افزایش پنج سانتی متری آب دریاچه ارومیه

افزایش پنج سانتی متری آب دریاچه ارومیه

http://www.bananews.ir/مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از افزایش پنج سانتی متری آب دریاچه ارومیه بر اثر بارندگیهای اخیر خبر داد اما اذعان داشت که وضعیت این دریاچه همچنان بحرانی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسن عباس نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به افزایش سطح آب دریاچه ارومیه در اثر بارندگی روزهای گذشته، افزود: هم اکنون این پارک ملی در فصل آبگیری بوده و افزایش سطح آب آن طبیعی است.

وی اواخر خردادماه را پایان فصل آبگیری دریاچه ارومیه عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه با آغاز فصل تابستان و تبخیر زیاد آب با توجه به افزایش دمای هوا این زیست بوم با ارزش بین المللی نیز در شرایط بحرانی قرار گرفته و کم آبی حیات وحش جزایر موجود را تحت الشعاع قرار می دهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی تراز فعلی آب پارک ملی دریاچه ارومیه را یک هزار و ۲۷۰ سانتی متر عنوان کرد و بیان داشت: دریاچه ارومیه همچنان در شرایط بحرانی بوده که در صورت افزایش و تداوم بارشها می توان نسبت به بهبود شرایط زیست محیطی دریاچه امیدوار شد.

عباس نژاد در خصوص طرحهای نجات این تالاب بین المللی شامل انتقال آب حوضه به حوضه، اصلاح سیستم آبیاری و اصلاح روشهای کشت محصولات و بارور کردن ابرها، ادامه داد: هم اکنون طرح بارور کردن ابرها با استقرار ژنراتورهای زمینی در ارتفاعات غربی ترکیه مستقر شده و در زمان مناسب مواد مورد نیاز برای باور کردن به ابرهای منطقه های معین شده شلیک می شود.

ورود سالانه ۱٫۵ میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه

این مسئول از افزایش راندمان بارش در حوزه آبریز دریاچه ارومیه به میزان ۲۰ درصد با اجرای این طرح خبر داد و ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح در استان ۹۰ میلیارد ریال بوده که در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح که مدت اجرای آن پنج سال تعیین شده پیش بینی می شود سالانه بین یک تا یک و نیم میلیارد متر مکعب آب از طریق حوزه دریاچه ارومیه وارد آن شود.

وی طرح بارور کردن ابرها را بهترین گزینه کوتاه مدت برای نجات دریاچه ارومیه از وضعیت بحرانی فعلی آن دانست و افزود: تا کنون ۶۰ درصد از مساحت دریاچه ارومیه معادل سه هزار کیلومتر مربع خشک و تبدیل به شوره زار شده و میزان غلظت نمک در آب باقی مانده نیز به بیش از ۴۰۰ گرم در لیتر رسیده است.

حداکثر عمق تالاب بین المللی دریاچه ارومیه یک متر است

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی در ۴۵ روز نخست پاییز امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در ارومیه ۶۰ درصد افزایش داشته است، بیان داشت: در حال حاضر عمیق‌ترین بخش دریاچه دارای حداکثر یک متر عمق بوده و مسافت بین جزایر به شوره زار تبدیل شده است.

به گفته عباس‌ نژاد متاسفانه طی سالهای اخیر به دلیل تشدید بحران دریاچه ارومیه در جزایر ۹ گانه انواع پرندگان به ویژه فلامینگوها تخم‌گذاری نمی‌کنند و از نظر آمار ۸۰ درصد جمعیت تخم‌گذار فلامینگوها در حال حاضر در جزایر دریاچه ارومیه دیده نمی‌شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی همچنین اظهار داشت: اگر ازطریق منابع آب موجود در حوزه دریاچه ارومیه، رواناب‌ها، سدها، صرفه‌جویی در بخش کشاورزی و بارورسازی ابرها آب برای احیای دریاچه ارومیه تامین شود باز جوابگوی نیاز نخواهد بود.

عباس ‌نژاد با بیان اینکه اجرای هرگونه طرحهای توسعه ‌‌ای در حوزه دریاچه ارومیه ممنوع شده، گفت: عوامل انسانی ‌ساخت مانند سدسازی، کشاورزی، شرب و صنعت بر روی دریاچه تاثیر داشته که از میان عوامل یادشده عمده ‌ترین مصرف آب در بخش کشاورزی بوده که ۷۰ درصد آن به هدر می‌رود.

ازسال آبی ۷۵ – ۷۴ تا کنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقیقات انجام شده از ۱۲ سال پیش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از ۲۰ سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دایمی با دارا بودن ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

مساحت این دریاچه بیش از ۵۷۰هزار هکتار است، با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و... نیز به خطر خواهد افتاد.

 

 

    نظرات