آبرسانی به بیش از 10 هزار و 800 روستا از ابتدای دولت تدبیر و امید/ تحقق تمامی تعهدات صادراتی در بخش برق/ ایران پنجمین کشور دنیا در کشت آبی/ اجرای طرح یکپارچگی و چابک‌تر شدن مدیریت بخش آب

آبرسانی به بیش از 10 هزار و 800 روستا از ابتدای دولت تدبیر و امید/ تحقق تمامی تعهدات صادراتی در بخش برق/ ایران پنجمین کشور دنیا در کشت آبی/ اجرای طرح یکپارچگی و چابک‌تر شدن مدیریت بخش آب

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردکانیان» امروز دوشنبه در  نشست خبری به مناسبت هفته دولت، ادامه داد: با صدور مجوزهای لازم از سوی مقام معظم رهبری، در سال‌های اخیر ۱۳۲ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای آب شرب روستایی دریافت شد و منجر به این شده که تا امروز بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ روستای ما در این دولت با جمعیت ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به شبکه آب سالم و پایدار وصل شوند درحالی‌که قبل از دولت تدبیر و امید کمتر از یک میلیون نفر روستایی به این شبکه متصل بوده‌اند.
وی افزود: این رقم تا پایان دولت به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید و گزارش خواهیم داد که بیش از ۸۴ درصد جمعیت روستایی ما به شبکه آب شرب سالم و بهداشتی دسترسی پایدار دارند، البته در برخی مناطق محدودیت داریم و در مواقعی آبرسانی با تانکر انجام می‌شود .
اردکانیان تعداد تصفیه‌خانه‌های در مدار کشور را بیش از ۶۰ برابر سال‌های قبل از انقلاب عنوان کرد و گفت: ‌تا پایان دولت تدبیر و امید، تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب که این دولت احداث کرده به ۹۶ واحد خواهد رسید.
وی افزود: هر دو ماه یکبار هم یک واحد تصفیه‌خانه آب شهری وارد مدار شده که تعداد این تصفیه‌خانه‌ها که در دولت تدبیر و امید افتتاح شده تاکنون ۳۹ واحد بوده و تا پایان دولت به ۵۳ واحد خواهد رسید.
اردکانیان گفت: در بخش زیست محیطی، کشاورزی، صنعت و سایر مصارف هم عمده نیاز از طریق آب‌های سطحی و منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود که برای مصارف دیگر نیازمند احداث سدهای مخزنی بر اساس مطالعات فنی،‌ ملاحضات زیست  محیطی و توجیه‌های اقتصادی هستیم که از این نظر هم دولت موفقیت‌های شایانی داشت و هر ۵۰ روز یک سد در این دولت وارد مدار شده است. تاکنون ۴۳ سد در کشور افتتاح شده که این تعداد به ۵۳ سد خواهد رسید.

تابستان گرم امسال بدون خاموشی سپری شد
وی در ادامه با بیان اینکه امسال تابستانی گرم و طولانی داشتیم، گفت: شرایط تابستان به گونه‌ای مدیریت شد که یک روز قطع برق ناشی از تولید به‌وجود نیامد و علاوه بر آن انرژی بیشتری در اختیار بخش صنعت و کشاورزی قرار گرفت و وزارت نیرو تعهد خود در سال جهش تولید را اجرایی کرد.
وزیر نیرو ادامه داد: تابستان امسال و با همراهی خوب مردم در مدیریت مصرف خاموشی ناشی از تولید لحاظ  نشد و از طرف دیگر 11درصد انرژی بیشتر در اختیار بخش صنعت و 4.5 درصد بیشتر در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفت بدون آنکه بخش کشاورزی لطمه‌ای در اثر همراهی با صنعت برق ببیند.

انجام تمامی تعهدات صادراتی در بخش برق
اردکانیان افزود: همراهی همه بخش‌ها در مدیریت مصرف برق منجر به این شد تا وزارت نیرو بتواند به تمامی تعهدات صادراتی خود در بخش برق عمل کرده و حتی بیش از پارسال این تعهدها را اجرایی کرده و منابع ارزی خوبی که مورد نیاز شدید صنعت برق است را تامین کند.
وی گفت: 3 درصد از کل انرژی برق تولید شده در کشور باید به صادرات اختصاص داده شود که این امر می‌تواند 30 درصد نیاز ارزی صنعت برق را تامین کند و برای تامین این سه درصد، کمتر از یک درصد گاز تولیدی کشور مصرف می‌شود.
وزیر نیرو این معادله را معادله‌ای مطلوب برای بخش برق کشور توصیف کرد و گفت: تلاش می‌شود با تداوم این امر صنعت برق به خودکفایی کامل برسد.
اردکانیان هدف از طرح برق امید را اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی دانست و ادامه داد: اجرای این طرح از یک سو حمایت از کم مصرف‌ها است و از سوی دیگر مشوقی برای خوش مصرف‌هاست تا به جمع کم مصرف‌ها ملحق شوند و از طرف دیگر مشترکان پر مصرف را به خوش مصرفی سوق خواهد داد.
وی افزود: صنعت برق تابستان امسال حدود 58 هزارمگاوات برق مصرف کرد که از این میزان 23 هزار مگاوات متعلق به وسایل سرمایشی بود و اگر این میزان کمی مدیریت شود می‌توان 10درصد کاهش مصرف در این بخش داشت.
وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: به زودی همه مشترکان از طریق وسایل ارتباط جمعی و یا تلفن‌های همراه خود از وضعیت مصرف خود اطلاع خواهند یافت که در چه گروهی هستند.

ادامه پویش #هرهفته_الف_ب_ایران تا پایان دولت
وی به اجرای موفقیت‌آمیز مرحله نخست #هرهفته_الف_ب_ایران از نیمه دوم پارسال اشاره و خاطرنشان کرد: جشن اختتامیه مرحله نخست این پویش اسفندماه پارسال با بهره برداری از 227 اُمین طرح با سرمایه‌گذاری 33 هزار و 500 میلیارد تومانی به پایان رسید.
وزیر نیرو ادامه داد: 29 هزار میلیارد تومان از مجموع 33 هزار و 500 میلیارد تومان به صنعت برق اختصاص یافت که 24 هزار میلیارد تومان آن فقط در بخش تولید برق مصرف شد.
اردکانیان با انتقاد از کسانی که می‌‌گویند در دولت تدبیر و امید هیچ تلاشی در زمینه تولید برق نشده است، افزود: این ناشی از کم اطلاعی و بی‌اطلاعی آنان از این آمارها است .
وی ادامه داد: در مجموع هفت سال گذشته و نیز سال آینده به مردم گزارش خواهیم داد که 20 هزار و 200 مگاوات نیروگاه جدید در دولت تدبیر و امید به مدار بهره‌برداری وارد شده است.
عضو هیئت دولت با اشاره به اینکه امسال 250 طرح در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران هدف‌گذاری شده که حدود 50 هزار میلیارد تومان نیز سرمایه‌گذاری برای تحقق آنها در نظر گرفته شده است.
اردکانیان ادامه داد: طرح‌های این مرحله از پویش تا روز گذشته و با افتتاح‌هایی که در استان مرکزی صورت گرفت 60 طرح از 250 طرح با سرمایه‌گذاری بیش از 16 هزار میلیارد تومان به انجام رسید .
وی افزود: از 16 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده در این مرحله 10 هزار میلیارد تومان به بخش برق اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار و 600 میلیارد تومان به بخش تولید اختصاص یافته است.

وزیر نیرو گفت: در دولت تدبیر و امید به طور متوسط هر سال 40 هزار میلیارد تومان در صنعت برق سرمایه‌گذاری شده که بیش از 60 درصد این سرمایه‌گذاری‌ها از سوی بخش خصوصی بوده است.
اردکانیان ادامه داد: امسال از مجموع طرح‌های پویش 200 طرح به بخش "ساخت و سازها" تعلق دارد و 50 طرح نیز به بخش "سازوکارها" که مهم‌تر از ساخت و سازها هستند، تعلق دارد.
وی افزود: هرچه سازوکارها اصلاح و یا بارگذاری شوند وضعیت خدمت‌رسانی به مردم سریع‌تر و بهتر خواهد شد و بر این اساس از ابتدای امسال تاکنون چهار پروژه سازوکاری به ثمر رسیده است.
وزیر نیرو، اختصاص خسارت به مشترکان آسیب دیده از نوسان برق، پروژه 099، یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی را از جمله این طرح‌ها برشمرد.

ایران پنجمین کشور دنیا در کشت آبی
وی ادامه داد: ما در احداث سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی توفیق‌های بزرگی داشتیم که در نتیجه آن محصولات غذایی کشور ۳۰ درصد افزایش یافته است و اکنون پنجمین کشور دنیا پس از چین، هند، ژاپن و آمریکا در کشت آبی در جهان هستیم.
اردکانیان گفت: ۸۰ درصد انرژی غذایی مورد نیاز در کشور از داخل تامین می‌شود و در دنیایی که انتظار دارد تا ۲۰۳۰ میلادی نیازش به محصولات غذایی به نسبت ۱۰ سال پیش ۳۵ درصد بیشتر باشد، کشور ما باید کارهای زیادی در برنامه داشته باشد که در زیر چتر مدیریت توامان عرضه و تقاضا انجام دهد.

اجرای یکپارچگی و چابک‌تر شدن مدیریت بخش آب
وزیر نیرو افزود: یکی از زیرساخت‌های لازم که در این ارتباط انجام شده یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی و دیگری یکپارچگی معاونت آب و آبفا وزارت نیرو و شرکت مدیریت منابع آب ایران با مصوبه هیئت وزیران است که به تایید شورای نگهبان هم رسید و در جلسه چهارشنبه گذشته مغایرت نداشتن آن با شرع و قانون اساسی ابلاغ شد.
اردکانیان گفت: در روزهای آتی این یکپارچگی هم عملیاتی خواهد شد و ما یک ستاد آب چابک‌تر و متمرکز در مجموعه وسیع فعالیت‌ها خواهیم داشت که یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌ها شکل دادن به مدیریت حوضه‌های آبریز است تا مسائل استان‌ها سامان بهتر و مناسب‌تری داشته باشد.
وی همچنین از انتخاب 107 نفر از مدیران ارشد در سطح وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه از طریق فراخوان عمومی خبر داد و گفت: در دولت دوازدهم نزدیک سه هزار مدیر ارشد، میانی و پایه از این طریق بازنشسته شدند و فرصت برای جوان‌ترها است که به میدان بیایند.
وی ادامه داد: کار مهم دیگر تدوین لایحه قانون جامع آب با همکاری سایر دستگاه‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس و همه ظرفیت‌های فعال در این عرصه است که تا آخر پاییز در این دولت بتوان این قانون را به مجلس تقدیم کرد.
اردکانیان با بیان اینکه عملکرد وزارت نیرو در شکل سوم بازنشستگی (توسط دستگاه) در سال 96 کاملاً در حد صفر بود، افزود: ما حدود 1359 نفر از همکاران‌مان را در سال 97 بازنشسته کردیم که اکثراً هم از مدیران بودند و 912 نفر دیگر را هم در سال 98 بازنشسته کردیم و تا پایان امسال هم حدود 900 نفر دیگر را بازنشسته خواهیم کرد.
وزیر نیرو با ابراز اینکه "جمعی از این بازنشستگان فقط از ساختمان ستادی وزارت نیرو و شرکت‌های دولتی هستند"، عنوان کرد: حدود 2 هزار نفر دیگر هم از شرکت‌های غیردولتی بازنشسته خواهند شد، جمعاً بیش از 5 هزار نفر از پرسنل ما و عمدتاً هم در رده‌های مدیریتی تا پایان این دولت بازنشسته خواهند شد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات