بازدید مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان از سد مشمپا بمناسبت هفته...

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان؛ مهندس اسماعیل افشاری، مدیرعامل این شرکت در این بازدید که به مناسبت هفته دولت و همچنین تسریع در عملیات اجرایی سد مشمپا که یکی از پروژه های مهم شمالغرب کشور محسوب می شود انجام شد ، به بحث مدیریت یکپارچه آب در کشور و استان اشاره کرد و اظهار داشت: احداث سد مشمپا در جهت مهار سیلاب‌های فصلی همچنین جلوگیری از وقوع خطرات و صدمات جانی و مالی در آینده برای کشاورزان و بهره برداران پایین دست این سد است.

وی یادآورشد:حجم مخزن سد مشمپا ۳۵۰ میلیون مترمکعب است و چون این منطقه در مکانی خشک و نیمه خشک واقع شده ،رودخانه قزل اوزن و کنترل سیلاب‌ها از مهمترین منابع تامین آب مخزن این سد محسوب می شود و سد مشمپا به عنوان یکی از منابع مهم تامین آب استان در افق ۱۴۲۵، از دیدگاه کمی و کیفی از اهمیت بالایی برخوردار و هم اکنون از حدود 37 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

افشاری، به پیمانکار پروژه تاکید کرد: در خصوص تهاتر بیمه ای و بانکی قدمهای جدی برداشته شود تا از این طریق بتوان برخی بدهی ها را تسویه نمود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، از مسئولین استانی خواست، در راستای اتمام پروژه مهم سد مشمپا که بدهی قابل توجهی به پیمانکار آن یعنی شرکت سپاسد دارد، شرکت آب منطقه ای زنجان را یاری کنند.

افشاری با تبیین مراحل ساخت و سوابق سد مشمپا، اظهار داشت: مرحله مطالعات شناخت سد در سال ۸۳ تصویب و مطالعات اولیه آن در سال ۸۵ آغاز شد.

وی  گفت: مطالعات مرحله دوم طرح در سال ۸۷ شروع و آغاز عملیات اجرایی تونلها در سال ۸۸ به شرکت زنگان پرشیا واگذار و عملیات اجرایی بدنه سد از سال ۹۲ توسط قرارگاه خاتم الانبیاء گروه سپاسد شروع شده است.

مدیرعامل شرکت آب منظقه ای زنجان، اهداف این پروژه را پس از ابلاغ تخصیص جدید، تامین آب شرب زنجان و ۲۱۹ روستای شهرستان زنجان به میزان حدود ۳۲.۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد.

افشاری تصریح کرد: تامین کسری آب مورد نیاز صنایع زنجان به میزان حدود ۱۷.۵ میلیون مترمکعب، تامین حق‌آبه‌های کشاورزی پایین دست به میزان چهار هزار و ۶۰۰ هکتار، تولید ۱۰ مگاوات برق جهت تقویت شبکه برق استان، ایجاد اشتغال بصورت تخصصی تا حداکثریک هزارو۵۰۰ نفر در دوره ساخت پروژه بصورت مستقیم و کمک به افزایش طول عمر تاسیسات آبی پایین دست احداث به واسطه تله اندازی رسوبات حوضه آبریز از دیگر اهداف این طرح است.

وی به مسائل زیست محیطی سد مشمپا نیز اشاره کرد و افزود: به رغم اخذ مجوز زیست محیطی اولیه، بدلیل بازنگری طرح، اقدامات مورد نیاز از جمله انجام مطالعات بازنگری شده طرح انجام و به دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست کشور ارسال و مجوز نهایی پس از بررسی از سوی سازمان محیط زیست صادر شد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، در خصوص کیفیت آب مخزن سد مشمپا نیز گفت: موضوع کیفیت آب سد مشمپا در مرحله اول طی قرارداد مطالعاتی شبیه سازی کیفیت آب مخزن سد مشمپا طی سه سال مطالعه گردید که نتایج آن نشان دهنده عدم وجود مشکل جدی در کیفیت آب سد در زمان بهره برداری جهت استفاده در مصارف مختلف است و در افق ۱۴۲۵ براساس صورتجلسه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، زنجان حدود ۱۲۰ میلیون مترمکعب کسری آب خواهد داشت و جبران این آب مگر با احداث سدهای مراش، مشمپا و بلوبین امکان پذیر نخواهد بود.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای زنجان

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای زنجان

    شركت آب منطقه‌ای زنجان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات