شهروندان برای حل مشکلات محله­‌شان در طراحی بودجه  ...

شهروندان برای حل مشکلات محله­‌شان در طراحی بودجه ...

شهروندان برای حل مشکلات محله­شان در طراحی بودجه شهرداری مشارکت کنند

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدحسین ودیعی در جریان برنامه «چهارشنبه ‌های پاسخگویی» در مرکز 137 شهرداری، با اشاره به اینکه حوزه ‌های عمرانی و خدماتی شهرداری همیشه مورد دغدغه مردم بوده، اظهارکرد: البته بیشتر درخواست‌های مطرح‌شده از جانب مردم در ۱۳۷ در حوزه شهرسازی و ضوابط ساخت‌وساز است و جالب آنکه عمده درخواست‌ها نیز فردی نبوده و بیشتر منافع محله و همسایگان را در برگرفته، درخواست‌های بسیاری در این حوزه درباره عمران و آبادانی شهر، محله و معابر مطرح می‌شود.

وی افزود: همه طرح‌ها و لوایحی که در شورا بررسی و تصویب می‌شود پیش از طرح شدن در صحن علنی، جهت بررسی مردم و اعمال نظر، اخذ انتقاد و پیشنهاد در سامانه شورایاوران قرار می‌گیرد تا مردم و به‌ویژه گروه‌های متخصص در حوزه‌های گوناگون بتوانند با بررسی آن‌ها نظرات و خواسته های خود را مطرح کنند.

ودیعی با اشاره به اینکه نظام بودجه‌بندی شهرداری بر اساس مدل بودجه‌ریزی عملیاتی است که نظامی مترقی به شمار می‌رود ادامه داد: بودجه‌بندی در این نظام در چهار سطح اصلی «حوزه مأموریتی»، «برنامه»، «خدمت» و «فعالیت» ریز شده و ازاین‌رو در بررسی بودجه طراحی‌شده و نظارت آن امکان نظارت، پایش و ردیابی هزینه‌ها و اعتبارات در ریزترین موضوعات خدماتی عمرانی برای تمام محله‌ها و مناطق وجود دارد که طبیعتاً امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر و نظارت باکیفیت را مهیا کرده و درنهایت بر پیشرفت و توسعه شهر مؤثر است.
ازاین رو نظارت مردم بر لایحه بودجه کاملاً امکان پذیر بوده و با بررسی سطوح مختلف می توانند دریابند محله یا موضوع موردنظر ایشان در بودجه آتی چه سهمی خواهدداشت.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد یادآور شد: حتی بودجه سالانه شهرداری نیز تا پیش از تصویب از طریق سامانه‌های ارتباطی شورا در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا مردم بتوانند بامطالعه و بررسی آن، نسبت به ارائه نظرات اصلاحی خود ازآنچه خواسته محله، منطقه یا در موضوع خاصی می‌بینند که در بودجه لحاظ نشده به شورا و کمیسیون‌های تخصصی اقدام کنند.

درنظر بگیرید همین درخواست‌هایی که از طریق مراجعی همانند ۱۳۷ برای تخصیص بودجه‌های بیشتر در حوزه‌هایی مانند آسفالت یا فضای سبز یا سایر موضوعات مطرح می‌کنند را چنانچه در زمان طراحی بودجه به ما گوشزد کنند امکان اعمال نظر ایشان در عملکرد شهرداری بیشتر خواهد بود.

ودیعی همچنین گفت: سه موضوع نظارت بر ساخت‌وسازها، توسعه فضای سبز و آسفالت معابر موضوعاتی است که بیشترین توجه و دغدغه شهروندان را به خود اختصاص داده و درخواست‌های بسیاری از جانب مردم در این حوزه‌ها به شهرداری اعلام می‌شود.
در دو موضوع توسعه فضای سبز و آسفالت اقدامات بسیار چشمگیری از جانب شهرداری انجام‌شده و در حال انجام است و تقریباً هیچ درخواستی از جانب مردم در این موارد بدون جواب نمانده است.

وی اضافه کرد: در بودجه سال جاری بیش از گذشته دست شهرداری را برای آسفالت معابر خاکی شهر باز گذاشته و شرط مشارکت ۵۰ درصدی ساکنان را حذف کردیم. به‌هرحال در قوانین موضوعه، تأمین زیرساخت‌های لازم برای محلات مسکونی جدید بر عهده وزارت راه وشهرسازی گذاشته‌شده اما ما در بودجه ۹۹ شهرداری را مکلف کردیم در معابر خاکی شهر که ضرورت آسفالت آن برای تأمین خدمات موردنیاز شهروندان و رضایت ایشان وجود دارد بدون منتظر ماندن برای جلب مشارکت‌های مردم با بودجه مستقیم خود نسبت به آسفالت معابر اقدام کند.

به گفته ودیعی در سال گذشته شهرداری مشهد سه میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع آسفالت اجرا کرده و در سال جاری نیز همین روند پرحجم ادامه خواهد داشت. همچنین در موضوع فضای سبز در سه سال گذشته ۹۰ پارک و فضای سبز در شهر مشهد احداث‌شده که نزدیک به ۶۰ پروژه در مناطق کم برخوردار انجام‌شده است. لذا در موضوع توسعه فضای سبز می‌توان به‌راحتی ادعا کرد که مشهد جزو اولین شهرهای کشور در رتبه‌بندی جای می‌گیرد.

وی تأکید کرد: بااین‌وجود اگر گزارش‌هایی از مردم دریافت کنیم مبنی بر کمبود فضای سبز در محله و منطقه‌ای، مطمئناً در طراحی بودجه سال ۱۴۰۰ این موضوع لحاظ شده و برای آن بودجه کافی در نظر گرفته خواهد شد. ازاین‌رو لازم است شهروندان هرچه بیشتر ارتباط خود را با شورا بیشتر کرده و مطالبات و توقعات خود را مطرح نمایند.

متأسفانه شهروندان در این حوزه بسیار کم به شورا رجوع کرده و پیش از مطرح‌شدن طرح‌ها و لوایح در صحن علنی، ما چندان شاهد اظهارنظر عموم مردم و حتی متخصصان نبوده و نیستیم. درحال حاضر مشارکت عمومی برای طراحی قوانین و اصلاح ضوابط موجود از جانب شهروندان بسیار ناچیز است که باید در این خصوص تحقیق کرده و عارضه یابی انجام شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: یکی از خطوط ارتباط شهرداری با مردم و شاید نزدیک‌ترین آن‌ها، مرکز 137

است که پیشخوان دریافت و بررسی اعتراضات و نظرات مردم است.

وی افزود: شورای شهر به‌عنوان نماینده مردم احتیاج به کانال‌های ارتباطی متعدد برای ارتباط با مردم دارد تا از جزئی‌ترین مشکلات و درخواست‌های شهروندان در تمام محلات و مناطق شهر آگاه شود.

ودیعی در پایان گفت: سامانه شورایاوران از دیگر روش‌های ارتباطی مردم با نمایندگان خود در شورای شهر است که به گفته ودیعی برای ارتباط تنگاتنگ و بلافاصله بین این دو گروه در شورای پنجم طراحی‌شده و در اختیار مردم قرارگرفته اما متأسفانه هنوز مورد اقبال چندانی از جانب مردم نبوده است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات