امسال ۵ سوله مدیریت بحران به امکانات تامینی مشهد  ...

امسال ۵ سوله مدیریت بحران به امکانات تامینی مشهد ...

امسال ۵ سوله مدیریت بحران به امکانات تامینی مشهد اضافه خواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، بتول گندمی در بازدید از پروژه‌های در حال احداث پایگاه‌های چندمنظوره مدیریت بحران شهر مشهد با اشاره به اینکه در برنامه میان مدت عملیاتی ۹۷ تا ۱۴۰۰ مقرر شده بود تا پایان برنامه ۱۰ سوله بحران به ظرفیت مدیریت بحران شهر مشهد افزوده شود، گفت: اعتباراتی در دو سال گذشته در بودجه شهرداری پیش‌بینی‌ شده و منطبق بر آن پنج سوله بحران در نقاط مختلف شهر از جمله شهرک شیرین در منطقه ٦، شهرک مهرگان در منطقه ٣ و دو سوله در منطقه ۱۰ و یک سوله در منطقه ثامن عملیات عمرانی آنها در جریان است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری هرچند به دلیل مسائل مربوط به کرونا در ابتدای سال تخصیص اعتبارات عمرانی تغییر کرد اما در حال حاضر با برطرف شدن دغدغه‌ها، درصدد رفع مشکلات اعتباری این پروژه‌ها هستیم و انتظار می‌رود با همت مدیران و کارشناسان و حمایت‌های معاونت برنامه‌ریزی شهرداری مشهد بتوانیم در ۲ ماه پایانی امسال شاهد افتتاح ۵ سوله بحران در مناطق ۳،۶، ۱۰ و ثامن باشیم. در این راستا شورای شهر نیز آمادگی بررسی اعتبارات لازم در لایحه اصلاح بودجه ۹۹ و تبدیل ظرفیت‌های غیرنقد این پروژه‌ها به اعتبارات نقدی را دارد.

گندمی هدف اساسی از احداث سوله‌های بحران در مناطق مختلف شهر را استفاده از آنها در زمان بروز بحران ها و در شهر برای اسکان ساکنین به عنوان منطقه امن و همچنین استفاده از این اماکن برای موضوع خدمات‌رسانی در بحران دانست و گفت: در غیر از این زمان‌ها در شرایط عادی از این سالن‌ها به عنوان ظرفیت‌های ورزشی برای شهروندان و همچنین ارائه خدمات درمانی و بهداشتی می‌توان بهره برد به ویژه که این اقدام می‌تواند موجب کاستن از دغدغه دانشگاه علوم پزشکی برای کمبود مراکز استقرار آمبولانس و ارائه خدمات فوریت پزشکی و حتی تامین مراکز اورژانس باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد ادامه داد: با توجه به هر دو زمینه کاربردی سوله‌های بحران، از ابتدا تاکید بر آن بود که مناطق و محلاتی که دارای بافت‌های فرسوده و ریزدانه باشند و همچنین از نظر سرانه‌های ورزشی و خدماتی دارای کمبود هستند در اولویت مکان یابی برای احداث قرار گیرند. ‌با این نگاه شهرداری در بعضی از مناطق برای تامین زمین مناسب جهت اجرای این پروژه‌ها دچار مشکل بوده و امکان برآوردن هزینه مورد نیاز مهیا نبود.

وی افزود: مناطق یک، ثامن، ۸ و ۱۱ مناطقی بودند که دچار کمبود فزاینده زمین در اختیار شهرداری هستند ولی تاکنون با پیگیری‌های بسیار مثبت انجام شده این مشکل در دو منطقه اول برطرف شده و پس از افتتاح سوله بحران منطقه یک، پروژه‌های مربوط به منطقه ثامن نیز در جریان است. لذا از شهردار منطقه ۱۱ توقع داریم موضوع پیگیری تامین زمین مورد نیاز جهت اجرای این پروژه را در دستور کارهای اولویت‌دار خود قرار دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد همچنین گفت: در مناطق ۵ و ۷ نیز دو زمین مناسب جهت احداث سوله‌های معین مدیریت بحران توسط شهرداری پیشنهاد شده که در صورت اخذ موافقت‌های لازم و تامین بودجه مناسب امیدواری بسیاری داریم در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ این دو پروژه نیز در منطقه خلج و همچنین بلوار مفتح شرقی تکمیل و بهره برداری شوند.

وی با تاکید بر اینکه کاربری اساسی سوله های بحران در مواقع بروز بحران ها و جهت اسکان جمعیت شهروندان است گفت: از این رو و با توجه به اینکه موضوع نگهداری سالن‌ها هزینه بسیار زیادی برای شهرداری خواهد داشت مدیریت شهری به هیچ عنوان نگاه درآمدزایی به پروژه و این سالن‌ها نداشته و در مواقع عادی از این سالن‌ها تنها به منظور تأمین سرانه‌های ورزشی و درمانی محلات استفاده خواهد شد.

به گفته گندمی موضوع بسیار مهم در این باب آن است که باید به تامین امکانات ضروری مورد نیاز سالن‌ها جهت ارائه خدمات در مواقع بحران توجه ویژه داشت چرا که وجود سالن بدون وجود امکانات زیرساختی از جمله آب و برق و یا امکانات اولیه مانند پتو و لوازم امدادی و خدماتی کمکی به شهر نخواهد بود.‌ از این جهت شهرداری برای تامین این موارد نیز همت مناسب و بودجه لازم را صرف کرده و سالن‌های بحران در حال تجهیز به امکانات لازم هستند از جمله در حال حاضر ۱۲ دستگاه دیزل ژنراتور برای این سالن‌ها خریداری شده است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات