آغاز فصل جدید رکود در بازار آهن

آغاز فصل جدید رکود در بازار آهن

http://www.bananews.ir/میانگین نرخ میلگرد ۱۰ تومان و شاخه تیرآهن تا ۵ هزار تومان کاهش یافت

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بازار آهن هفته قبل را نیز با کاهش قیمت میلگرد و تیرآهن سپری کرد و این موضوع امید به بهبود تقاضا برای آینده نزدیک را از بین برد و با توجه به سرد شدن هوا و سخت شدن حمل‌و‌نقل جاده‌ای طی مدت مذکور، روند معاملات نیز با کندی زیادی همراه شد.

در این هفته با این شرایط میانگین قیمت میلگرد از ۹۳۵ و ۹۴۰ تومان به ۹۳۰ تومان رسید و تیرآهن نیز در سایزهای پایین تا ۲ هزار تومان و در سایزهای بالا، تا ۴ هزار تومان در هر شاخه ارزان شد.

به گفته معامله‌گران در حال حاضر در رکود سنتی بازار هستیم، اما آنچه درصد پیش‌بینی‌های مثبت را کاهش داده شروع زود هنگام دوره رکود بازار است که با کاهش قابل‌توجه تقاضا از یکسو و مشکلات نقدینگی تولیدکننده‌ها و بازار همراه شد.

البته با وجود تمامی این موارد، برخی از معامله‌گران احتمال می‌دهند کاهش عرضه از یک ماه آینده تاثیر خود را بر بازار گذاشته و تقاضاهای سلف بیشتری وارد بازار شود. از آنجا که در حال حاضر قیمت‌ها از کف بازار هم پایین‌تر است؛ بنابراین برخی از تجار ترجیح می‌دهند تا آن زمان صبر کرده و در حداقل قیمت‌ها خرید داشته باشند.

از سویی دیگر مشخص نبودن موضوع بازگشت تعرفه و عدم اعلام دقیق این موضوع از سوی نهادهای رسمی نیز بر بازار و پیش‌بینی تجار تاثیر داشت؛ چراکه با وجود اعلام غیر‌رسمی بازگشت تعرفه واردات، از آنجا که هنوز این موضوع رسما اعلام نشده در نتیجه آن تعداد از معامله‌گران که گمان می‌کردند با بازگشت تعرفه بازار قوی‌تر از قبل بشود، از پیش‌بینی‌های خود عقب‌نشینی کردند. البته به نظر نمی‌رسد حتی اگر تغییری هم در این موضوع ایجاد شود و تعرفه به ارقام قبلی برگردد تاثیر خاصی به طور عملی بر بازار داشته باشد؛ چرا که با کاهش قابل‌توجه تولید واحدهای خصوصی و حتی برخی خطوط دولتی نورد، میزان عرضه داخلی کاهش پیدا خواهد کرد و در نهایت حتی اگر کالای بیشتری هم وارد شود پایین بودن عرضه محصولات داخلی، آن را جبران خواهد کرد.

از سوی دیگر عدم انجام عرضه‌های همیشگی در بورس و هیجان انگیز نبودن معاملات رینگ فولاد نتوانست اثری را که همیشه معاملات بورس بر معاملات بازار داشت و به شکل آلترناتیو و محرک، بازار را به حرکت در می‌آورد، داشته باشد و عملا تجار نتوانستند از این معاملات برای بالابردن هیجان بازار استفاده کنند.در نتیجه نه تنها میلگرد، بلکه تیرآهن نیز در معاملات هفته گذشته کاهشی شد.

البته برخی از معامله‌گران معتقدند اگر اقدامات حمایتی از تولید‌کننده‌های فولادی که وعده داده شده، به مرحله عمل برسد می‌تواند امیدواری به آینده بازار را بیشتر کند.

در معاملات هفته جاری ذوب آهن نیز در روز یکشنبه تنها یک محصول عرضه کرد و در روز چهارشنبه نیز فولاد خراسان بدون تغییر قیمت میلگرد در بورس عرضه داشت که البته تقاضای محدود بازار در تمامی معاملات از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرد.

در نهایت در معاملات هفته جاری و در روز شنبه با وجود عدم تغییر قیمت از سوی تولید‌کننده‌ها، بازار به دلیل اینکه با امیدواری معاملات را آغاز کرده بود با رشد یک درصدی میلگرد مواجه شد و تیرآهن نیز در هر شاخه از یک تا ۳ هزار تومان رشد کرد و در نتیجه قیمت میلگرد ۱۴ تا ۱۸ به ۹۳۵ تومان و تیرآهن ۱۸ نیز به ۲۹۸ هزار تومان در هر شاخه رسید.

اما روز یکشنبه با توجه به کاهش قابل‌توجه نقدینگی در بازار و معاملات محدود بورس که تنها ۳ هزار تن میلگرد ذوب آهن و ۸۸۰ تن میلگرد کویر بود، معاملات بازار آزاد نیز با ثبات قیمت میلگرد و کاهش تیرآهن روبه‌رو شد؛ به طوری که سایزهای ۱۸ تا ۲۷ تا ۲ هزار تومان ارزان شد.

در روز دوشنبه نیز قیمت‌ها عموما ثابت بود و تنها نرخ سایزهای ۱۴ و ۱۶ با کاهش نیم درصدی روبه‌رو شد. این موضوع میانگین تمامی سایزهای میلگرد را به ۹۳۵ تومان رساند. ضمن اینکه تیرآهن نیز در سایز ۱۴، ۲ هزار تومان و در سایز ۲۰ و ۲۷، تا ۴ هزار تومان کاهش نرخ داشت. در این روز حتی فولادسازان نیز نرخ پیشنهادی خود را کاهش دادند و قیمت میلگرد بخش خصوصی از ۹۲۰ تومان نیز کمتر پیشنهاد شد با توجه به اینکه قیمت‌ها کاهشی بود از اواسط هفته قیمت شمش نیز روند کاهشی داشت و برای بازار ایران ۸۱۷ تومان پیشنهاد شد. از آنجا که تفاوت نرخ شمش و محصول نهایی کم است در نتیجه انتظار می‌رود قیمت شمش در بنادر ارزان تر از قبل پیشنهاد شود.

در روز سه شنبه قیمت میلگرد تا ۹۳۰ تومان کاهش یافت؛ اما تیرآهن در این روز با رشد روبه‌رو شد؛ به طوری که تیرآهن ۱۸ و ۲۲، از ۲ تا ۹ هزار تومان، سایز ۱۴ نیز تا ۵۰۰ تومان رشد کرد؛ اما سایز ۱۴ و ۲۴ تا ۲ هزار تومان ارزان شدند. در این روز معاملات ورق در بورس نیز دوباره با تقاضای پایین‌تری نسبت به عرضه روبه‌رو شد؛ در حالی که عموما تا قبل از این، تقاضا از عرضه بیشتر بود و این موضوع باعث شد تا نرخ ورق تغییری نداشته باشد.

اگرچه گفته می‌شود علت اصلی این رویداد این است که نقدینگی در بازار کاهش داشته، اما برخی از معامله‌گران معتقدند قیمت‌های بورس و بازار در این مدت به حداقل رسیده و میزان نوسان گیری را در بازار به حداقل رسانده و این موضوع انگیزه برخی تجار را از معامله در بورس کاهش داده

است. در روز چهارشنبه قیمت‌های بازار آزاد با کاهش آرام قیمت تیرآهن مواجه شد و بر اساس آن بین یک تا ۴ هزار تومان قیمت‌ها نوسان داشت اما میلگرد تثبیت شد.قیمت میلگرد در برخی کارخانه‌ها به ۹۱۵ تومان رسید؛ اگرچه بیشتر فولادسازان همچنان ترجیح می‌دهند در قیمت‌های پیشنهادی خود تغییری ندهند.

در معاملات بورس نیز در روز چهارشنبه میلگرد فولاد آلیاژی ایران، ۵۸۰ تن،۲ هزارو ۸۶۰ تن میلگرد فولاد خراسان، ۲۲۰ تن میلگرد فولاد کویر معامله شد.

با توجه به سرد شدن هوا بعید به نظر می‌رسد تا انجام معاملات سلف بورس برای پایان سال و آغاز عرضه‌های بهمن و اسفند در رینگ فولاد نوسان رو به بالایی را بازار فولاد تجربه کند؛ مگر اینکه قیمت مواد اولیه همچون قراضه و سنگ‌آهن یا شمش فولاد بر روی نرخ نهایی کالا‌ها تاثیری بگذارد.

 

 

 

    نظرات