هیچ ویروسی در طول تاریخ نتوانسته مانع ترویج فرهنگ عاشورا شود

هیچ ویروسی در طول تاریخ نتوانسته مانع ترویج فرهنگ عاشورا شود

آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان که در خانه تاریخی آل یاسین برگزار شد، گفت: امروز یادآوری حادثه عاشورا برای یاران، عاشقان و محبان عترت، یک فرهنگ محسوب می‌شود.

وی، با اشاره به وجود محدودیت‌ها در خصوص نشر معارف اهل بیت حتی برای ائمه اطهار(علیهم السلام) عنوان کرد: این رسالت هیچ‌گاه در طول تاریخ از ائمه معصومین و شیعیان ساقط نشده حتی اگر فضای باز لازم برای ترویج و بیان آشکار آن وجود نداشته است.

نماینده مقام معظم رهبری در کاشان، فرهنگ یادآوری واقعه عاشورا را دارای پشتوانه عقلی، حمایت فطری، برهان قرآنی و ادله روایی دانست و گفت: چهار مسیر عقلانیت، فطرت، آیات و روایات محمل ترویج فرهنگ عاشورا به شمار می‌رود.

سلیمانی، به وجه عقلانی احیای فرهنگ عاشورا اشاره و بیان کرد: وقتی جوامع و حکومت‌های دنیا برای تبلیغ و تشویق مردم خویش به صفات پسندیده‌ای نظیر شجاعت و میهن‌دوستی، نمادهایی از سربازان‌ گمنام‌شان که حتی هویت و محل کشته شدن‎شان مبهم است را پاس می‌دارند چگونه می‌توان نسبت به فردی که خود و تبارش جزو نام‌های درخشان دین مبین اسلام بوده و هدف و انگیزه مقدسش در تاریخ حماسه ثبت شده، بی‎تفاوت بود؟

امام جمعه کاشان اضافه کرد: چگونه می‌توان برای عرض ارادت و تعظیم فردی که پدرش نخستین مسلمان و جانشین ختم رسل و مادرش پاره تن آخرین پیامبر و کوثر واقعی است و با هدف اصلاح امت جدش قیام کرد، تردید ورزید؟!

سلیمانی تأکید کرد: چگونه می‌توان در پریشانی، گیجی و استیصال به سر برد وقتی چراغ هدایت و سفینه نجاتی مانند حسین(ع) وجود دارد؟

وی، به جنبه فطری ضرورت ترویج فرهنگ عاشورا نیز اشاره کرد و گفت: هیچ انسان آزاده و پاک سرشتی نیست که در برابر قیام سلحشورانه و سرشار از جلوه‌ آسمانی امام حسین(ع)، زانوی احترام وادب بر زمین نزند.

نماینده ولی‌فقیه در کاشان، در مورد نشانه‌های قرآنی نشر معارف آل ‌الله و فرهنگ قیام حسینی بیان کرد: قرآن پیوندی ناگسستنی با عترت دارد چنانکه تجلی آن در قالب آیاتی نظیر مباهله، مودت و یا سوره‌ هل اتی قابل مشاهده است.

سلیمانی، تصریح کرد: قرآن بدون عترت، کاغذپاره‌هایی بیش نیستند مانند همان‌ها که در جنگ صفین بر سر نیزه شد همچنانکه مساجد اموی در زمان امام صادق(ع) محکوم به تخریب و مزبله شدن گردید چون دارای کارکرد ضد عترت بود.

وی اشارات مستقیم کلام وحی به حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، نظیر حروف مقطعه سوره مریم، سوره فجر و...را یادآور شد و آیه «مَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا» را بیوگرافی منطبق بر شهید دشت نینوا قلمداد کرد.

سلیمانی، همچنین با یادآوری تعدد روایات و احادیث مختلف در مورد اهل بیت حتی در منابع اهل سنت، ترویج فرهنگ حسینی را از این منظر نیز دارای ضرورت دانست.

وی از مدیریت شهری برای برپایی مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان و ترویج فرهنگ حسینی در ساعات آغازین فعالیت اداری آن هم در یک مکان دارای پیشینه تاریخی در این زمینه قدردانی کرد.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات