نشست هم اندیشی «طرح همیاران آب» به میزبانی امور منابع آب نیشابور...

خلیل حسنی- نیشابور/ مدیر امور منابع آب شهرستان نیشابور از برگزاری نشست هم اندیشی و آموزش تیم نظارت طرح همیاران آب استان، با حضور مدیران جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب شهرستان های نیشابور، فیرزوه و نماینده فرمانداری، دانشگاه نیشابور و سمن ها در محل امور منابع آب این شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، «سعید خجسته پور» با اعلام این خبر و با اشاره به وضعیت وخیم منابع آبی و اهمیت این موضوع برای توسعه پایدار، سازگاری با کم آبی گفت: نظارت و اجرای طرح همیاران آب پایه و اساس توسعه پایدار منابع آبی است .

وی همکاری تمام دستگاه های اجرایی و ذینفعان آب را برای موفقیت در این طرح ضروری دانست و خاطر نشان کرد: سند همیاران آب که با همکاری همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و به‌ویژه تشکل‌های قانونی حوزه کشاورزی تهیه شده است، آبان ماه سال گذشته به تصویب کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور رسید .

خجسته پور یادآور شد: بر اساس مفاد این سند، قرار است تا سال ۱۴۰۵ میزان کسری مخازن آب زیر زمینی در خراسان رضوی هر سال کاهش یافته و در افق پیش بینی شده، به صفر برسد .

بر اساس این گزارش در این نشست دکتر داوری رئیس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب استان در مورد برنامه های این طرح و آموزشهای اولیه در تبیین این طرح مطالبی را بیان داشت و گفت:در این طرح به تعادل رساندن منابع و مصارف آب در استان به عنوان هدف کلی و اساسی مورد نظر است که طی دو گام انجام خواهد شد؛ گام اول: دستیابی به کسری مخزن آب زیرزمینی صفر در افق 1405  و گام دوم: تخصیص بهینه منابع آب برای کسب حداکثر بهره وری و کاهش برداشت تا 75 درصد آب تجدید پذیر در افق 1420می باشد .

وی اظهار داشت: این طرح از شهرستان ها آغاز و در استان جمع بندی می شود. گروه های نظارت در شهرستان شامل سه نفر هستند: یک نماینده از کشاورزان، یک نماینده از سمن های آب و محیط زیست و یک نفر به نمایندگی از  جامعه دانشگاهی خواهد بود .

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات