برگزاری سی و هفتمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان به ریاست...

سی و هفتمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان، با حضور اعضای این جلسه به ریاست دکتر فتح اله حقیقی استاندار زنجان با دستور کار؛ ارائه گزارش شرکت آب منطقه ای استان در خصوص وضعیت منابع آبی و اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی در استان و طرح مسایل و مشکلات موجود ، ارائه گزارش ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم ، بستر و حاشیه رودخانه ها و اقدامات انجام شده در این خصوص توسط شرکت آب منطقه ای ، بررسی درخواست فرماندار محترم شهرستان طارم در خصوص عدم تخصیص آب برای توسعه فعالیت های کشاورزی، بررسی مشکلات تامین آب شرکت توتیای فرد زنجان و ارائه گزارش توسط سازمان صنعت معدن و تجارت استان در خصوص اقدامات صورت گرفته بند 3 صورتجلسه سی و ششمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان در سالن پیامبر اعظم استانداری، برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان؛ در ابتدای این جلسه، مهندس اسماعیل افشاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان و دبیر این شورا با ارائه گزارشی در خصوص وضعیت منابع آبی و اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی در استان و طرح مسایل و مشکلات موجود،اظهار کرد: وضعیت بارندگی تا مورخ 28 مرداد  حدود 312 میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود 415 میلی متر است حدود 9 درصد کاهش را نشان میدهد .

افشاری، گزارش دوره ای سدهای استان را به این شرح عنوان داشت و گفت: تا دیروز در مجموع حدود 227 میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ورودی داشتیم که خروجی این سدها حدود 220 میلیون متر مکعب بوده و بیشتر آن در سد تالوار با حدود 144 میلیون متر مکعب بوده است .

وی افزود: در سد تالوار برای اینکه حقابه های پایین دست اعمال شود و اینکه خرید اراضی نیز بدلیل عدم تملک کامل اراضی بجهت کمبود اعتبار لازم ، بیشتر آورد رودخانه این سد رها سازی می شود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، در ادامه به ارائه گزارش عملکرد طرح احیا و تعادل بخشی در سال 1399 پرداخت و تصریح کرد:طی برنامه برش استانی بایستی امسال این شرکت 350 حلقه چاه غیرمجاز را مسدود نماید که در این صورت حدود 15 میلیون مترمکعب آب در سفره های زیرزمینی استان ذخیره خواهد شد .

دبیر شورای حفاظت استان،گفت:نصب 200 دستگاه کنتور هوشمند نیز از دیگر برنامه های شرکت آب منطقه ای زنجان در سالجاری است که در صورت تحقق حدود 5 میلیون متر مکعب آب ذخیره خواهد شد .

وی، افزود: در راستای اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، تاکنون 3849 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده است و از اضافه برداشت تعداد 418 حلقه چاه مجاز  جلوگیری بعمل آمده  که با ین اقدامات در مجموع حدود 256 میلیون متر مکعب در سفره های آب زیرزمینی استان ذخیره شده است و این به همت همکاران بنده در شرکت و ادارات امور منابع آب شهرستانهای تابعه و 20 اکیپ بازرسی است که بصورت شبانه روزی در سطح استان مشغول گشت زنی هستند و درصورت مشاهده هرگونه تخلف منابع آبی آنرا گزارش می دهند .

افشاری، ادامه داد:از آبگیری طرحهای تغذیه مصنوعی نیز تا به امروز حدود 321 میلیون متر مکعب آب در آبخوانهای استان زنجان ذخیره گردیده است .

وی در ادامه به ارائه گزارش ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم ، بستر  و حاشیه رودخانه ها  و اقدامات انجام شده در این خصوص توسط شرکت آب منطقه ای زنجان پرداخت و گفت: از اهداف  اجرای آزاد سازی حریم و بستر رودخانه های استان می توان به موارد تامین فضای مورد نیاز برای عبور ایمن و بدون خسارت جریانات سطحی آب ،حفاظت از رودخانه به عنوان منبع ارزشمند ملی برای بهره برداری و استفاده عموم مردم ، جلوگیری از دخل و تصرفات غیر مجاز که دارای تبعات سوء اجتماعی متعددی می باشد، حفاظت از پل های تاریخی که بعنوان آثار باستانی منطقه شناخته شده اند،تعریف کاربری های منطبق با الزامات حفاظتی رودخانه و ایجاد محیط گردشگری شهری و رعایت جنبه های زیست محیطی رودخانه های استان می باشد اشاره کرد که این موضوع همکاری و اراده همه دستگاههای مربوطه را می طلبد تا بتوانیم حقوق عامه را به نحو احسن حفظ و حراست نمائیم .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،تصریح کرد:از نقاط مهم و حساسی که بایستی در راستای آزاد سازی آن اقدام شود،حد فاصل میدان بسیج تا پل سیدمحمد است که از اعضای حاضر در این جلسه انتظار می رود در این خصوص با شرکت آب منطقه ای زنجان همکاری لازم را داشته باشند .

افشاری در مورد عملکرد سال های 98 لغایت 99 ساماندهی و لایروبی رودخانه‌های استان نیز گفت: در مجموع حدود 26 کیلومتر از رودخانه های استان در این محدوده زمانی لایروبی شده است .

وی افزود:درسال 98 آزادسازی تصرفات حریم و بستر رودخانه های استان حدود 871 هزار و 150 مترمربع صورت گرفته است و این میزان از ابتدای سال 99 تاکنون حدود 17 هزار و 400 متر مکعب بوده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان به تعامل مطلوب اداره صنعت، معدن و تجارت استان با شرکت آب منطقه ای زنجان در راستای نصب کنتورهای هوشمند برای چاههای صنایع استان اشاره کرد و افزود:پیشنهاد می گردد؛ پیگیری برای نصب کنتور های هوشمند حجمی در صنایع مرتبط با کشاورزی توسط جهادکشاورزی استان صورت پذیرد و ادارات دولتی نیز به تعیین تکلیف پروانه های بهره برداری خود اقدام نمایند واتخاذ تدابیر لازم به منظور انجام پروژه های تعادل بخشی در استان ( انسداد – تقلیل و اصلاح منصوبات ) پس از فصل کشت و برداشت محصولات کشاورزی در موعد مقرر انجام شود و همچنین تامین اعتبار لازم به منظور آزاد سازی زنجان رود که یک اثر تاریخی برای شهر زنجان محسوب می شود، صورت گیرد .

دکتر حقیقی، نیز در این جلسه ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته توسط شرکت آب منطقه ای زنجان در راستای حفاظت از منابع آب استان،اظهارداشت:باید استعلامات و مجوزهایی که برای شهرستانها صادر می شود بومی سازی شده و براساس ظرفیت و توانمندی این مناطق نسبت به جذب سرمایه گذار و حتی سرمایه گذار دولتی اقدام شود .

استاندار زنجان، به میزان بارندگی های استان اشاره کرد و گفت:ما حدود 9 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته داشتیم ولی در دراز مدت 23 درصد افزایش را نشان میدهد، و نکته مهمی که در این خصوص باید گفت این است که، بارش های امسال بسیار بجا و بموقع بود و این موضوع موجب بالا رفتن راندمان کشاورزی در استان شده است .

وی افزود: اداره صنعت و معدن استان، عملکرد خوبی در نصب کنتورهای هوشمند در چاههای صنایع استان داشته که جای قدردانی دارد ولی این کافی نیست و بصورت یک کار جهادی می بایست همه چاههای صنایع کوچک و بزرگ و واحدهای تولیدی استان به این کنتورها مجهز شوند .

حقیقی،به رفع تصرفات حرائم رودخانه های استان نیز اشاره کرد و تصریح کرد:این ساخت و سازها که در یک شب بوجود نیامده و این معلول چند سال است و باید با قاطعیت ورود پیدا کرد ولی با لحاظ این موضوع که آسیب های اجتماعی و اقتصادی آن را در نظر گرفت و کشاورزان و بهره برداران را از خسران تصرفات صورت گرفته مطلع نمود .

وی در ادامه به لزوم تشکیل کمیته ای برای بررسی موضوع تصرفات غیرمجاز در حاشیه رودخانه ای استان و بخصوص زنجانرود تاکید کرد و عنوان داشت:این کمیته متشکل از آب منطقه ای ،جهادکشاورزی و مسئولین مرتبط با این موضوع باشد و بصورت کارشناسی و دقیق این مشکل را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند .

استاندار زنجان، به موضوع برداشت شن و ماسه از حاشیه رودخانه های استان نیز اشاره کرد و گفت:این موضوع نیز می بایست بصورت دقیق مورد ارزیابی قرارگیرد و دراین خصوص لازم است بازرسی استانداری بهمراه بازرسی آب منطقه ای و صنعت معدن و تجارت ورود پیدا کنند و نتیجه موضوع را پس از بررسی دقیق به بنده گزارش دهند .

وی، از شخص وزیر نیرو بعنوان یک وزیر توانمند و خلاق یاد کرد و افزود:از ظرفیت و سوابق دکتر اردکانیان در جهت تعیین یک نقشه راه کامل برای 1400 هکتار اراضی شهرستان طارم و حتی دیگر نقاط استان براساس استعداد سرزمینی بایستی استفاده نمود و نامه ای با امضای بنده به وزارت نیرو ارسال نموده و این موضوعات را بصورت شفاف از وزیر نیرو کسب تکلیف نمائید .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات