حفظ سرمایه های ملی با رواج صنعتی سازی ساختمان

حفظ سرمایه های ملی با رواج صنعتی سازی ساختمان

http://www.bananews.ir/یک کارشناس مسکن معتقد است: صنعتی‌سازی هم از نظر زمان اجرا و هم از نظر طول عمر ساختمان، دریچه جدیدی به سوی ساخت و ساز باز می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا سرحدی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در حوزه مقررات و آیین‌نامه‌ها، هنوز قوانینی که ناظر بر صنعتی‌سازی باشد، نداریم.

وی افزود: اگر ساخت و ساز از شیوه‌ی سنتی خارج شود، هم در کیفیت کار تغییر اساسی ایجاد می‌شود و هم در زمان صرفه‌جویی می‌شود به‌گونه‌ای که زمان اجرا از ۶ ماه تا یک سال به یک یا دو ماه می‌رسد.

سرحدی در ادامه با بیان این‌که صنعتی‌سازی هنوز برای سازندگان ساختمان جا نیفتاده است، خاطرنشان کرد: جامعه هنوز با تعریف صنعتی‌سازی آشنا نشده است و حتی بسیاری از مهندسان با این مقوله آشنا نیستند. همین موضوع باعث شده است تعداد بسیار کمی از ساختمان‌های ما به این شیوه ساخته شوند.

این کارشناس در ادامه با اشاره به این‌که صنعتی‌سازی طول عمر ساختمان‌ها را به ۱۰۰ سال می‌رساند، تصریح کرد: درحال حاضر به نظر می‌آید اگر ساختمان را به شیوه‌ی سنتی بسازیم ارزان‌تر در بیاید اما اگر نگاه کلان و بلندمدت به این موضوع داشته باشیم مشخص می‌شود طول عمر ساختمان‌های ما ۱۵ تا ۲۰ سال است و در برابر زلزله ایمن نیستند.

سرحدی همچنین با بیان این‌که فاقد دانش فنی کافی در این حوزه هستیم، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم صنعتی‌سازی ساختمان در کشور نهادینه شود باید وزارت علوم به واحدهای درسی دانشجویان عمران واحدی تحت این عنوان اضافه کند.

وی افزود: همچنین ضروری است وزارت کار کارگرها و تکنیسین‌های ماهر که در حوزه‌ی صنعتی‌سازی آموزش دیده‌اند، تربیت کند.

این کارشناس در پایان با اشاره به همکاری بخش خصوصی در این حوزه اظهار کرد: صنعتی‌سازی کار کلانی است و دولت باید امکانات کافی را برای همکاری بخش خصوصی فراهم کند. بهتر است صنعتی‌سازی را با نظارت دولت، به‌طور کامل به بخش خصوصی واگذار کنیم؛ بخش خصوصی تنها در صورتی در این حوزه همکاری می‌کند که به طور جدی توسط دولت حمایت شود.

 

 

    نظرات