ساخت بالارونده آسانسورهای فضایی در کشور

ساخت بالارونده آسانسورهای فضایی در کشور

http://www.bananews.ir/نخستین نمونه تحقیقاتی بالارونده آسانسور فضایی کشور توسط پژوهشگران جوان اهوازی در دانشگاه شهید چمران با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز و حمایت مالی پارک علم و فناوری خوزستان ساخته شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، مسعود آرامیده، مجری طرح و عضو انجمن علمی دانشجویی برق دانشگاه شهید چمران با اشاره به این‌که ایران پنجمین کشوری است که چنین دستگاهی را ساخته است، اظهارداشت: این دستگاه قادر است بدون نیاز به تجهیزات جانبی از یک طناب آویزان با سرعتی بیش از هشت متر بر ثانیه بالا رفته و بیش از پنج کیلوگرم بار حمل کند.

این دانشجوی کارشناسی مهندسی الکترونیک در خصوص سیستم آسانسور فضایی افزود: آسانسور فضایی یک سیستم حمل و نقل فضایی انقلابی است که به دلیل بازده و صرفه اقتصادی بالاتر قرار است جایگزین روش‌های حمل و نقل فضایی امروزی نظیر استفاده از موشک شود. این سیستم توجه بسیاری از محققان و سازمان‌های فضایی دولتی نظیر ناسا و شرکت‌های خصوصی کوچکتر را به خود جلب کرده و این نهادها با سرمایه‌گذاری قابل توجه در صدد دستیابی و توسعه فناوری ساخت آسانسور فضایی هستند.

وی با اشاره به جایگاه بالارونده‌ها در سیستم آسانسور فضایی خاطرنشان کرد: در این سیستم کابلی از جنس نانولوله‌های کربنی از زمین تا فضا امتداد داده شده و دستگاه‌هایی که بالارونده نام دارند از این کابل بالا می‌روند و محموله خود را در مدار زمین قرار می‌دهند.

محمد آرامیده، دیگر مجری طرح با ذکر ویژگی‌های فنی بالارونده عنوان کرد: این بالارونده هوشمند است و علاوه بر این‌که انتهای مسیر را به صورت خودکار تشخیص داده و به صورت ایمن فرود می‌آید، از راه دور و تا فاصله یک کیلومتری هم کنترل می‌شود.

این دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک ادامه داد: این بالارونده توانایی اندازه‌گیری سرعت خطی، سرعت دورانی موتورها، میزان لغزش بین کابل و غلطک‌ها و ارتفاع را داراست و در پایان عملیاتش داده‌های اندازه‌گیری شده را به کاربر گزارش می‌دهد.

وی تصیرح کرد: این بالارونده علاوه بر سیستم آسانسور فضایی، می‌تواند در صنایع نظامی، هوافضا، نفت، پتروشیمی، حفاری، عمران و سدسازی و عملیات امداد و نجات کاربرد داشته باشد.

آرامیده افزود: در هر صنعتی که در آن نیاز به بالارفتن باشد این دستگاه قابل استفاده است، از جمله بالا رفتن از برج‌های پالایش به منظور بازرسی و مانیتورینگ پارامترهای دلخواه، نفوذ در چاه‌های حفاری برای اندازه گیری‌ داده‌های مورد نیاز و نصب دوربین به منظور بازدید از مکان‌هایی که رفتن انسان به آن‌جا دشوار است.

گفتنی است مقاله ای با عنوان Using Tires Instead of The Other Rollers To Make Climber Technical" realization"که به نحوه طراحی و ساخت این بالارونده می‌پردازد، در کتاب نخستین دوره مسابقات آسانسور فضایی اروپا(EuSEC) که تابستان گذشته توسط موسسه هوافضای دانشگاه تکنولوژی مونیخ برگزار شد برگزار شد، به چاپ رسیده است. این مقاله در نشانی اینترنتی http://eusec.warr.de/download/teams2011/IRSET_Paper.pdf قابل دسترس است.

 

 

    نظرات