بهره یرداری از پروژه های تامین آب کشاورزی و صنعتی استان...

بهره یرداری از پروژه های تامین آب کشاورزی و صنعتی استان...

در دوازدهمین هفته از پویش# هر هفته _ الف_ ب _ ایران در سال ۹۹ بهره‌برداری از پروژه آب‌رسانی به شهرک صنعتی تیرور (میناب)، طرح تامین و انتقال آب به شبکه 500 هکتاری گلخانه شمیل، بخشی از شبکه شمالی دشت میناب (سه هزار هکتار) و شبکه آبرسانی 500 هکتاری گلخانه‌های شمیل با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهور و دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو به صورت ویدیو کنفرانسی و با گزارش مهندس قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از محل پروژه آغاز شد .

پروژه آب‌رسانی به شهرک صنعتی تیرور (میناب)

شهرک‌های صنعتی با هدف ایجاد هماهنگی، استفاده مطلوب از امکانات زیربنایی و ارائه خدمات مناسب و ضروری برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در زمینه تولیدات صنعتی ایجاد می‌شوند و می‌توان آن‌ها را یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی جامعه دانست.

گسترش شهرک‌های صنعتی برای تقویت و تنوع بخشی و چند سویه کردن اقتصاد و بالا بردن استانداردهای زندگی بسیار مفید خواهند بود و می‌توانند برای بهبود وضعیت تولید، اشتغال و ایجاد درآمد ملی نقش مهمی را ایفا کنند.

استان هرمزگان با دارا بودن زیر ساخت‌های گسترده‌ای نظیر خطوط ارتباط ریلی و جاده‌ای، پایانه‌های بزرگ حمل و نقل دریایی و کارخانه‌های عظیم در حوزه‌های انرژی، فولاد، آلومینیوم از پتانسیل ویژه‌ای برای ایجاد شهرک‌های صنعتی برخوردار است. با توجه به محدودیت‌های منابع آبی استان، عدم تامین و انتقال آب مورد نیاز صنایع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات و دغدغه‌هایی است که می‌تواند در ایجاد شهرک‌های جدید و یا توسعه و بهره‌برداری از شهرک‌های صنعتی موجود اختلال ایجاد کند

با توجه به نقش و جایگاه این شهرک صنعتی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان میناب عملیات اجرایی تامین و انتقال آب به این شهرک صنعتی در دستور کار شرکت  آب منطقه‌ای هرمزگان قرار گرفت.

شهرک صنعتی تیرور با مساحتی بالغ بر 100 هکتار در مجاورت راه ارتباطی بندرعباس-میناب و در فاصله 25 کیلومتری شمال شهرستان میناب قرار دارد. این شهرک به واسطه قرار گرفتن در محدوده زراعی شبکه آبیاری و زهکشی میناب دارای ظرفیت مناسبی جهت سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های صنایع تبدیلی مواد غذایی دارد. همچنین هم‌اکنون در این شهرک صنعتی، تولید قطعات پیش ساخته بتنی و تولید غذای آبزیان آغاز شده است.

با بهره‌برداری از این پروژه که 20 میلیارد ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است، آب مصرفی شهرک صنعتی تیرور از خط دوم انتقال آب میناب به بندرعباس واقع در پایین دست شهر تیرور تا مخزن شهرک صنعتی تیرور به میزان 30 لیتر در ثانیه تامین خواهد شد که نقش مهمی در توسعه این شهرک و تحقق جهش تولید خواهد داشت.

احداث سه هزار متر خط لوله پلی اتیلن به قطر 200 میلی‌متر، احداث و تجهیز ساختمان ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 30 لیتر بر ثانیه و احداث چهار دستگاه حوضچه شیرآلات از جمله رئوس عمیات اجرایی این پروزه محسوب می‌شوند.

پروژه‌ طرح تامین و انتقال آب به شبکه 500 هکتاری گلخانه شمیل، بخشی از شبکه شمالی دشت میناب (سه هزار هکتار) و شبکه آبرسانی 500 هکتاری گلخانه‌های شمیل

به منظور انتقال بخشی از منابع آب مخازن سدهای شمیل و نیان، جهت تامین آب شبکه 500 هکتاری گلخانه دشت شمیل و سه هزار هکتار از اراضی شبکه شمالی دشت میناب، عملیات طراحی و اجرای خط انتقال لوله فولادی از محل دریچه شیرخانه سدشمیل با ظرفیت حدود هزار و 140 لیتر در ثانیه از طریق خط لوله فولادی هزار و 200 میلیمتری موجود در محل بند انحرافی شمیل در دستور کار شرکت  آب منطقه‌ای هرمزگان قرار گرفت . با افتتاح این پروژه آب مورد نیاز برای اجرای سامانه نوین آبیاری در بخش شمالی دشت میناب به مساحت سه هزار هکتار و شبکه گلخانه شمیل به مساحت 500 هکتار تامین می‌شود.

این پروژه با هزینه‌ای بالغ بر 340 میلیارد  ریال  در دو  بخش  «خط انتقال» و «شبکه اصلی تامین آب گلخانه‌های شمیل به مساحت 500 هکتار» به اتمام رسید.

برای احداث این خط انتقال آب، هفت کیلومتر لوله‌گذاری فولادی به قطر 900 میلی‌متر انجام و 18 دستگاه حوضچه شیرآلات آب و هوا احداث شده است. برای بهره‌برداری شبکه اصلی تامین آب گلخانه‌های شمیل نیز  عملیات تهیه و اجرای لوله پلی اتیلن به طول پنج کیلومتر به قطرهای 200 تا 400 میلی‌متر و نصب شیرآلات با بالاترین کیفیت انجام شده است.

اجرای این طرح علاوه بر کاهش تعارضات اجتماعی ناشی از عدم کفایت آب، باعث ایجاد اشتغال مستقیم برای پنج هزار نفر از مردم خواهد شد که رونق اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی منطقه را نیز در پی خواهد داشت. علاوه بر آن ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری در راستای تولید، فرآوری و صادرات محصولات کشاورزی نیز در استان هرمزگان فراهم خواهد شد.

با توجه با راندمان بالای آبیاری و تولید محصولی که در کشت‌های گلخانه‌ای وجود دارد رونق و توسعه این نوع کشت همواره مورد تاکید و توجه دولت‌های مختلف بوده است که تامین نیاز آبی آن‌ها یکی از موضوعات اساسی برای تحقق این مهم است. شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان نیز با اجرای پروژه تامین آب 500 هکتاری گلخانه شمیل و بخشی از شبکه شمالی دشت میناب گامی بزرگ در راستای رسیدن به این هدف برداشته است.

برای احداث شبکه اصلی توزیع آب مجتمع گلخانه‌ای 500 هکتاری از روش‌ها و تجهیزات نوین استفاده شده است تا کشاورزان و بهره‌برداران بتوانند با بالاترین کیفیت از این نعمت الهی بهره‌مند شوند.

میزان درآمد مردم منطقه، نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی و درآمدهای استانی از جمله شاخص‌های توسعه اقتصادی و زیربنایی در استان‌ها محسوب می‌شوند که اجرای چنین پروژه‌‌ای توسط شرکت آب منطقه‌ای باعث ارتقاء این شاخص‌ها می‌شود و برای تحقق توسعه یافتگی استان هرمزگان نیز کمک شایانی خواهد کرد.

از ابتدای اغاز پروژه همواره مسائل زیست محیطی مورد تاکید بوده است که بهره‌برداری از آن، مدیریت بهینه منابع آب و خاک دشت میناب و شمیل را در پی خواهد داشت و از افت سطح آبخوان و کاهش کیفیت منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین نیز جلوگیری می‌کند.

با توجه به کاهش ذخایر زیرزمینی استان هرمزگان رونق کشت‌های گلخانه‌ای برای حفط تعادل منابع آب زیر زمینی در استان هرمزگان اهمیت زیادی دارد که شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اجرای این پروژه سعی بر تقویت، رونق و توسعه این نوع کشت‌ها دارد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات