مرمت پل قدیم دزفول

مرمت پل قدیم دزفول

http://www.bananews.ir/مسؤول انجمن میراث فرهنگی، گردشگری و محیط زیست دزفول گفت: در حال مرمت و مطالعه‌ی پل قدیم دزفول هستیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) روح‌الله بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: شهرداری دزفول از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در حال جداسازی الصاقات پیاده‌روی پل قدیم دزفول است که از بتون ساخته و در گذشته نصب شده است تا برای مطالعه و مرمت آماده شود.

او ادامه داد: این جداسازی از حدود ۱۰ روز پیش آغاز شده و برای محافظت از بنای پل با دقت و محافظت بسیار بالایی در حال پیشرفت است.

به گفته‌ی این دوست‌دار میراث فرهنگی، این فعالیت‌ها با هدف حفظ این اثر باستانی و ثبت در یونسکو است.

پل قدیم، مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول است که شاپور دوم ساسانی آن را به کمک اسیران رومی روی رود دز بنا کرد. این پل به همین دلیل، به پل رومی مشهور است. او برای حفاظت از پل، قلعه‌ای را هم ساخت که در محل قدیمی آن، محله‌ای به همین نام (قلعه) وجود دارد.

این پل روی رودخانه‌ی دز واقع شده و ساختمان فعلی آن در دوران صفویه روی ساختمان قبلی بنا شده است. ساختمان این پل شامل بافت معماری متعلق به سه دوره‌ی تاریخی است. بخش‌هایی از پایه‌های پل مربوط به دوره‌ی ساسانی و بخش طاقدیسی پل مربوط به دوره صفویه و از نمونه‌های تاق‌های دوره‌ی اسلامی است و سرانجام بخش عرشه‌ی پل که از مصالح جدیدی مانند سیمان و فلز ساخته شده، مربوط به دوره‌ی رضاشاه پهلوی است.

 

 

    نظرات