مدیریت شهری بدنبال حل معضل مسکن در حاشیه شهر با  ...

مدیریت شهری بدنبال حل معضل مسکن در حاشیه شهر با ...

مدیریت شهری بدنبال حل معضل مسکن در حاشیه شهر با بهره‌گیری از دفاتر تسهیلگری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، شهناز رمارم، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد در نطق پیش از دستور یکصد و پنجمین جلسه، اظهارکرد: در خبر ها آمده است که 58 درصد تلفات ناشی از تصادفات شهر مشهد مربوط به عابران پیاده است، زمانی که مسئولان در زمان شیوع بیماری کرونا برای حفظ جان مردم کشور را تعطیل می کنند چرا باید شاهد این میزان از تلفات انسانی در تصادفات شهری باشیم.

وی با اشاره به اینکه در شورای پنجم مصوبات و اقداماتی و سیاست گذاری هایی در حوزه رعایت حق تقدم انجام گرفته است، افزود: به منظور رعایت حق تقدم در60 تقاطع سطح شهر اصلاح صورت گیرد و آموزش در این حوزه داده شود اما روند اقدامات کند است که امیدواریم شهردار محترم در این خصوص توضیح دهند.

رمارم تاکید کرد: این حوزه تنها مربوط به شهرداری نیست و پلیس، آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان و صداوسیما نیز باید پای کار بیایند تا اصلاح کار ترافیکی در دستور کا رقرار گیرد.

رمارم در ادامه این جلسه اظهار کرد: با توجه به اینکه شهر مشهد سال ها در حوزه آسیب های اجتماعی رتبه های اول و دوم را در کشور کسب کرده است، این روزها مشکلات اقتصادی و معیشتی خصوصا در حاشیه شهر در حال افزایش است و این امر بیشتر در حوزه زنان و کودکان درحال ظهور است. اکنون زنان سرپرست خانوار از فقیرترین خانواده ها هستند که ناشی از بیکاری آنان است.

وی تصریح کرد: اگر شورای شهر و شهرداری بخشی از مسئولیت آسیب های اجتماعی را متحمل می شود به این معنی نیست که دولت و دولتمردان دست روی دست بگذارند.

رمارم با تاکید بر اینکه هدف از بازآفرینی محلات هدف، ایجاد اشتغال و کار آفرینی است، بیان کرد: تا اشتغال ایجاد نشود مردم نمی توانند درآمد داشته باشند و در زمانی که هزینه ها هر روز بالا می رود در نقاط خوب و برخوردار شهر ساکن شوند و ناچار به حاشیه شهرها مهاجرت می کنند که این امر سبب افزایش آسیب های اجتماعی می شود.

وی در ادامه گفت: شورای شهر و شهرداری ابتدا با مصوبه رونق بخشی و سایر مصوبات به سراغ حل مشکل سرمایه گذاری رفت تا چرخ حوزه ساخت وساز و مسکن را به حرکت درآورد زیرا رونق و تولید حوزه مسکن بخش اعظمی از صنایع را به خدمت می گیرد.

رمارم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال موسوم به جهش تولید که فرمودند: " غفلت از مسکن ، ضربه به تولید است"، اظهار کرد: رشته مسکن از رشته های کارآفرین در کشور است و برای رونق تولید مسکن باید دولتمردان بدانند که ما مصوبات و بودجه هایی مانند دو مرحله ای کردن پروانه ساختمان، اصلاح تعرفه های عوارض برای آسان کردن محاسبات را، گذراندیم، اما نتیجه ای حاصل نشد که این امر به سیاست گذاری های کلان کشور بر می گردد.

وی افزود: سیاست های دوگانه در وزارت مسکن و شهر سازی حوزه مسکن را دچار مشکلاتی می کند که نتیجه آن به آسیب های اجتماعی در حاشیه شهر بر می گردد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه از 400 فقره پرونده که در دفتر تسهیگری طرق تشکیل شده است و به بنیاد مسکن معرفی گردیده است، حتی یک مورد هم منجر به دریافت تسهیلات نشده است، افزود: در وزارت مسکن و شهرسازی دو معاونت مسکن و شهرسازی همزمان با دو سیاست جداگانه سبب ایجاد بخشی از بروکراسی اداری در شهرداری، اداره ثبت و سازمان نظام مهندسی و... شده است که روند دریافت پروانه را طولانی کرده است.

وی افزود: از طرفی معاون مسکن وزارتخانه اعلام می کند که الگوی مسکن درکلان شهرها به 25 مترمربع می رسد اما ضوابط تعریف شده برای یک صد مترمربع به بالا است درحالی که 80 درصد زمین ها در بافت حاشیه شهر زیر یک صد مترمربع مساحت دارند بنابراین مردم ناچار به تخلف در ساخت وساز می شوند.

رمارم خطاب به وزارت مسکن و شهرسازی اظهار کرد: اگر واقعیات با این ضوابط تامین نمی شود، چرا این ضوابطی که موجب طولانی شدن روند ساخت وساز می شود، را اصلاح نمی کنید.

وی با اشاره به بررسی های کارگروه مسکن شورای شهرستان مشهد در خصوص زمان بر بودن دریافت پروانه از شهرداری، افزود: این مدت 6 ماه تا یکسال نه تنها سبب هدر رفت زمان بلکه خواب سرمایه را نیز افزایش می دهد که باعث می شود بهای هر مترمربع ساختمان، به 5 میلیون تومان افزایش یابد. همچنین زمان بر بودن پرونده درسازمان نظام مهندسی 2 میلیون تومان در هر مترمربع مسکن را گران تر می کند.

عضو هیئت رییسه شورای شهر مشهد با اشاره به اصل 31 قانون اساسی کشور گفت: در این اصل آمده است دارا بودن مسکن متناسب حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت موظف است زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

وی افزود: اکنون شهرداری تلاش می کند تا با دفاتر تسهیلگری و بودجه ای که در اختیار دارد معضل مسکن در حاشیه شهر را حل کند اما این قوانین و سیاست گذاری ها دست وپاگیر نه تنها سرپناهی برای مردم ایجاد نکرده است بلکه شهروندان مجبورند فرش زیر پای خود را نیز بفروشند.

رمارم با تاکید بر اینکه زمانی که سانتریفیوژ اقتصادی معیوب می شود، این چرخه معیوب افراد ضعیف تر را بیشتر به اطراف پرتاب می کند، افزود: گسترش حاشیه نشینی، افزایش فقر، کودک کار و زباله گردی را به دنبال دارد. اکنون زباله گردی شامل حال زنان هم می شود و تلخ تر اینکه دختر 14 ساله زباله گرد مجبور به بارداری می شود تا نوزادی را که به دنیا می آورد به بهای 20 تا 30 میلیون تومان برای تامین زندگی خود بفروشد.

وی تصریح کرد: اگر نمی‌توانیم سیاست های کلان را تغییر دهیم، می توانیم با مصوباتی در شورای شهر برورکراسی اداری را حذف کنیم تا درکنترل افزایش قیمت مسکن موثر باشد، شایسته نیست که تولید کنندگان و سازندگان مسکن پله های این شهر را بالا و پایین بروند و این هدررفت وقت به گران شدن مسکن بیانجامد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد افزود: همچنین شایسته نیست که شهرداری به منبع درآمدی برای ادارات دیگری مانند دارایی، اوقاف و آستان قدس و بیمه تامین اجتماعی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی 15 درصد فیش های صادره پروانه ها را دریافت می کند، افزود: با این حال دردوران کرونا ما شاهد بودیم که کارگران ساختمانی شاغل در حوزه ساخت و ساز از بیمه تامین اجتماعی برخوردار نیستند پس چرا این پول را دریافت می کنند؟! آیا تامین اجتماعی به این پول به عنوان منبع درآمد نگاه می کند که این یک اجحاف در حق مردم است.

رمارم در ادامه خطاب به استاندار گفت: سازمان بهزیستی معتقد است که امور حوزه کودکان کار و زنان آسیب دیده، متولیان دیگری غیر از بهزیستی دارد، بنابراین آقای استاندار شما به عنوان نماینده دولت در استان وظیفه میان بخشی ، اتحاد و پای کار آوردن این دستگاه ها را دارید تا درشهر امام مهربانی ها شاهد این صحنه های دردناک نباشیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات