واردات بی رویه چینی های بهداشتی و سرامیک معضل بزرگ صنعت سرامیک در یزد

واردات بی رویه چینی های بهداشتی و سرامیک معضل بزرگ صنعت سرامیک در یزد

http://www.bananews.ir/شاید به جرات بتوان گفت صنایع یزد از کمترین مشکلات برخوردارند اما همین مشکلات اندک نیز ظرفیت تولید در بسیاری از کارخانجات را به شدت کاهش داده و برخی از آنها تنها از ۳۵ درصد ظرفیت استفاده می کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) صنایع کاشی و سرامیک و چینی های بهداشتی از مهمترین صنایع استان یزد به شمار می روند و حدود ۵۰ درصد تولیدات کشور در این زمینه در استان یزد به ویژه شهرستانهای میبد، اردکان، صدوق، یزد و مهریز تولید می شود.

برخی از این کارخانجات از مدرنترن دستگاه های پیشرفته دنیا در زمینه تولیدات خود استفاده می کنند و بهترین متخصصان و مواد اولیه را در اختیار دارند اما همه اینها سبب نشده که از واردات بی رویه چینی های بهداشتی و سرامیک جلوگیری شود.

شاید هنوز اعتمادسازی در این زمینه وجود ندارد و به این بهانه که کارخانجات تولیدی متعلق به بخش خصوصی هستند، رسانه ها نتوانسته اند در مورد تولیدات آنها آن گونه که شایسته است اطلاع رسانی کنند اما واقعیت این است که اکنون در حداقل برخی از این کارخانجات محصولاتی تولید می شود که نه تنها چیزی از کالاهای وارداتی کم ندارد بلکه گامها جلوتر از بسیاری از تولیدکنندگان خارجی هستند.

گرچه اصلی ترین مشکل و معضل کارخانجات کاشی و چینی بهداشتی در استان یزد واردات بی رویه است اما به هر حال مشکلات دیگری نیز سبب شده این واحدها که عموما سهامداران آنها مردم زحمتکش یزد و از قشر کارگران هستند، با بحران مواجه شوند.

عدم توانایی پرداخت معوقات بانکی، مشکلات عدیده سوخت، کمبود آب و مواد اولیه، اجرایی نشدن مصوبات ستاد تسهیل صنایع استان، عدم همکاری بانکها در پرداخت تسهیلات و ... شاید بخشی از این مشکلات باشد.

در این راستا خبرنگار مهر در اردکان گفتگویی با مدیرعامل مجتمع صنعتی اردکان انجام داده است و وی به تفضیل به شرح مشکلات مدرن ترین کارخانه چینی بهداشتی کشور پرداخته است.

مدرنترین کارخانه چینی بهداشتی کشور در شرایط بحرانی است

مدیرعامل مجتمع صنعتی اردکان گفت: مدرن ترین کارخانه چینی بهداشتی کشور به علت واردات بی رویه محصولات چینی بهداشتی و ناتوانی در پرداخت معوقات بانکی در شرایط بحرانی به سر می برد.

بهروز رضانیا با اشاره به شرایط بحرانی کارخانه چینی بهداشتی رز اردکان اظهار داشت: عدم توانایی در پرداخت معوقات بانکی، اجرایی نشدن مصوبات ستاد تسهیل استان توسط بانک ملی و عدم پرداخت سرمایه در گردش این کارخانه توسط بانکها و موسسات مالی اعتباری از مهمترین مشکلات این مجتمع صنعتی در اردکان است.

وی مهمترین علت قرار گرفتن کارخانه چینی بهداشتی رز در شرایط بحرانی را واردات بی رویه انواع و اقسام محصولات چینی بهداشتی از کشور چین عنوان کرد و بیان داشت: پایین بودن نرخ ارز و قیمت محصولات چینی بهداشتی در بازار ایران این کارخانه را در بدترین شرایط ممکن در شش سال اخیر قرار داده است.

رضانیا با بیان اینکه بخشی از خط تولید اتوماتیک کارخانه راه اندازی نشده است، افزود: این بخش تولید که از کشورهای ایتالیا و آلمان خریداری شده هنوز در گارانتی نماینده فروش خارجی است و به علت برخی مشکلات موفق به راه اندازی آن نشده ایم.

مدیرعامل مجتمع صنعتی اردکان بالا بودن هزینه های تولید به علت افزایش بهای سوخت، برق و سایر انرژی های مصرفی را از دیگر علل وخامت اوضاع اقتصادی این واحد تولیدی دانست.

تنها ۳۵ درصد از ظرفیت تولید مدرنترین کارخانه چینی بهداشتی کشور فعال است

وی با بیان ان که هم اکنون تنها ۳۵ درصد از ظرفیت تولید فعال است، عنوان کرد: تولید سالانه این کارخانه ۴۵۰۰ تن است که در صورت رفع مشکلات و پرداخت سرمایه در گردش توسط بانکها، امکان افزایش آن تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن در سال نیز وجود دارد.

رضانیا ۴۰ درصد از محصولات کارخانه چینی بهداشتی رز را صادراتی عنوان کرد و افزود: محصولا ت متنوع و با کیفیت این مجتمع مدرن صنعتی اعم از توالتهای زمینی و فرنگی، زیردوشی، روشویی و روکابینتی به کشورهای افغانستان، عراق و آسیای میانه صادر می شود.

سهامداران اصلی مجتمع صنعتی اردکان ۴۵۰۰ نفر از مردم اردکانند

مدیرعامل مجتمع صنعتی اردکان با بیان این که چهار هزار و ۵۰۰ نفر از مردم شهرستان اردکان در این کارخانه سهامدار هستند، یادآور شد: این افراد حقیقی با عنوان شرکت تعاونی مجتمع صنعتی اردکان به علاوه موسسات خیریه ابوالفضل (ع) و الزهرا (س)، سازمان عمرانی یزدباف و کاشی یزد از سهامداران عمده این واحد تولیدی محسوب می شوند.

وی با اشاره به بهره برداری رسمی از کارخانه در دیماه سال ۱۳۸۴ ادامه داد: میزان سرمایه این مجتمع صنعتی چهار میلیون و ۴۰۰ هزار سهام هزار تومانی است.

رضانیا از اشتغال ۲۰۰ نفر از اهالی شهرستان اردکان در این کارخانه خبر داد و گفت: چنانچه مشکلات عدیده این مجتمع صنعتی برطرف نشود، امکان اشتغال ۵۰۰ نفر فراهم خواهد شد.

وی مساحت کلی کارخانه را ۱۷۰ هزار مترمربع و زیربنای مفید آن را ۳۵ هزار متر مربع عنوان کرد و ادامه داد: دستگاه های موجود در مدرنترین کارخانه چینی بهداشتی ایران از آخرین تکنولوژی روز دنیا برخوردار است.

مدیرعامل مجتمع صنعتی اردکان همچنین درباره تقاضای سهامداران و اعضای هیئت مدیره از مسئولان ارشد استان و کشور نیز گفت: کاهش بهره های بانکی، پرداخت سرمایه در گردش کارخانه و تقسیط بلند مدت تسهیلات دریافتی از بانکها می تواند به نجات این واحد تولیدی که سهامداران اصلی آن عموما مردم زحمتکش و کارگران خدوم شهرستان اردکان هستند، کمک بسزایی کند.

راه اندازی ۱۰۰ درصدی خط تولید در گرو حمایت مسئولان

رضانیا اظهار داشت: رفع بحران مالی و راه اندازی ۱۰۰ درصدی خط تولید مجتمع صنعتی اردکان در گرو حمایت و توجه مسئولان وزارت صنعت و معدن، بانکها و موسسات مالی و اداره کل صنایع و معادن استان یزد است.

مسئولان استان یزد به ویژه استاندار و معاون برنامه ریزی وی همواره برای رفع مشکلات صنایع کوشا بوده اند و شخصا از واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ بازدیدهای فراوانی به عمل می آورند و حتی کمیته رفع بحران صنایع نیز مدتی در استانداری تشکیل شد اما به نظر می رسد رفع مشکلات صنایع نیازمند پیگیری های بیشتر و همراهی بیشتر مسئولان است.

صنایع بزرگی همچون کاشی و سرامیک در واقع آبروی صنایع استان یزد به شمار می روند و شایسته است در راستای رفع مشکلات آنها گامهای سریعتر و بلندتری برداشته شود.

به هر حال ایجاد بحران در یک واحد تولیدی، خواه کوچک خواه بزرگ، علاوه بر اینکه کاهش تولید و در نتیجه کاهش صادرات را به دنبال دارد، در درازمدت و با استمرار مشکلات، بیکاری و تعطیلی را به دنبال خواهد داشت.

 

 

    نظرات