بررسی تخصصی پیشرفت طرح همیاران آب در کاشمر

عصمتی مقدم-کاشمر: پیشرفت طرح همیاران آب در کاشمر در حضور مدیران ارشد آب منطقه‌ای بررسی و به مشکلات منابع و مصارف آب در بخش‌های مختلف پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، در ابتدای این جلسه که با حضور مدیران ارشد شرکت آب منطقه‌ای و اعضای طرح همیاران آب در فرمانداری کاشمر برگزار شد  "نایه‌در" معاون عمرانی فرمانداری کاشمر با اشاره به اینکه کاشمر اولین شهرستان استان است که طرح همیاران آب را کلید زده است، پتانسیل بالای دانشگاه  این شهرستان به عنوان عضو ناظر طرح را یادآور شد و در ادامه به مهم‌ترین مسائل شهرستان در حوزه آب پرداخت .

در ادامه "حکمتی‌فر"، مدیر امور منابع آب کاشمر،با اشاره به روند پیشرفت کار طرح همیاران آب در شهرستان کاشمر گفت: با برگزاری جلسات متعدد و بیان کلیات طرح هم اکنون در مرحله ارائه گزارش فنی در خصوص وضعیت موجود مصرف و میزان بهره‌وری ارگان‌های همیار هستیم .

وی لزوم توجه ویژه به ارزیابی نقش و عملکرد دستگاه‌هایی که وظیفه تقویت منابع زیرزمینی آب را انجام می‌دهند را یادآور شد و افزود: طرح‌های کنترل سیلاب با رویکرد تغذیه مصنوعی آبخوان می‌تواند با پیشگیری از خسارات احتمالی، ترس از سیلاب احتمالی را به راحتی خیال در امنیت بیشتر منابع زیرزمینی آب تبدیل کند.این گزارش حاکیست

دکتر "معماریان" عضو ارشد ناظران طرح همیاران در کاشمر و رییس هیأت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه کاشمر نیز پس از معرفی اعضای هیات علمی دانشگاه طی سخنانی گفت: امروز امور منابع آب کاشمر با فعالیت‌های گسترده‌ای که در حوزه مدیریت منابع آبی شهرستان آغاز و با دیدگاه روشنی که در این خصوص ارائه کرده است گام موثری در ایجاد تعامل بین بخشی و تحقق مدیریت مشارکتی برداشته است.

وی افزود: کسری مخزن دشت کاشمر حدود ۳۶ میلیون مترمکعب در سال است که این طرح قرار است ۱۷میلیون آن را کاهش دهد.

معماریان تصریح کرد: لازم است روند پیشرفت طرح همیاران آب شهرستان‌های دیگر استان توسط دبیرخانه مرکزی برای تسریع و ابهام زدایی به اشتراک گذاشته شود .

عباسی مدیر آبفا، محمدی مدیر جهاد کشاورزی، نجفی رییس منابع طبیعی، ملکی رییس اداره صمت و ذبیحی نماینده شهرداری بعنوان متولیان حوزه مصرف آب از طرح‌ها و برنامه‌های خود در راستای اجرای طرح سخن گفتند و به بیان مشکلات حوزه مدیریتی خود پرداختند .

" طاهری" قائم مقام شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی پس از شنیدن سخنان همیاران آب کاشمر و پاسخ به سوالات آنها با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در تولید ثروت گفت: امروزه باید آب را بصورت درست مصرف کنیم. گلخانه‌ها مصرف بهره ور آب دارند پس باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود .

وی عنوان کرد: با اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب، مصرف آب استان در بخش کشاورزی از ۹۲درصد به ۸۵ درصد رسیده است. این درحالی است که میانگین جهانی آن ۷۰ درصد است .

وی پس از تشریح طرح همیاران آب هدف طرح را پایداری منابع آب عنوان کرد .

" طاهری" همچنین با تشکر از  دانشگاه، دکتر معماریان را بعنوان عضو ناظر طرح همیاران در کاشمر به حضور در جلسات کمیته تحقیقات آب منطقه ای دعوت کرد .

" نعمت نژاد" عضو کمیته صیانت از آبهای زیرزمینی و معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای نیز شاخصه مهم طرح همیاران را مشارکت و موافقت تمامی ارگان‌های ذیربط عنوان کرد و شهرستان کاشمر را به سمت و سوی انعقاد تفاهم نامه مدیریت مشارکتی در حوزه آب فرا خواند .

در انتهای جلسه "ساقی" فرماندار کاشمر با استقبال از طرح مبادله آب و راه اندازی بازار آب به جمع بندی موضوعات پرداخت و از تلاش‌ها و نگاه‌های تخصصی اعضای جلسه تقدیر و تشکر کرد و گفت: بجای افراط و تفریط در کار باید دنبال راهکار و پایه علمی بود، نیازها و مصارف مشخص است پس با کارشناسی و مباحث علمی باید اوضاع را مدیریت کنیم .

" ساقی" افزود خداوند را شاکریم که در سیلاب‌های اخیر، کاشمر کمترین دغدغه و خسارت را داشته است و این مرهون تلاش های صورت گرفته در حوزه کنترل سیلاب است.

وی از ارگان های ذیربط خواست به صنایع تبدیلی و کشت گیاهان کم آب طلب توجه ویژه‌ای داشته باشند .

فرماندار کاشمر در پایان از امور منابع آب خواست تا نسبت به امکان سنجی احداث دیوار ساحلی مسیل غربی شهر و موضوع پل قائم بررسی لازم انجام شود .

لازم به ذکر است طرح همیاران آب عنوانی است که به پیشنهاد استاندار خراسان رضوی برای طرح ملی سازگاری با کم آبی در نظر گرفته شده است.

لینک اصل خبر در سایت شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    منبع خبر

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی

    شركت آب منطقه‌ای خراسان رضوی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات