گلایه کنترلرهای ترافیک هوایی ایران از برنامه پارک ملت

گلایه کنترلرهای ترافیک هوایی ایران از برنامه پارک ملت

http://www.bananews.ir/بنانیوز- جامعه مراقبین پرواز ایران، در شماره جدید نودنامه به گلایه از برنامه پارک ملت در شبکه یک که به مناسبت ۲۸ مهرماه روز جهانی کنترلرهای ترافیک هوایی پخش شد، پرداختند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) متن شماره جدید نودنامه به شرح زیر است:

گلایه کنترلرهای ترافیک هوایی ایران از شبکه یک سیما:پارک ملت را به ملت اختصاص دهید

چه می شد اگر در روز خبرنگار به جای خبرنگاران، از مدیرمسئولان خبرگزاری ها و یا صاحبان روزنامه ها تقدیر شود؟

نزدیک به چهار ماه است که برنامه ی ‹‹پارک ملت›› پس از تبلیغ های فراوان و با رویکردی نو در عرصه ی برنامه های اجتماعی، از شبکه اول سیما پخش می شود.این برنامه با توجه به سابقه تهیه کننده محترمش، این انتظار را ایجاد می کرد تا ‹‹پارک ملت›› برنامه ای شود درسطحی بالاتر از برنامه های موجود و منطبق بر نیازهای بیننده ایرانی.

از این رو یکشنبه شب گذشته در اقدامی قابل تحسین ، قسمتی از این برنامه به بررسی و معرفی حرفه خطیر کنترل ترافیک هوایی اختصاص داشت.حرفه ای که به دلیل ناشناخته بودن، نزد قانونگذاران و دولتمردان، در حوزه های آموزش و جذب نیرو دچار مشکلات عدیده ای است.

همان شغلی که اگر پیش تر رسانه های کشور بدان پرداخته بودندامروز شاهد چنین مسائلی نبود. مسائلی از قبیل کمبود نیروی متخصص، تعارض بین ساختارهای دولتی با نظام آموزشی بین المللی، فاصله زیاد جایگاه صنفی-حقوقی با اسناد جهانی و .....

پارک ملت یکشنبه شب در رویکردی زیبا به حرفه ای سخت و پر مسئولیت پرداخت که در طبقه بندی های جهانی، در ردیف پر استرس ترین حرفه ها قرار دارد اما در ایران حتی در زمره ی مشاغل سخت و زیان آور هم نیست اما با این حال به جای گفتن درد و حال شاغلان این حوزه کاری کرد تا گلایه های ما بلند شود.

جناب آقای شهیدی فر!

تشکر صمیمانه ی کنترلرهای ایران زمین را پذیرا باشید که شما و تیم تلاشگر ‹‹پارک ملت›› حداکثر توان خود را به کار گرفتید تا به بییندگان محترم بگویید که کنترلرهای ترافیک هوایی ایران علی رغم عهده دار بودن کاری سخت و پر استرس، گمنام مانده اند و حقوقی نامناسب با مسئولیت خود دریافت می کنند. اما میهمانان گرامی برنامه به دلایل متعددی از جمله موقعیت کاری و دیگر عوامل، در این مسیر با جنابعالی همراه و هم کلام نشدند تا زحمات تیم تولید مورد رضایت کنترلرهای ایران واقع شود!

می دانید چرا با دیدن ‹‹پارک ملت›› یکشنبه شب، تصویری منفی از برنامه در ذهن کنترلرها نقش بست؟ چون در آن برنامه، دو اصل مهم اخلاقی خدشه دار شده بود.

شما ‹‹پارک ملت›› را بر اساس ایده ها، هماهنگی ها، همکاری ها، تلاش ها، و پی گیری های جامعه ی متخصصین مراقبت پرواز ایران به سمت موضوع هوانوردی بردید. ولی با خُلف وعده، پارک ملتی را که برای ملت کنترلرهای ترافیک هوایی ایران هماهنگ و پیگیری شده بود، با دعوت از مدیران بخش دولتی، برنامه ملت را به ‹‹پارک مدیران›› مبدل ساختید. در نظام باورهای ما خُلف وعده امری است زشت و مذموم، اما متأسفانه شما به آن هم بسنده نکردید و گوهر ارزشیِ امانت داری را مکدر ساختید!

به نظر شما چه می شود اگر در روز جهانی خبرنگار، به جای خبرنگاران از مدیران خبرگزاری ها و یا صاحبان روزنامه ها تقدیر شود؟ در چنین وضعی اگر از مدیر خبرگزاری یا مسئول روزنامه بخواهی تا برایت خاطره تعریف کند و از سختی های کارش بگوید، از همه چیز خواهد گفت جز سختی ها و مشکلات خبرنگاران، چرا که او هم اکنون خبرنگار نیست.

‹‹پارک مدیران›› یکشنبه شب از همین گونه تقدیرها بود. چرا که بر خلاف معمول، به جای دعوت از اعضای جامعه ی متخصصین مراقبت پرواز ایران –که همانا ملت کنترلرها هستند- از کسانی دعوت به عمل آمد که نماینده ی بخش مدیریت بودند و نه ملت.

روز جهانی کنترلر، برای تقدیر از والا همتانی است که شب تا صبح بیدار و هوشیار بر صفحه ی رادار خیره می شوند تا مبادا پروازی از مسیر یا ارتفاع مجاز خود منحرف شود. در این روز شایسته است پای صحبت افرادی بنشینی که از شدت استرس و نگرانی درباره ی ایمنی پروازها، هر روز عرق سرد بر بدنشان می نشیند و ضربان قلبشان به شماره می افتد.

در این روز باید میکروفون را در اختیار کسانی قرار داد که هر چند هر روز میکروفون در دست دارند، اما جز دستورالعمل های فنی، تاکنون چیز دیگری نگفته اند، تا با این میکروفون آنچه سال ها در قلب صبور خود نگه داشته اند را با مردم در میان بگذارند. این فرصت را باید به کنترلر بدهی تا مسافران هوایی و مردم عزیز ایران برای یک بار هم که شده، او را ببینند و صدایش را بشنوند و بدانند که کیست آنکه از واحدهای مراقبت پرواز، رفت و آمد پروازها را کنترل می کنند و مردم را با آرامش به مقاصدشان می رساند.

جناب آقای شهیدی فر!

آنچه در برنامه ی یکشنبه شب به نمایش درآمد به دلیل ویژگی های خاص حرفه ی کنترل ترافیک هوایی و جذابیت های ذاتی که در آن نهفته است، شاید زیبا به چشم آمده باشد، اما تبلیغات و گفته ها در مورد ‹‹پارک ملت›› این تصور را در اذهان ایجاد کرده بود که شما در تدارک برنامه ای شاد، مردمی، بانشاط و مفرح و سالم هستید، اما ...

آنچه در ‹‹پارک مدیران›› یکشنبه شب شاهد بودیم، حضور افرادی بود که آمده و آماده بودند تا با ارایه آمار و ارقام بسیار، در مورد مسائل کلان مدیریتی در صنعت هوانوردی صحبت کنند. در صورتی که انتظار مخاطب از ‹‹پارک ملت›› این بود تا از زبان کنترلرهای ترافیک هوایی بشنوند که چگونه طی این سال ها، از جسم و ذهن و روان خود مایه گذاشته اند و علی رغم تحریم و نبود تجهیزات، ایمنی پروازهای آسمان بی کران کشورمان را تأمین کرده اند.

مردم دوست داشتند بدانند که چه افرادی در مواقع بروز وضعیت های بحرانی و اضطراری در کشور – مانند وقوع زلزله یا بروز سیل و ...- به پروازهایی که گاه تنها وسایل امداد رسانی محسوب می شوند، یاری می رسانند و آن ها را کنترل می کنند. مردم دوست داشتند بدانند...

اگر دست اندرکاران محترم برنامه ی پارک ملت!این پارک را برای ملت نگاه بدارند،نه مدیرانی که همیشه و هماره تریبون ها را در اختیار دارند، معنای عنوان برنامه، تبلور بهتری داشت.

امضاء: نودنامه

    نظرات