«حرم‌شهر» طرحی برای احیای حیات اجتماعی اطراف حرم  ...

«حرم‌شهر» طرحی برای احیای حیات اجتماعی اطراف حرم ...

«حرم‌شهر» طرحی برای احیای حیات اجتماعی اطراف حرم رضوی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، احمد نوروزی در خصوص این طرح گفت: باتوجه به تعدد پروژه‌های در حال اجرای عمرانی در منطقه ثامن، محلات و معابر این منطقه در عمل به کارگاه‌های عمرانی و ساختمانی تبدیل شده است با این شرایط ظاهر زیست اجتماعی و تبادل فرهنگی در بافت ثامن دچار اختلال شده و توجه به تردد میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط کشور در این منطقه در طول یک سال فرصت‌های بی‌شمار تبادل فرهنگی و ارتباطات اجتماعی از دست می‌رود.

وی اضافه کرد: با ابتکار مناسب و خلاقیت فکری در شهرداری منطقه ثامن طرح حرمشهر در قالب استارت آپ آغاز شده تا بتواند با اقدامات کم‌هزینه و مبتکرانه از فضاهای تملک شده و رها شده در حاشیه معابر بافت ثامن برای ایجاد پاتوق های همنشینی، گردهمایی‌های فرهنگی و اجتماعی و امکان ارتباط انسانی بین شهروندان و زائران و همچنین اطلاع رسانی و دسترسی به تاریخ و فرهنگ و سنن مشهد قدیم استفاده شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد با توضیح اینکه در اجرای طرح حرمشهر محدوده شهر مشهد به سه حریم مرتبط به زیارت دسته‌بندی می‌شود، ادامه داد: با ایجاد مسیرهای منتهی به حرم مطهر به عنوان تار و پود حرمشهر و انتخاب گذرهای تشرف و احیای پیاده راه‌های تشرف، ضمن حفظ بافت‌های تاریخی و واجد ارزش فضاهایی برای همنشینی، ارتباط بین شهروندان و زائران و اجرای مراسمات همنشین در فضای باز به ویژه در نقاط مرتبط با حسینیه‌ها و مسجدهای قدیمی ایجاد خواهد شد.

به گفته نوروزی، اجرای این طرح از ابتدای محرم آغاز شده و تا دهه فجر تکمیل می‌شود.

«جشنواره ملی نو آفرینی هنر عمومی و مبلمان شهری» دومین پروژه مورد اشاره رئیس کمیته نظارتی شماره چهار شورای شهر بود که بر اساس آن با بهره‌گیری از خلاقیت هنرمندان کشور نسبت به ایجاد فضاهای فرهنگی و تفریحی با رویکرد ترویج نمادهای فرهنگی مشهد و زیارت اقدام خواهد شد.

به گفته وی، هدف از اجرای این طرح ایجاد فرصت مراوده و تبادل فرهنگی بین زائران و نمایش تاریخ و فرهنگ مشهد بوده و در قالب این پروژه، مقرر شده 35 المان آجری با اشاره به فرهنگ عامه در منطقه ثامن اجرا شود.

نوروزی خاطرنشان کرد: فراخوان شرکت در این طرح ملی طی روزهای آینده منتشر شده و المان‌های منتخب تا پیش از نوروز ۱۴۰۰ در معابر منطقه ثامن نصب خواهد شد. همچنین پس از نصب آنها بر اساس رای‌گیری از شهروندان و زائران از 8 المان برتر تقدیر به عمل می‌آید.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات