سیمان سیستان صادرکننده برتر سال‌جاری استان تهران شد

سیمان سیستان صادرکننده برتر سال‌جاری استان تهران شد

http://www.bananews.ir/مدیر عامل شرکت صنایع سیمان زابل گفت: سیمان سیستان در نخستین سال تولید و بهره‌برداری رسمی‌اش موفق به کسب مقام صادرکننده برتر استان‌های تهران،سیستان و بلوچستان و بزرگترین صادرکننده سیمان ایران به افغانستان شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط عمومی شرکت صنایع سیمان سیستان، محمد رضا احسان‌فر اظهار داشت: این شرکت در سال گذشته توانست بالغ بر ۲۳۴ هزار تن سیمان پاکتی به افغانستان صادر کند که قریب به ۲۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشته است.

وی افزود: با وجود مشکلات متعدد بر سر راه صادرات این کارخانه نوپا، در سال جاری تاکنون حدود ۱۹۰هزار تن صادرات داشته و با وجود توان تولید تا ۱۳۰ درصد ظرفیت اسمی و هدف‌گذاری صدور ۵۰ درصد محصولات تولیدی، رسیدن به این آرمان تاکنون میسر نگشته است.

مدیر عامل شرکت صنایع سیمان زابل ادامه داد: فراهم کردن بستر لازم با همکاری و تعامل دولت، رفع نیازهای مالی تولید صادراتی از کانال بانک ها، سپردن میدان عمل و عاملیت اجرای کارها به کارآفرینان بخش غیر دولتی، خصوصی و تعاونی‌های قدرتمند را راه رسیدن به صادرات پایدار عنوان کرد.

احسانفر با اشاره به پاره‌ای مشکلات سد راه اهداف صادراتی شرکت گفت: حمل و نقل به ویژه عدم تسهیل شرایط رفت و آمد کامیون‌ها که موجب توقف در مرز بیش از یک هفته و گاهی تا ۱۵ روز می‌شود و به تبع افزایش هزینه‌های حمل ونقل که موجب کاهش رقابت‌پذیری می‌شود.

مدیر عامل شرکت صنایع سیمان زابل خاطرنشان کرد: در مرحله اول، اتلاف وقت در هنگام انتقال کالا در مرز، در مرحله دوم، عدم امکان مصرف و استفاده از سوخت داخلی برای ارسال محموله‌های صادراتی سیمان به عمق خاک افغانستان با توجه به اینکه برای مثال مسافت حمل از کارخانه تا کابل قریب به هزار کیلومتر و مسافت برای صادرات از طریق بنادر یکسان است اما هزینه سوخت برای صادرات از بندر چابهار به نرخ داخلی تامین می‌شود در حالیکه برای افغانستان نیازمند اتخاذ تصمیم است و مزیت ما هم صادرات به این کشور می‌باشد را به عنوان مشکل بعدی مطرح کرد.

وی تاکید کرد: حل این مشکلات سبب تحول شگرف در صادرات سیمان سیستان حتی تا دو برابر میزان صادرات حال حاضر به کشور افغانستان به عنوان یک بازار هدف بالقوه و دیگر کشورهای همجوار و متقاضی سیمان خواهد بود.

احسان‌فر تصریح کرد: اتحادیه‌های صادراتی، انجمن‌ها و همه تشکل‌ها که در صادرات دستی بر آتش دارند باید مورد مشورت قرار گیرند و سازمان توسعه تجارت میزهای صادراتی هر رشته را احیاء کند و همه دست در دست هم دهیم تا با بهره‌گیری از ابزارهای نوین مدیریت و تجارت بیش از گذشته در عرصه صادرات نقش آفرین بوده و در راستای تحقق اهداف چشم انداز کشور و شکوفایی ایران اسلامی کوشا باشیم و نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال جهاد اقتصادی را واقعا جلوه گر و عملیاتی کنیم.

 

    نظرات