اعتراض به دو قطبی‌کردن تهران برای اخذ عوارض

اعتراض به دو قطبی‌کردن تهران برای اخذ عوارض

http://www.bananews.ir/جلسه روز گذشته شورای شهر به بحث و جدل در مورد شناخت جایگاه شورای شهر در فرمانداری تهران گذشت. اعضای شورا شهر معتقدند ۶۸ طرح پیشنهادی شورا از سوی فرمانداری تهران مورد اعتراض قرار گرفته که علاوه بر مشخص نبودن دلیل اعتراض‌ها فعالیت‌های مدیریت شهری را با مانع روبه رو کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محسن نایبی فرماندار تهران با حضور در جلسه علنی شورا به ارائه گزارش عملکرد خود در پیگیری مصوبات و پیشنهادهای شورای شهر در حیطه مسوولیت شورا پرداخت و گفت: اگر با برخی از مصوبات یا طرح‌های شورا مخالفت می‌شود به دلیل مغایرت‌های قانونی است که به آن بر می‌خوریم. به عنوان مثال، شورای شهر در تعیین تعرفه برای پرداخت عوارض شهری خط انقلاب را مبنای آن انتخاب کرده است که اگر از نظر ما جدا کردن شهر به دو منطقه بالا شهر و پایین شهر درست نیست.

محسن نایبی فرماندار تهران در جریان ارائه گزارش از حوزه فرمانداری و چگونگی تعامل با شورای شهر به اجرای کلیه مصوبات شورا برابر با قانون اشاره کرد و گفت: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تیم‌های بازرسی ما در کنار تیم‌های بازرسی شهرداری قرار گرفتند و تلاش کردند تنش افزایش قیمت حمل و نقل شهری را ساماندهی کنند.

علاوه بر این در حریم تهران نیز چندی پیش بخشی از ساخت و سازهای غیرمجاز در مرتضی گرد تخریب شد که همچنان باقی این تعرضات به بحث حریم دنبال می‌شود. او به روند سرشماری نفوس و مسکن اشاره کرد وگفت: ۱۲ هزار آمارگیر اطلاعات بیش از ۲ میلیون خانوار تهرانی را ثبت می‌کنند، اما فشردگی ساختمان‌ها و نوع شهرسازی تهران یکی از مشکلات اساسی آمارگیران است که مدیریت شهری در این راستا همکاری لازم را دارند.

در ادامه جلسه مهدی چمران رییس شورای شهر در پاسخ به گزارش ارائه شده عنوان کرد: تاکنون شورا ۷۰۴ مصوبه داشته است که ۱۱۹ مصوبه مورد اعتراض قرار گرفته است و از این تعداد نیز ۴۹ اعتراض مربوط به لوایح شهرداری و ۶۸ اعتراض مربوط به طرح‌های شورای شهر است که در نهایت ۱۷ مورد آن به شورای حل اختلاف مرکزی ارسال شده است.

در ادامه صحبت‌های چمران رسول خادم رییس کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد: به نظر می‌رسد شورای شهر تا چند دوره دیگر به دلیل توجه نشدن به جایگاه و تصمیمات آن به فراموشی سپرده می‌شود.

چمران با تاکید بر اینکه لوایح و طرح‌هایی که در شورا به تصویب می‌رسد بررسی‌های کارشناسی بسیاری بر روی آن انجام شده است گفت: داشتن اختلاف‌نظر طبیعی است همان‌طور که برخی از قوانین مجلس در شورای نگهبان رد می‌شود، اما برخی از موارد بدون بررسی علمی‌و موارد قانونی مورد اعتراض قرار می‌گیرد.

او در ادامه افزود: به عنوان مثال تعیین نرخ بلیت اتوبوس و مترو با تفاهم ستاد هدفمندی یارانه‌ها و دولت صورت گرفت، اما فرمانداری به آن اعتراض کرد که دلیل آن اعتراض برای ما مشخص نبود. چمران در پاسخ به اظهارات نایبی عنوان کرد: اگر طرح‌های شورا با قانون مغایرت دارد اعلام کنید، اما مخالفت شما بدون اتکا به قانون درست نیست.

 

 

    نظرات