پروژه گروه همیاران امداد خانواده با حمایت دفتر منطقه ای یونسکو برگزار می شود

پروژه گروه همیاران امداد خانواده با حمایت دفتر منطقه ای یونسکو برگزار می شود

http://www.bananews.ir/بنانیوز- پروژه گروه همیاران امداد خانواده (Family Support Group) توسط دبیرخانه این گروه و با حمایت دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، با هدف افزایش و ارتقاء تاب آوری جامعه و مشارکت فعال شهروندان در مدیریت بحران ، همزمان در سه استان کرمان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی برگزار می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) زلزله خیز بودن بسیاری از نقاط کشور ، تراکم جمعیت در کلان شهر ها، پراکندگی شهرها در بعضی از مناطق کشور و فاصله نسبتاً زیاد میان آن ها، صعب العبور بودن برخی راه های روستایی و مشکلات دسترسی به این روستاها ، ناکار آمد بودن برخی استراتژی های مرتبط با نوسازی و مقاوم سازی ساختمانها و ابنیه، برخورد صرفاً فنی با تبعات بحران و عدم توجه کافی به سایر ابعاد از جمله ابعاد اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی بحران ها در دهه های گذشته، عدم تعریف چرخه مشارکت مردمی و جایگاه غیر شفاف شهروندان در زنجیره مدیریت بحران در کشور از جمله عوامل و مولفه هایی هستند، که از مدیریت بهینه یک "رخداد طبیعی" جلوگیری کرده و در بسیاری موارد، رخداد طبیعی را به "بحرانی غیر قابل کنترل" تبدیل می کنند.

با توجه به احتمال بالای وقوع زلزله در بسیاری از شهرها و روستاها و با در نظر گرفتن عامل "زمان"، به نظر می رسد دستیابی به شرایط آرمانی مقابله با بحران ها عملاً نیازمند زمانی طولانی است، از همین رو با توجه به شرایط، یکی از راهکارهای موجود، افزایش و ارتقاء "تاب آوری جامعه" و مشارکت فعال شهروندان در مدیریت بحران ها است.

در همین راستا دبیرخانه "گروه همیاران امداد خانواده" از شهروندانی که آمادگی پذیرش مسئولیت های اجتماعی نوین را دارند، دعوت می کند، با عضویت در پروژه گروه همیاران امداد خانواده، نقش فعالتر و موثر تری را در مدیریت بحران های طبیعی احتمالی آتی ایفا نمایند.

درآمد و ورودی ما لی " گروه همیاران امداد خانواده" فقط از طریق پرداخت حق عضویت اعضاء تامین گردیده ،که این مبالغ بر اساس تصمیمات شورای راهبری گروه و توسط اعضاء هزینه می گردد. عملکرد گروه همیاران امداد خانواده در این خصوص، شبیه به عملکرد و دارای کاراکتر یک تعاونی می باشد

شایان ذکر است، این پروژه با حمایت دفتر منطقه ای یونسکو در تهران در ابتداء در سه استان کرمان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به صورت نمونه اجرا می شود و در مراحل بعد در سایر استان ها نیز به اجرا در خواهد آمد.

انتخاب این استان ها برای این مرحله، بر اساس یک سلسله مطالعات انجام شده، صورت گرفته و در این میان استان کرمان از جایگاه ویژه ای در پروژه برخوردار است. از همین رو، از هموطنان ساکن در شهر های مختلف این استان برای عضویت در این پروژه دعوت ویژه به عمل می آید.

مطابق برنامه پیش بینی شده، پس از اتمام این مرحله از پروژه و تایید عملکرد و صحه گذاری فعالیت ها و نتایج آن، تجربه های به دست آمده توسط یونسکو انشار یافته و در اختیار دیگر کشورها قرار داده می شود.

مزیت های عضویت در گروه همیاران امداد خانواده:

شهروندانی که در گروه همیاران امداد خانواده عضو می شوند، ضمن مشارکت در این امر ملی و جهانی و برخورداری از پاداش های معنوی ناشی از امدادرسانی به همنوعان خود، از برنامه هایی که در پروژه و به شرح زیر در نظر گرفته شده است، نیز برخوردار می گردند:

- آموزش و آماده سازی مطلوب اعضاء گروه در مراحل پیش، حین و پس از رخداد.

- برخورداری عضو سانحه دیده از امکانات نجات و امداد سریع و هدفمند گروه همیاران امداد خانواده.

- حمایت و پشتیبانی مالی، روحی و روانی عضو سانحه دیده توسط دیگر اعضاء گروه همیاران امداد خانواده.

- دستیابی به آرامش نسبی روانی پیش از رخداد

- هزینه ناچیز عضویت در گروه و استفاده از منابع مالی پس انداز شده گروه پس از رخداد .

- اطمینان از دریافت کمک های امدادی و حمایت های ما لی و معنوی گروه پس از رخداد.

- تشکیل صندوق بیمه داخلی گروه و امکان استفاده عضو حادثه دیده و یا دریافت وام قرض الحسنه از همین صندوق پس از رخداد

- در صورت در گذشت والدین در رخداد، برخورداری بازماندگان و کودکان ازحمایت های مالی دراز مدت دیگر اعضا گروه و از صندوق گروه.

- امکان کمک رسانی گروه همیاران امداد خانواده به خانواده های غیر عضو با استفاده از پکیج های امدادی.

- دریافت گواهینامه عضویت و مشارکت در پیاده سازی گروه همیاران امداد خانواده که از سوی دفتر منطقه ای یونسکو در تهران صادر می شود.

شیوه درخواست عضویت و ارسال اطلاعات پروژه " گروه همیاران امداد خانواده"

فرم درخواست عضویت و اطلاعات تکمیلی برای متقاضیان از طریق پست الکترونیکی ارسال می گردد، لذا از علاقه مندان به عضویت در پروژه تقاضا می گردد ،تا نام ، نام خانوادگی، شماره موبایل، آدرس ، نام شهر و نام استان خود را به نشانی پست الکترونیکی fsg@fsg-iran.ir ارسال نمایند.

 

 

 

    نظرات