتن بر هدف اصلی که همانا جذب درآمد انبوه است ،از دیگر شگردهای این سودجویان محسوب می شود .

انتظار این است که تشکیلات عریض و طویل وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی بخش ساختمان ومسکن و سیاستگذار محوری این بخش ،تماشاچی این میدان سودجویی شرکتها و موسسه های مطالعاتی نباشد .

آیا در همه دنیا شرکتها و موسسه های مطالعاتی و مطبوعاتی با به خدمت گرفتن چند کارشناس و یا استفاده از نفراتی که از بعد مسئولیت مورد تایید ، اما از نظر حرفه ای واجد صلاحیت نیستند ، مرجع انتخاب طرح های برتر بخش ساختمان ومسکن می شوند ؟

وزارت راه وشهرسازی چنانچه نظاره گر فعالیت شرکت ها وموسسه های مطالعاتی و مطبوعاتی در این عرصه باشد ، باید بتدریج شاهد معرفی تولیدات فاقد کیفیت و طرح های غیر اصولی به عنوان محصولات شاخص و ساخت وسازهای برتر باشد.

انتظار می رود پس از گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ،دستگاه های مسئول از انجام وظایف خود شانه خالی نکنند و جلوی سودجویی های اشکار افراد ، شرکتها و موسسه های مطالعاتی و مطبوعاتی در بخش ساختمان ومسکن گرفته شود و متولی این بخش مانع از دخالت بنگاه های اقتصادی که برای معرفی طرحهای برتر هدفی جز درآمد سازی ندارند ، بگیرد .

    نظرات