یادداشت ششم: آیا جامعه‌ی مهندسان در کوزه افتاده ‌است؟

یادداشت ششم: آیا جامعه‌ی مهندسان در کوزه افتاده ‌است؟

(بخش دوم یادداشت درباره‌ی آزمون بزرگ جامعه‌ی مهندسان)

[caption id="attachment_20466" align="alignleft"]http://www.bananews.irمهندس شهرام حلاج [/caption]در سومین یادداشت هفتگی بنانیوز نوشتم که تشکیل «سازمان نظام پیمانکاری» آزمونی است بزرگ در برابر جامعه‌ی مهندسان صنعت احداث. در آن یادداشت با ارجاع خوانندگان محترم به نشانی http://halaj.blogfa.com/post-72.aspx از شرح پیشینه‌ی موضوع خودداری کردم و با ذکر اینکه ماههاست بحثهای گاه عالمانه و گاه برافروخته در اینباره درگرفته‌است، به نقد روش‌شناختی این بحثها پرداختم.

در نخستین یادداشت هفتگی بنانیوز، آقای مهندس اجلالی با ذکر اینکه هیچ آهنگری در دانشگاه فیزیک تدریس نمی‌کند و عواقب انجام جراحی قلب توسط فروشندگان فرش بر همه آشکار است، اضافه‌ کرده‌بود ؛ ولی صحبت از صنعت ساختمان که به میان می‌آید «همه اهل شهر صنعتگرند» و سادگی ظاهری صنعت ساخت و ساز باعث‌شده تمام اقشار جامعه ساختمان‌ساز باشند و علیرغم شیک شدن ساختمانها، ایرادات بسیار جزیی که صرفاً از نادانی صاحبکار ناشی می‌شود در آینده بسیار نزدیک هزینه‌های گزافی بر استفاده‌کنندگان تحمیل خواهد‌کرد.

اکنون اگر دو یادداشت هفتگی یادشده را همراه یکدیگر ببینیم و بیاندیشیم، باید بگوییم:

آیا شایسته است که فروشندگان فرش بگویند ما قلب بقیه‌ی مردم را جراحی نمی‌کنیم، اما قلب زن و فرزند خودمان را که حق داریم جراحی‌کنیم؟ آیا شایسته است که نانوایان بگویند دست کم طراحی سازه‌ی نانواییها را به خود ما نانوایان بسپارید؟ یا آیا شایسته است که آهنگران، صافکاری و مکانیکی موتور خودروی خودشان را انجام‌دهند؟ یا ...

اما وقتی که بحث حل و فصل مشکلات حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهندسان و طرحهای عمرانی پیش‌می‌آید، گویا ما مهندسان «همه فن حریف» هستیم و سادگی ظاهری حرف‌زدن در تمامی این تخصصها، باعث‌شده ما مهندسان که معمولاً هم آدمهای باهوشی هستیم، در تمام این موارد بخواهیم حرف آخر را خودمان بزنیم و فراموش‌کنیم که علیرغم آسان و هیجان‌انگیز بودن صحبت در این امور و جالب و جذاب بودن نوشتن درمان آنها روی کاغذ شطرنجی، احتمال دارد که چنین ورودهای شتابزده و غیرتخصصی، در آینده هزینه‌های گزافی به جامعه تحمیل‌‌کند.

گویا در مواردی مانند تأسیس سازمان نظام پیمانکاری، متخصصان دیگر رشته‌ها باید به ما مهندسان بگویند: حوصله‌کنید و حوزه‌ی خود بشناسید.

گویا این بار، خیاط در کوزه افتاده‌ است.

مهندس شهرام حلاج - مشاور و پژوهشگر نظام فنی اجرایی

    نظرات