مصالح ساختمانی غیز استاندارد، معضل ساخت و ساز

مصالح ساختمانی غیز استاندارد، معضل ساخت و ساز

http://www.bananews.ir/رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی گفت: استفاده از برخی مصالح غیر استاندارد از جمله مشکلات بخش مسکن استان به شمار می‌رود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهین باهر توضیح داد: استان آذربایجان شرقی دارای ظرفیت بالای تولید و حتی صادرات مصالح ساختمانی بوده و بسیاری از مصالح تولید شده در این استان، دارای بازار فروش اروپایی است؛ با این وجود، متاسفانه نظارت استاندارد در توزیع و مصرف داخلی این مصالح، وضعیت مناسبی ندارد. او با اشاره به ساخت برخی مصالح در انبارهای مخفی، تصریح کرد: در این میان، مصالحی در نقاط مخفی همچون انباری‌ها و کارگاه‌های حاشیه‌ای تولید شده که قابل تفکیک از مصالح استاندارد نیستند به طوری که حتی گاه، اداره استاندارد نیز قادر به شناسایی این مصالح نیست. باهر افزود: این مصالح در بخش مسکن با توجه به قیمت پایین عرضه‌شان، از سوی سازندگان غیرمتخصص، به کار گرفته می‌شوند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به ساز و کار فعالیت سازمان متبوعش، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان، یک سازمان غیردولتی مستقل بوده و بزرگترین تشکل صنفی کشور به شمار می‌رود که مجری مقررات ملی ساخت ساختمان بوده و دارای قوانین و ساز و کارهایی است که بخشی از آنها، مصوب هیئت وزیران بوده و بخشی نیز از طرف مجلس شورای اسلامی وضع شده است.

باهر، مهمترین نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان را کنترل رعایت مقررات فنی ساختمان خواند و افزود: نقش دیگر این سازمان، نظم دادن به امور مهندسان عمران، معماری و شهرسازی به منظور توزیع عادلانه کار بین آنها است. وی تصریح کرد: تشخیص این‌که یک مهندس، نسبت به پایه، تجربه و سوابق کاری خود، سالیانه، مجاز به امضای جواز چه مقدار زمین بوده و در چه سطحی به ارائه خدمات بپردازد، در حیطه وظایف سازمان نظام مهندسی قرار می‌گیرد.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، فارغ التحصیلان دانشگاه پس از اخذ مدرک تحصیلی، می‌توانند عضو این سازمان باشند اما این عضویت، الزاماً به معنی مجاز بودن این افراد در ارائه خدمات مهندسی نیست. ارایه خدمات مهندسی توسط فارغ التحصیلان دانشگاهی، فقط در صورتی ممکن است که این افراد در آزمون ورودی این سازمان پذیرفته شوند. وی بیان کرد: مهندسان ساختمان در مراحل مختلف فعالیت خود، عملکرد خود را به سازمان نظام مهندسی گزارش داده و سازمان نیز با اعزام بازرسان خود به محل ساخت، مراحل مختلف ساخت را نظارت می‌کند. او ادامه داد: بدون اخذ مجوز سازمان نظام مهندسی کشور، هیچ ساختمانی ساخته نمی‌شود اما این مسئله هیچ ضمانت اجرایی برای نبود تخلف در حوزه ساختمان سازی ایجاد نمی‌کند به طوری که بعید نیست که پس از مراحل نظارت بازرسان این ساختمان، تخلفی در بعد پنهان ساختمان رخ دهد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تاکید کرد: طبق قانون مقررات ملی ساختمان، ساخت تمام ساختمان‌ها باید با اجرای مهندسی توام باشد. باهر با تاکید بر اعمال نظارت تخصصی بر ساخت مسکن، به فعالیت افراد موسوم به "بساز- بفروش" در این بخش، اشاره کرد و گفت: با توجه به سابقه طولانی فعالیت این افراد در ساختمان سازی، حذف یکباره آن‌ها ممکن نیست اما سازمان نظام مهندسی درصدد است که با برجسته‌تر کردن نقش مهندسان مجری، بار فنی حوزه ساخت و ساز را افرایش دهد.

وی تصریح کرد: فقط بخشی از اجرای پروژه‌های مسکن مهر توسط سازمان نظام مهندسی، مورد نظارت قرار گرفته که البته باید گفت کیفیت این بخش‌ها، حتی گاه از ساخت و ساز شهری نیز بهتر است. تمام مصالح به کار رفته در پروژه‌های مسکن مهر، استاندارد هستند. در پروژه مسکن مهر سعی شده تا حداقل استاندارد لازم اعمال شود.

 

    نظرات